آرشیو
1 صفحه
معرفی Eduaide؛ دستیار هوش مصنوعی برای طراحی محتوای آموزشی ویژه دانشجویان و معلمان

معرفی Eduaide؛ دستیار هوش مصنوعی برای طراحی محتوای آموزشی ویژه دانشجویان و معلمان

وب‌سایت Eduaide به‌عنوان یکی از ابزارهای نوآورانه در حوزه آموزش، توانسته فرآیند طراحی طرح درس و تولید محتوای آموزشی را متحول کند. این پلتفرم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، به دانشجویان و معلمان کمک می‌کند تنها با چند کلیک، محتوایی دقیق، ساختارمند و قابل‌ ارائه تولید کنند.
پژوهش مشترک محققان ایرانی و اتریشی، نظریه‌ای تازه برای مدیریت مخاطرات طبیعی ارائه کرد

پژوهش مشترک محققان ایرانی و اتریشی، نظریه‌ای تازه برای مدیریت مخاطرات طبیعی ارائه کرد

پژوهشگران دانشگاه‌های تهران و وین در پژوهشی مشترک، نظریه‌ای بین‌رشته‌ای با عنوان «نظریه صلح منطقه‌ای» ارائه کرده‌اند که رابطه مستقیم بین برقراری صلح منطقه‌ای و کاهش خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی را بررسی می‌کند.
جهش ۲۰ درصدی بهره‌وری در صنعت پروتئین ایران به روش علمی

جهش ۲۰ درصدی بهره‌وری در صنعت پروتئین ایران به روش علمی

مدیر و مجری طرح فناورانه بانک میکروارگانیسم‌ها، از دستاوردی انقلابی در خوراک دام و طیور خبر داد و گفت: تولید پروبیوتیک‌های بومی که نه تنها بهره‌وری مرغ‌های گوشتی را تا سقف ۲۰ درصد افزایش داده‌اند، بلکه با حذف نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها، سلامت گوشت تولیدی را تضمین کرده و طعم آن را نیز بهبود بخشیده‌اند.
آموزش حافظه‌محور، زمینه‌ساز سوءاستفاده از هوش مصنوعی است

آموزش حافظه‌محور، زمینه‌ساز سوءاستفاده از هوش مصنوعی است

به اعتقاد یک کارشناس هوش مصنوعی، ساختار حافظه‌محور نظام آموزشی کشور موجب می‌شود دانشجویان به جای استفاده از هوش مصنوعی برای یادگیری عمیق و خلاق، از آن برای میان‌بر زدن در مسیر آموزش بهره ببرند. وی تأکید کرد که اصلاح شیوه‌های آموزشی و تمرکز بر پرورش تفکر تحلیلی، شرط بهره‌گیری درست از فناوری‌های نو است.
مردم باید در تولید علم دیده شوند

مردم باید در تولید علم دیده شوند

در عصر تحول دیجیتال و افزایش دغدغه‌های زیست‌محیطی و سلامت عمومی، علم دیگر نمی‌تواند در حصار نهادهای رسمی باقی بماند. مشارکت مردمی در تولید دانش، به یکی از مهم‌ترین رویکردهای علمی جهان تبدیل شده است. در همین رابطه یک پژوهشگر ارتباطات و رسانه، تأکید کرد: علم شهروندی یعنی بازگرداندن علم به مردم؛ یعنی این‌ که شهروندان نه‌تنها شنونده، بلکه همکاران علمی باشند. این مدل، علم را از نخبگان به جامعه پیوند می‌زند.
ترمیم زخم قرنیه با روش جدید در دانشگاه تهران

ترمیم زخم قرنیه با روش جدید در دانشگاه تهران

گروهی از محققان دانشگاه تهران، موفق به ارائه روش نوین و ترکیبی، برای ترمیم زخم‌های شدید قرنیه شده‌اند که بر پایه استفاده هوشمندانه از سلول‌های بنیادی و پانسمان‌های بیولوژیک استوار است.
سرمایه‌گذاری روی علوم پایه؛ اولویت بنیاد ملی نخبگان است

سرمایه‌گذاری روی علوم پایه؛ اولویت بنیاد ملی نخبگان است

در سخنرانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، اعلام شد بنیاد مصمم است تا سهم بودجه پژوهش‌های پایه را به ۵۰ درصد برساند؛ اکنون حدود ۲۴ درصد از تعداد طرح‌ها و حدود ۳۰ درصد از اعتبارات بنیاد به علوم پایه اختصاص دارد.
استفاده نادرست از ChatGPT کیفیت علمی را تهدید می‌کند

استفاده نادرست از ChatGPT کیفیت علمی را تهدید می‌کند

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش‌مصنوعی هشدار می‌دهد که استفاده نادرست از ChatGPT در تکالیف و پایان‌نامه‌ها، کیفیت علمی دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند و می‌تواند مهارت‌های پژوهشی و تفکر انتقادی دانشجویان را کاهش دهد که دانشگاه‌ها برای جلوگیری از این خطر، به تدوین سیاست‌های شفاف و آموزش اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند.
نورولیدرشیپ ایرانی در اوج عرصه‌های جهانی؛ مدل بومی برای توسعه رهبری هوشمند و داده‌محور

نورولیدرشیپ ایرانی در اوج عرصه‌های جهانی؛ مدل بومی برای توسعه رهبری هوشمند و داده‌محور

پژوهشگر مدیریت رفتار سازمانی پس از پنج سال تحقیق، نخستین چارچوب بومی «رهبری عصب‌محور» را طراحی کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد تحلیل فعالیت مغزی رهبران، کلید ارتقای همدلی شناختی و تصمیم‌گیری هوشمندانه در سازمان‌هاست؛ دستاوردی که در سطح ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است.
تأثیر محدودیت‌های انتشارات ISI بر استراتژی پژوهش‌های صنعت فولاد

تأثیر محدودیت‌های انتشارات ISI بر استراتژی پژوهش‌های صنعت فولاد

رئیس مرکز تخصصی صنعت فولاد دانشگاه تهران گفت: اساتید زیر فشار انتشار مقالات ISI، از پژوهش‌های کاربردی که چالش‌های واقعی صنعت فولاد را حل می‌کنند، دور افتاده‌اند. این شکاف میان «مقاله محوری» و «مسئله‌محوری» مانع اصلی به‌روزرسانی دانش و رفع وابستگی فناورانه در این حوزه است.
هوش مصنوعی در صورت آموزش درست به دانشجویان توانایی محسوب می‌شود نه تقلب

هوش مصنوعی در صورت آموزش درست به دانشجویان توانایی محسوب می‌شود نه تقلب

دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد تاکید کرد استفاده از هوش مصنوعی سر جلسات امتحان برای دانشجویان در صورتی که از قبل آموزش‌های درستی وجود داشته باشد؛ نه تنها تقلب محسوب نمی‌‎شود بلکه نوعی توانایی تحلیل داده به حساب می‌‎آید.
هوش مصنوعی در آموزش عالی؛ معمای ChatGPT و لزوم تدوین سیاست‌های شفاف برای حفظ کیفیت علمی

هوش مصنوعی در آموزش عالی؛ معمای ChatGPT و لزوم تدوین سیاست‌های شفاف برای حفظ کیفیت علمی

با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در دانشگاه‌ها، کارشناسان آموزشی و فناوری تأکید می‌کنند که نبود سیاست‌های شفاف و یکپارچه، می‌تواند به کاهش کیفیت علمی و بروز نابرابری آموزشی منجر شود. آنان خواستار تدوین دستورالعمل‌های مشخص برای تفکیک استفاده آموزشی و غیرآموزشی شدند.
استفاده از شبیه‌سازهای جراحی مبتنی بر هوش مصنوعی برای اساتید و دانشجویان اجتناب‌ناپذیر شده است

استفاده از شبیه‌سازهای جراحی مبتنی بر هوش مصنوعی برای اساتید و دانشجویان اجتناب‌ناپذیر شده است

عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی با تاکید بر نقش هوش مصنوعی در آموزش پزشکی گفت: امروز هوش مصنوعی تا حد زیادی توانسته است محیط‌های جراحی و عمل را در آموزش، به محیط‌های واقعی نزدیک کند.