دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1395 - 15:36

اردوغان: 35 سال است ما با تروریسم مبارزه و آلمان از آن حمایت می‌کند

رئیس جمهوری ترکیه گفت که این کشور 30 یا 35 سال در حال مبارزه با تروریسم است و این در حالی است که بخش زیادی از تروریست‌ها در آلمان زندگی می‌کنند و حمایت می‌شوند.
کد خبر : 105041

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، رجب طیب اردوغان شب گذشته (دوشنبه) در مصاحبه با شبکه ای‌آر‌دی آلمان گفت: «من به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره تروریسم چیزهایی گفتم و 4 هزار پرونده ارائه کردم اما تا خواستیم رایزنی‌ها درباره روند مبارزه با آن را ادامه دهیم، موضوع متوقف شد.»


وی افزود:‌ «عدالتی که به تاخیر افتد، عدالت نیست. تروریست‌ها در آلمان، فرانسه، هلند و بلژیک زندگی می‌کنند و این کشورها تروریست‌ها را به ما تسلیم نمی‌کنند. این در حالی است که مقابله با تروریسم راهی جز همکاری مشترک ندارد و اگر چنین نباشد، آلمان، فرانسه، هلند، بلژیک و همه کشورهای اروپایی و جهان برای زندگی کردن ناامن خواهد بود.»


اردوغان با رد ارتباط حملات مسلحانه اخیر در دو شهر مونیخ و انسباخ آلمان به اسلام: «اگر اسلام را مرتبط با حملات تروریستی بدانیم به خطا رفته‌ایم و این، بی‌احترامی به مسلمانان است.»

اردوغان درباره بحران پناه‌جویان و توافق «پذیرش مجدد» که در اوایل ماه مارس (اسفند 1394) میان ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شده بود، گفت: «ترکیه به وعده‌های خود پایبند است، ولی اروپا خود را ملزم به اجرای آن نمی‌داند. ترکیه تاکنون میزبان سه میلیون سوری و عراقی بوده است و اگر (فرض کنیم) این تعداد پناه‌جو به اروپا بروند، آنجا چه خواهید کرد؟»


وی درباره معافیت ترک‌ها از دریافت ویزا برای ورود به اتحادیه اروپا گفت: «کشورهای اروپایی باید به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند کما اینکه ما ملزم به وفای به عهدمان هستیم.»


18 مارس (28 اسفند 1394) دو طرف توافق‌نامه «پذیرش مجدد» را با هدف متوقف کردن روند فرار پناه‌جویان به اروپا، مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاق انسان در بروکسل، پایتخت بلژیک امضا کردند که طبق این معاهده، ترکیه از 4 آوریل (16 فروردین) اقدام به میزبانی از پناه‌جویانی کرد که از جزایر یونان به ترکیه بازمی‌گشتند.


رئیس‌جمهوری ترکیه تصریح کرد: «اقتصاد کشور در وضع خوبی قرار دارد و با توجه به حجم رشد اقتصادی در کشور، وضعش از بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا بهتر است.»


اردوغان ارتباط حملات مسلحانه اخیر در دو شهر مونیخ و آنسباخ آلمان به اسلام را رد کرد و گفت: «اگر اسلام را مرتبط با حملات تروریستی بدانیم به خطا رفته‌ایم و این، بی‌احترامی به مسلمانان است. آیا می‌توانیم بگوییم تروریست مسیحی یا تروریست یهودی؟ آیا ممکن نیست افرادی از هر دو دین اقدام تروریستی انجام دهند؟»


اردوغان در پاسخ به سوالی درباره تصمیم ترکیه برای اجرای حکم اعدام گفت: «ترکیه 53 سال است در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپا قرار دارد و لغو قانون اعدام چیزی را تغییر نداده است.»


وی افزود: «مردم خواستار بازگشت مجازات اعدام هستند. ما به عنوان دولت باید صدای مردم را بشنویم. نمی‌توانیم با بی خیالی بگوییم که نظر مردم مهم نیست. اقدام به کودتا(ی شکست‌خورده در ترکیه که هفته گذشته انجام شد) اگر موفق می‌شد، اکنون تعداد شهدا به هزاران نفر می‌رسید و آیا ما باید بنشینیم و این وضع را مشاهده کنیم؟»


به‌گفته اردوغان، ترکیه در کودتا، لحظات حساسی را در تاریخ سیاسی خود پشت‌سر گذاشت که در 14 سال گذشته (از زمان قدرت یافتن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 (1381) که اردوغان یکی از بنیان‌گذارانش بود) بی‌سابقه بود.


وی اعلام حالت فوق‌العاده در کشور را تنها برای بازگشت حالت عادی به کشور خواند و تاکید کرد: «در سه ماه آینده اوضاع کشور به حالت عادی بازخواهد گشت و دیگر نیازی به تمدید نخواهد بود. باوجود این، ما صلاحیت تمدید آن را به سه ماه یا شش ماه دیگر در اختیار داریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته