دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1403 - 09:29

خسروپناه: نهج‌البلاغه را با پرسش‌های قرن ۲۱ به نطق درآورید

خسروپناه: نهج‌البلاغه را با پرسش‌های قرن ۲۱ به نطق درآورید
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صورتی که نهج‌البلاغه را با پرسش‌های قرن ۲۱ بتوانید به نطق درآورید، نتایج بسیار مفید و مؤثری در سطح کشور و حتی جهانی بدست خواهید آورد.
کد خبر : 951492

به گزارش خبرنگار آنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست چهارمین کنگره بین‌المللی راه نجات با موضوع نهج البلاغه و حکمرانی علوی که در دانشگاه اصفهان برگزار شد تاثیرگذاری کلام امیرالمومنین(ع) را در صورتی که به زبان دنیای کنونی بیان شود، مفید و مؤثر در سطح جهانی دانست و اظهار کرد: اکنون شاهد حرکت بنیادین و اثربخش در حوزه نهج‌البلاغه در اصفهان هستیم که قطعاً در استان، کشور و جهان اثرگذارخواهد بود.

وی افزود: مؤسسه ارزشمند نهج‌البلاغه، مجموعه مبارکی است که می‌تواند جایزه المرتضی را نیز در حوزه نهج‌البلاغه برگزار کند و قطعاً در این موضوع کمک خیران به بهبود و تسهیلگری کار کمک می‌کند و خیران می‌توانند در موضوعات قرآنی و اجرای برنامه‌های مؤسسه نهج‌البلاغه وارد عمل شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: با گردهمایی فعالان حوزه نهج البلاغه از مؤسسات قم، مشهد، اصفهان و تهران در کنار یکدیگر، می‌توان شاهد راه‌اندازی و آغاز فعالیت شورای توسعه نهج‌البلاغه بود. مؤسسات قرآنی با راه‌اندازی اینگونه شورا‌ها می‌توانند از امکانات دولت استفاده کنند و این موضوع نیاز به مصوبه ندارد. همین مؤسسه نهج‌البلاغه نیز می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه مطالب ارائه شده از سوی مؤسسات باید با دانش روز همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در ارائه پژوهش‌ها و تحقیقات می‌تواند در بسیاری مواقع راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه نورانیتی که در نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) وجود دارد که قادر است بسیاری از انسان‌ها را متحول کند، اضافه کرد: اثر تکوینی نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) می‌تواند به عنوان اقدام ایجابی در دوره‌ای که برخی از جوانان و نوجوانان گرفتار مسائل نامناسب روز هستند؛ تاثیرگذار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مؤسسه نهج‌البلاغه اصفهان می‌تواند در حوزه انیمیشن و پویا نمایی برای کودکان و نوجوانان اقدامات مؤثری انجام دهد تا علاوه بر اثرگذاری روی نوجوانان و جوانان ایرانی در کشور‌های غیراسلامی نیز تاثیرگذار باشد.

خسروپناه با اشاره به اینکه در نهج‌البلاغه نقش مردم در حکمرانی پررنگ است، مطرح کرد: حکمرانی که غربی‌ها مطرح کرده‌اند، پس از مدیریت دولتی نوین و حکومت داری مطرح شده و نقش مردم را پررنگ کرده و این وجه مشترک آن با نهج‌البلاغه است. یعنی مردم نقش حداکثری در حکمرانی اسلامی دارند؛ اما اگر در حکمرانی غربی نقش مردم را نقش حداکثر بداند اهداف دیگری دارند که از آن می‌خواهند به کم‌رنگ کردن نقش دولت در حکومت برسند و این مطلوب آموزه‌های اسلامی و نهج‌البلاغه نیست.

وی با بیان اینکه نظریه حکمرانی و الگوی حکمرانی وجود دارد، گفت: در الگوی حکمرانی، الگوی کلان به نام نهج البلاغه وجود دارد و بدون شک باید این الگوی کلان را تا حوزه‌های جزئی‌تر مانند حکمرانی آموزش و پرورش سوق دهیم. به عنوان نمونه اکنون عدالت آموزش عمومی یکی از مباحث جدی است که می‌توانیم آن را از نهج البلاغه احصا کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه از تکرار مکررات پرهیز کنید، تبیین کرد: به روز باشید و نوجوانان و جوانان را با ارائه مطالب نهج‌البلاغه اقناع کنید به پرسش‌های آنها پاسخ دهید. در صورتی که نهج‌البلاغه را با پرسش‌های قرن ۲۱ بتوانید به نطق درآورید، نتایج بسیار مفید و موثری در سطح کشور و حتی جهانی بدست خواهید آورد.

خسروپناه با بیان اینکه با نهج‌البلاغه می‌توانیم به پرسش‌های انسان معاصر پاسخ دهیم، تصریح کرد: گرفتار تفسیر یا تحمیل نشوید؛ زیرا در صورتی که به دنبال طرح سوالات دقیق و به دور از سوگیری و تفسیر به رای باشیم، می‌توانیم دقیق‌ترین و بروزترین پاسخ‌ها را از نهج‌البلاغه بدست آوریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب