دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحلیل مدرس رسمی فیفا از یورو 2016

یورو 2016 تجلی پیروزی وحدت تیمی بر درخشش ستاره‌ها بود/ تیم‌هایی موفق بودند که گل نخوردن را به گل زدن ترجیح دادند/ توصیه به تیم‌های ایرانی

مرتضی محصص گفت: سرمربی پرتغال با تفکر خوبی که داشت و اعتماد به نفس زیادی که در بازیکنانش ایجاد کرد، موفق شد پرتغال را قهرمان یورو 2016 کند.
کد خبر : 100604

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، مسابقات یورو 2016 با پیروزی پرتغال در بازی نهایی مقابل فرانسه و قهرمانی این تیم به پایان رسید و پرتغالی ها برای اولین بار موفق شدند قهرمان یورو شوند.


مرتضی محصص مدرس فیفا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد دستاورد یورو 2016 برای فوتبال دنیا گفت: «در این مسابقات تیم‌ها از نظر تاکتیکی خوب عمل نکردند و می‌توان گفت که هیچ دستاوردی از نظر تاکتیکی برای فوتبال سایر کشورها وجود نداشت اما مهمترین نکته این جام آمادگی جسمانی بالای تیم‌ها و همبستگی تیمی بود. تیم‌هایی که در یورو شرکت کردند از نظر آمادگی جسمانی کم نیاوردند و در بازی‌های مرحله حذفی تا دقایق آخر و حتی 120 دقیقه به خوبی می‌دویدند.»


وی ادامه داد: «اگر نگاهی به تیم‌های موفق در این مسابقات بکنیم متوجه می‌شویم که تیم‌هایی در این رقابت‌ها موفق شدند که از وحدت تیمی بالایی برخوردار بودند. در واقع می‌توان گفت که در این مسابقات کار تیمی به نقش ستاره‌ها چربید و تیم‌هایی مانند ایسلند و پرتغال توانستند با کار تیمی خودشان را به جمع برترین‌های جام برسانند. تیم‌هایی مانند بلژیک، کرواسی و انگلستان با وجود ستاره‌های گرانقیمت نتوانستند نتایج خوبی را کسب کنند و ناکام بزرگ جام بودند.»


کارشناس فوتبال در رابطه با بازی فینال یورو و عملکرد دو تیم فرانسه و پرتغال در این مسابقه گفت: «در بازی فینال فرانسوی‌ها انگیزه زیادی برای بردن نداشتند و به نوعی بازی می‌کردند که انگار از صعود به فینال راضی بودند و چندان به دنبال قهرمانی نیستند اما برخلاف فرانسوی‌ها این تیم پرتغال بود که با انگیزه زیادی به بازی فینال آمد. به گمان خیلی از کارشناسان خروج رونالدو باعث افت تیم پرتغال شد اما به نظر من پرتغالی‌ها بعد از مصدومیت رونالدو متحدتر شدند و دست به هرکاری زدند تا بتوانند قهرمانی را به رونالدو تقدیم کنند. در این بین باید به نقش کادر فنی و سرمربیان دو تیم توجه کرد. دیدیه دشان با تعویض‌های اشتباهش تیمش را فلج کرد و فرصت پیروزی را از فرانسه گرفت اما این سرمربی پرتغال بود که با تفکر خوبی که داشت و اعتماد به نفس زیادی که در بازیکنان ایجاد کرد و همچنین تعویض‌های خوبش موفق شد پرتغال را قهرمان جام پانزدهم کند. دشان با علم بر اینکه بازی به وقت اضافه کشیده می‌شود سه مهره کلیدی خودش را از زمین بیرون کشید و عملا خط حمله فرانسه را از کار انداخت اما پرتغالی‌ با تعویض‌های درست گل پیروزی را آن هم توسط بازیکن تعویضی به ثمر رساند.»


محصص در خصوص نقش ستاره‌ها در یورو 2016 اظهار داشت: «همیشه قبل از مسابقات جام جهانی و جام ملت‌های اروپا فشار زیادی روی ستاره‌های تیم ها است اما نباید از آنها انتظارات زیادی داشت. این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی خودشان به خاطر دریافت مبالغ نجومی در 99 درصد بازی‌ها حضور فعال دارند و خستگی رقابت‌های باشگاهی روی دوش آنها است و به همین دلیل نمی‌توانند نمایش خوبی در رقابت‌های ملی داشته باشند اما برخلاف ستاره‌ها این بازیکنان معمولی هستند که به دلیل اینکه در تیم‌های باشگاهی استراحت بیشتری کرده‌اند و فشاری کمتری روی آنها حاکم است تاثیر به‌سزایی در مسابقات و تورنمنت‌های ملی به جا می‌گذارند.»


عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در رابطه با الگوبرداری تیم های ایرانی از مسابقات یورو 2016 افزود: «در حال حاضر و بعد از اتمام مسابقات جام نباید تیم‌های باشگاهی ما به دنبال ارائه بازی یک تیم خاصی در یورو باشند. ما باید طبق اندوخته‌های خودمان کار کنیم. به عنوان مثال ارائه بازی‌های پرتغال نیازمند بازیکنانی چون رونالدو و رناتو سانچس است که ما در فوتبال ایران چنین بازیکنانی را نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم مثل پرتغال بازی کنیم. ما باید طبق اندوخته‌ها و بازیکنانی که در اختیار داریم فوتبال بازی کنیم و البته از نظر وحدت تیمی می‌توانیم تیم‌هایی مانند پرتغال و ایسلند را الگوی خودمان در این جام قرار دهیم. از نظر تاکتیکی این مسابقات دستاوردی برای فوتبال ما نداشته است اما از نظر وحدت تیمی و کار تیمی بهترین نتیجه برای فوتبال ما بود.»


وی در خصوص توجه تیم‌ها به فاز دفاعی و ترجیح دادن گل نخوردن به گل زدن در این مسابقات گفت: «ژوزه مورینیو در تحلیلی که از فوتبال نوین امروزی داشت نظرش این بود که در حال حاضر تیم‌ها باید به خط دفاعی خودشان توجه بیشتری داشته باشند، البته زمانی که این بحث مطرح شد بسیاری از کارشناسان داخلی بر این نظر خرده گرفتند اما در حال حاضر می‌بینیم که تیم‌هایی در این جام موفق‌تر بودند که به خط دفاعی خودشان بها دادند و در واقع گل نخوردن را به گل زدن ترجیح دادند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته