دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1394 - 13:12
پژوهشگران استرالیایی از انقلابی در پزشکی، کشاورزی و دامپروری خبر می‌دهند

تشخیص همزمان ایدز، مالاریا، سل، آنفلوآنزای خوکی و... با یک تست ارزان، در 90 دقیقه

پژوهشگران استرالیایی موفق به یافتن روش ساده‌ای برای تشخیص همزمان چند بیماری عفونی انسانی، حیوانی و گیاهی در مدتی کمتر از یک ساعت‌و‌نیم شده‌اند.
کد خبر : 10145

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با یک آزمایش DNA که فقط با چکاندن یک قطره انجام می‌شود، می‌توان چند بیماری مرگبار را همزمان تشخیص داد. این آزمایش شبیه تست PH استخر شناست و کمتر از 90 دقیقه زمان می‌برد.


سایت futurity.org به نقل از خبرنامه دانشگاه کوئینزلند (https://www.uq.edu.au) گزارش کرده است که دانشمندان استرالیایی روش تشخیص ساده‌ای یافته‌اند که می‌توان با آن جان میلیون‌ها نفر را به ویژه در مناطق دور افتاده نجات داد. با این تست می‌توان ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را در انسان و دام‌ها به سادگی تشخیص داد و کارکنان امور بهداشتی با هزینه‌ای اندک و در زمانی کوتاه می‌توانند از آن به شکلی مؤثر استفاده کنند.


مت ترو، استاد انستیتو استرالیایی مهندسی زیستی و فناوری نانو در دانشگاه کوئینزلند می‌گوید: «ما توانسته‌ایم کاری را که معمولاً با تجهیزات پیچیده در یک آزمایشگاه مرکزی مجهز انجام می‌شود، در حد یک قطره که مثلاً کشاورزان در مزرعه مورد استفاده قرار می‌دهند، مختصر و مفید کنیم.»


در این آزمایش از یک قطره مایع استفاده می‌شود که اگر نتیجه آزمایش وجود باکتری، ویروس یا موجود ذره‌بینی انگلی دیگری مثبت بود، تغییر رنگ می‌دهد. این روش در شکل فعلی‌اش برای یافتن کوچک‌‌ترین ردپایی از DNA یا RNA به اندازه کافی حساس هست و می‌تواند چندین پاتوژن (باکتری، ویروس و سایر میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا) یا حتی نشانه‌های سرطان را تشخیص دهد.



پروفسور ترو می‌گوید: «ما اکنون می‌توانیم فقط چند مولکول DNA را تقریباً در هر نمونه‌ای از خون، بزاق یا حتی در خاک پیدا کنیم.»


درست بودن این آزمایش در تشخیص بیماری‌های انسانی مانند ایدز، مالاریا، سل و آنفلوانزای H1N1 تاکنون به اثبات رسیده است. با این آزمایش همچنین E. coli در آب، ویروس هرپس گاوی دردام‌ها و قارچ فوزاریوم در محصولات کشاورزی را می‌توان تشخیص داد.


به گفته جیمی بوتلا، استاد دانشکده علوم کشاورزی و غذای دانشگاه کوئینزلند عملاً هیچ محدودیتی برای استفاده بالقوه از این فناوری وجود ندارد.


«این روش آزمایش جدید به‌ ویژه برای کشورهای در حال توسعه مناسب است اما در عین‌حال برای صنایع کشاورزی و دامپروری استرالیا نیز بسیار سودمند است؛ چون می‌توان با آن بیماری‌های متعدد را بدون نیاز به ارسال نمونه به آزمایشگاه تشخیص داد.»


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

برچسب ها: ایدز DNA RNA مالاریا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته