هزینه تعمیر نمایشگر گلکسی زد ترایفولد با قیمت خرید S۲۵ اولترا برابری میکند
سامسونگ تعرفه رسمی خدمات پس از فروش این محصول را در کشور مبدأ اعلام کرده است و بر اساس اسناد منتشر شده، هزینه تعویض صفحه نمایش اصلی بین ۱.۶۵ تا ۱.۸۳ میلیون وون تخمین زده میشود. نرخ اعلام شده با در نظر گرفتن نوسانات ارزی معادل ۱۱۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار آمریکا است که دقیقاً با قیمت پایه گلکسی S۲۵ اولترا در زمان عرضه برابری میکند. این ارقام نشاندهنده چالشهای اقتصادی جدی در نگهداری از نسل جدید محصولات تاشو است و تعمیرکاران مستقل هشدار دادهاند که کاربران باید انتظارات خود را با پیچیدگیهای این دستگاه هماهنگ کنند.
تفاوت قیمتگذاری در سطح تعمیرات به ارائه مدارک گارانتی و نوع خدمات دریافتی بستگی دارد و کاربران تنها در صورت ارائه مستندات کامل در هنگام پذیرش، مشمول تعرفه پایینتر خواهند شد. تعمیر نمایشگر بیرونی و کوچکتر این دستگاه برخلاف پنل اصلی، هزینه بسیار کمتری دارد و بین ۱۳۷ تا ۲۲۶ هزار وون (حدود ۹۳ تا ۱۵۳ دلار) محاسبه میشود. شرکت سازنده برای کاهش فشار مالی بر خریداران اولیه در کره جنوبی، طرح تخفیف ۵۰ درصدی یکبار مصرف را برای تعویض نمایشگر اجرا کرده است که هزینه نهایی را به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار کاهش میدهد، اما این مبلغ همچنان از هزینه تعمیر اکثر گوشیهای پرچمدار بالاتر است.
پیچیدگی فنی ساختار سه تکه عامل اصلی و تعیینکننده در افزایش قیمت قطعات یدکی محسوب میشود. گلکسی زد ترایفولد برخلاف مدلهای تاشوی پیشین که تنها یک لولا داشتند، دارای چندین لولا و یک پنل چند تکه یکپارچه است که باید در دو نقطه مختلف خم شود. تحلیلگران موسسه DSCC معتقدند که بازده پایین خطوط تولید در مراحل اولیه ساخت پنلهای سه تکه و نیاز به لایههای متعدد کابلکشی، چسبکاریهای وسیع و تلرانسهای بسیار دقیق مهندسی، هزینه تمامشده تولید و به تبع آن تعمیر این قطعات را به شدت بالا برده است. مراکز خدمات احتمالا به جای تعویض یک زیرلایه، مجبور به تعویض کل ماژول بزرگ نمایشگر هستند که شامل قطعات مکانیکی نیز میشود.
مقایسه این تعرفهها با سایر محصولات بازار موبایل، شکاف قیمتی عمیقی را آشکار میسازد. تعویض نمایشگر پرچمداران معمولی و غیر تاشو در حال حاضر هزینهای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دارد و حتی در گوشیهای تاشوی نسل قبل، این مبلغ معمولاً در بازه ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار قرار میگرفت. سهم گوشیهای تاشو از بازار جهانی موبایل طبق آمارهای کانترپوینت ریسرچ همچنان کمتر از ۲ درصد است؛ این تیراژ پایین باعث میشود تولید انبوه قطعات یدکی صرفه اقتصادی در مقیاس بالا نداشته باشد و بار مالی تحقیق و توسعه مستقیماً بر دوش مصرفکننده نهایی قرار گیرد.
انتهای پیام/


