دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1395 - 15:17
نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت(2):

گلایه وزارت بهداشت از عدم گفتگو و تشریح بیماری از سوی پزشکان/ کیارستمی از بیماری خود آگاه بود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به پرونده مرحوم کیارستمی گفت: مرحوم کیارستمی از جزئیات بیماری خود و نحوه درمان و مراحل مختلف آن آگاه بود و روز چهارشنبه نتیجه نهایی این پرونده اعلام می‌شود.
کد خبر : 102837

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به موضوع عدم‌گفتگو و تشریح بیماری از سوی پزشکان برای همراهان بیمار گفت:‌ متاسفانه این اشکال به سیستم درمانی ما وارد است که البته علل و عوامل مختلفی دارد. متاسفانه در کشور ما وقت مناسبی برای توضیح دادن علل و عوامل بیماری برای بیمار و همراهان وی صرف نمی‌شود. یکی از دلایل این موضوع تراکم بیمار و تعرفه پایین‌ پزشکی است. در قانون بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تاکید شده است که ابتلای بیمار به بیماری‌های صعب‌العلاج به وی اطلاع داده شود و در آمریکای شمالی و اروپای غربی حتی خبر بد را باید به بیمار داد، همچنین در برخی از کشورها اظهارات پزشک و بیمار به صورت مکتوب ثبت می‌شود که متاسفانه این روند در کشور ما متداول نیست. یکی از بسترهای طرح تحول سلامت ارتقای کیفیت ویزیت است و باید پزشکان زمان کافی برای ارائه اطلاعات بیماری به فرد مراجعه‌‌کننده در نظر بگیرند، زیرا وزارت بهداشت هم نسبت به عدم اقناع و گفت‌وگوی پزشک و بیمار گلایه‌مند است.


سکوت وزارت بهداشت در مورد میزان خطاهای پزشکی


حریرچی در مورد میزان خطاهای پزشکی در کشور گفت: هم‌اکنون به این موضوع وارد نمی‌شوم و ترجیح می‌دهم در زمان مناسب پس از رسیدگی به پرونده کیارستمی، مطالبی را بیان کنم.


وی افزود: خطاهای درمانی طیف وسیعی دارد و در کشورهای مختلف اگر کسی در بیمارستان دچار عفونت شود، آن را خطای درمانی اعلام می‌کنند. خطاهای درمانی در دنیا بسیار شایع است. به عنوان مثال تشکیل لخته خون در پا در ایام بستری و همچنین افتادن از تخت نیز جزو خطاهای درمانی محسوب می‌شود. در دنیا آمارهایی راجع‌به خطاهای پزشکی وجود دارد که متاسفانه در ایران چنین آمارهایی از گذشته وجود نداشته است.


اقدامات پیشگیرانه سیستماتیک برای کاهش خطای پزشکی


وی یادآور شد: بروز حتی یک مورد خطای پزشکی در کشور نیز قابل قبول و قابل کتمان نیست. بر همین اساس، در حال انجام اقدامات سیستماتیک پیشگیرانه مهمی هستیم، زیرا عمده خطاهای درمانی در بیمارستان‌های بزرگ رخ می‌دهد. بر همین اساس در سیستم قبلی ایمنی بیمار ملاک اعتباربخشی بیمارستان‌ها نبود در حالی که امروزه از 105 مورد از 900 شاخص مربوط به ایمنی بیمار است و نیاز داریم این اقدامات را به صورت سیستماتیک مدنظر قرار دهیم. اگر بیمارستانی میانگین شاخص ایمنی بیمار را رعایت نکند، سایر شاخص‌های بیمارستانی نیز برای اعتباربخشی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.


آمارهای نامناسب پرخاشگری میان افراد فرهیخته کشور


سخنگوی وزارت بهداشت در مورد واکنش‌های نامناسب جامعه پزشکی و هنرمندان در پرونده کیارستمی اظهار کرد:‌ بین گروه‌های ارائه‌کننده خدمات پزشکی و درمانی و سایر اقشار جامعه و همچنین میان گروه‌های ارائه‌کننده خدمات بهداشتی و درمانی شامل پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان باید احترام متقابل صورت گیرد تا به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی صدمه‌ای وارد نشود، خوشبختانه جو گسترده‌ای نیز میان این دو طیف وجود ندارد، اما همین میزان کم فضای نامناسب نیز برای عموم مردم و جامعه پزشکی مضر است و دود آن به چشم همه خواهد رفت.


حریرچی مردم و هنرمندان را به خویشتنداری و صبوری دعوت کرد و گفت: اظهارات افراد باید مبنی‌بر شواهد علمی و مستند باشد.


وی یادآور شد:‌ باید در مورد چنین پرونده‌هایی بررسی‌های دقیق صورت گیرد و اذهان عمومی را نسبت به موضوع آگاه کند. بر همین اساس چهارشنبه همین هفته جلسه‌ای با حضور اعضای سازمان نظام‌پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت به منظور اعلام دلایل مرگ کیارستمی برگزار خواهد شد.


حریرچی ادامه داد: متاسفانه آمارهای نامناسبی از میزان پرخاشگری در لایه‌های مختلف جامعه به چشم می‌خورد که انتظار داریم در بین افراد فرهیخته مانند پزشکان و هنرمندان این مساله به حداقل ممکن برسد.


ایجاد قانون خوداظهاری پزشک و بیمار در کشور


سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: در برخی از کشورها پزشک و بیمار پس از گفت‌وگو با یکدیگر در مورد شرایط بیماری و نحوه درمان اظهارات خود را به صورت مکتوب ثبت و امضا می‌کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند. بر همین اساس در نظر داریم چنین شرایطی در کشور ما نیز ایجاد شود تا با استفاده از قانون اظهارات بیمار و پزشک به ثبت برسد.


وی در مورد پرونده کیارستمی گفت:‌ مرحوم کیارستمی از جزئیات بیماری خود و نحوه درمان و مراحل مختلف آن آگاه بود زیرا گروه‌های پزشکی و متخصص این مراحل را برای ایشان تشریح کرده بود، اما اینکه در مراحل حاد بیماری نیز جزئیات بیشتر به ایشان اطلاع داده شده بود یا خیر، سازمان نظام پزشکی اعلام خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته