دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیشرفت علمی ۵۰ ساله (۸)؛

پیشتازی علم ایران در منطقه؛ صعود خیره‌کننده ۴۶ دانشگاه در رتبه‌بندی لایدن

پیشتازی علم ایران در منطقه؛ صعود خیره‌کننده ۴۶ دانشگاه در رتبه‌بندی لایدن
مشاور نمایه‌سازی نشریات علمی وزارت علوم از افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی لایدن (Leiden Ranking) خبر داد. 
کد خبر : 953719

به گزارش خبرنگار آنا، یکی از شاخص‌های رشد ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حضور محققان و پژوهشگران ایرانی برای انتقال دانش و دستاورد‌های علمی در کشور‌های منطقه و جهان برمی‌گردد. 

بر این اساس، انتشار مقالات در نشریات معتبر بین المللی که از ضریب تاثیر بالایی برخوردار است، نشان دهنده ارتقای کیفیت پژوهش‌هاست، محققان ایرانی در سال‌های اخیر برای ارتقای جایگاه علمی ایران در جهان تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند و مطابق آن حضور دانشگاه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه بندی بین المللی مانند تایمز، لایدن، کیواس و اجوکیشن با جهش چشمگیری همراه بوده است، به صورتی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کدام از دانشگاه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی حضور نداشتند. 

مرتضی طاهری مشاور نمایه‌سازی نشریات علمی وزارت علوم در گفت‌و‌گو با آنا از افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در نظام رتبه بندی لایدن (Leiden Ranking) خبر داد. 

پیشتازی علم ایران در منطقه؛ صعود خیره کننده ۴۶ دانشگاه در رتبه بندی لایدن

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، نظام رتبه‌بندی لایدن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ بیانگر رشد چشمگیر حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی است. 

سال ۲۰۱۲ فقط ۵ دانشگاه از ایران در این نظام رتبه‌بندی حضور داشتند و در رتبه بندی سال ۲۰۲۴، ۴۶ دانشگاه ایرانی بین ۱۵۰۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند که این افزایش قابل‌توجه نشان‌دهنده توسعه علمی و بهبود کیفیت پژوهش در دانشگاه‌های ایران و رشد علمی بین المللی کشور در سال‌های پس از انقلاب است.

مشاور نمایه‌سازی نشریات علمی وزارت علوم با اشاره به ضرورت برخی عوامل در رشد علمی ایران در نظام رتبه بندی لایدن گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش عالی و پژوهش یکی از معیار‌های تاثیرگذار است، دولت و نهاد‌های علمی ایران طی دهه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی، افزایش بودجه تحقیقاتی، و تشویق تولید علم داشته‌اند. 

به گفته طاهری، یکی دیگر از عوامل افزایش تولید مقالات علمی است که بر این اساس کیفیت و کمیت تولیدات علمی در ایران بهبود یافته و معیار‌های رتبه‌بندی لایدن که بر پژوهش تمرکز دارد، از این رشد بهره برده است.

سال ۲۰۱۲ فقط ۵ دانشگاه از ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن حضور داشتند و در رتبه بندی سال ۲۰۲۴، ۴۶ دانشگاه ایرانی بین ۱۵۰۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند که این افزایش قابل‌توجه نشان‌دهنده توسعه علمی و بهبود کیفیت پژوهش در دانشگاه‌های ایران و رشد علمی بین المللی کشور در سال‌های پس از انقلاب است

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به توسعه همکاری‌های بین‌المللی گفت: افزایش تعداد مقالات مشترک بین‌المللی و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر جهان، نقش مهمی در ارتقای جایگاه دانشگاه‌های ایرانی ایفا کرده است.

وی یادآور شد: نظام رتبه‌بندی لایدن بر شاخص‌های مبتنی بر پژوهش، از جمله تعداد انتشارات، کیفیت مقالات و اثرگذاری علمی تمرکز دارد. حضور ۴۶ دانشگاه ایرانی در این رتبه‌بندی نشان‌دهنده ارتقای پژوهش و تأثیرگذاری علمی دانشگاه‌های کشور است. 

طاهری درباره مقایسه نظام علمی ایران با کشور‌های منطقه، بیان کرد: این رشد تعداد دانشگاه‌ها، ایران را به یکی از پیشتازان علمی در منطقه تبدیل کرده است. کشور‌های عربی خلیج فارس نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در آموزش عالی انجام داده‌اند؛ اما رشد ایران با وجود محدودیت‌های اقتصادی و تحریم‌ها، از بسیاری جهات برجسته است. 

به گزارش آنا، روند افزایشی تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی لایدن گویای موفقیت ایران در توسعه علمی، پژوهشی، و ارتقای جایگاه بین‌المللی در حوزه آموزش عالی است. این پیشرفت‌ها به‌واسطه برنامه‌ریزی استراتژیک، حمایت از تحقیق و توسعه و توجه به معیار‌های جهانی تحقق یافته‌اند. 

با این حال، برای تداوم رشد و دستیابی ایران به جایگاه شایسته در عرصه جهانی باید در ابتدا چالش‌های موجود را شناسایی کرد و سپس متناسب با آن راهکار مطلوبی ارائه داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب