ساختن نسل نیازمند تعامل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی با مدارس
به گزارش خبرنگار آنا، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی که برای حضور در یازدهمین نشست اتحادیه دانشگاههای آزاد اسلامی شرق و جنوب کشور به بوشهر سفر کرده بود، نشست تخصصی با مدیران و معاونان دانشکده علوم تربیت و مدارس سمای این استان را برگزار کرد.
محمدعلی نادی در این نشست با تأکید بر یکی شدن ساختار آموزشی از پیش دبستانی تا دانشگاه اظهار کرد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس باید در کنار هم و در تعامل با یکدیگر قرار داشته باشند تا دانش مهارتی به دانش آموزان انتقال داده شود در این مفهوم نکته حائز اهمیت این است که بتوان نسل سازی کرد.
وی با اشاره به اینکه از سوالات پرسیده و پیگیریهای همکاران درباره ایجاد تحولات، میتوان متوجه شد که پیام تحول را دریافت کردند و آماده تبیین کرده و حرکت نو هستند، توضیح داد: در دنیای برندسازی و کسب و کار، برند به سهولت به دست نمیآید و به سادگی نیز از دست نمیرود. هر مدرسهای که تأسیس میشود باید ارزش آن حفظ و برای آن حرمت قائل شد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در راستای تحولات مورد نظر دانشگاه باید فعالیتهای متناسب با قوانین و پروتکلهای آن باشد و اگر این قوانین را نشناسیم و فعالیتهای معمول انجام دهیم با مدارس دیگر فرقی نخواهیم داشت.
نادی اضافه کرد: وقتی مدرسهای باشد؛ اما ویژگیها و دستورالعملها رعایت نشود چه بهتر که مدرسهای تأَسیس نکنیم. در دانشکده و دانشگاه نیز همینگونه بوده در واقع هر صنفی که وارد شویم اگر خوب بفهمیم و درک کنیم برای آن تلاش میکنیم که این به عنوان قائده کلی است.
وی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشکدهها عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ نخستین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی به عنوان بازوی اجرایی معاونت در واحد علوم و تحقیقات ایجاد شد؛ اما نخستین دانشکده موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۸ در اصفهان با عنوان دانشکده حکمرانی اسلامی با رویکرد اقتصاد بنگاهی پایه گذاری و تأسیس شد که از عمر آن حدود پنج سال میگذرد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علوم و تحقیقات فاقد مدرسه است؛ اما دانشکده با رویکرد برنامه ریزی و مدلسازی طراحی شد که هدف این نبود که رابطه بین عرصه و پایه برقرار شود؛ اما در دانشکده تعلیم و تربیت هدف برقرار شدن رابطه بین عرصه و پایه بوده است.
نادی بیان کرد: زمانی که کتابی را از کتابفروشی میخریم و میخواهیم استفاده کنیم اتصال ما به دانش فنی، اتصال موقتی بوده؛ اطلاعات آن در حد همان کتاب است و وقتی خواندن کتاب تمام میشود اتصال ما گسسته میشود.
وی مطرح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کره و مالزی نطام آموزشی یکی بوده و از پیش دبستانی آغاز و تا دانشگاه ادامه دارد و در این زمینه آغاز کردیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی یکی شود که همدیگر را حمایت کنند. دانشگاه آزاد از پیش دبستانی تا دانشگاه را با هم دارد که فرصت خوبی است و باید از آنها استفاده کنیم.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم اکثر دروس روانشناسی و علوم تربیتی مانند روان شناسی بالینی دروس عملی و کارورزی خواهند داشت و نکته بسیار قابل تأمل آن است که سماپلاس به منظور تقویت بنیه علمی دانش آموزان ایجاد شده که روی یادگیری عمیق دانش آموزان کار میشود.
نادی توضیح داد: قطعاً دانش آموز کنکوری که روی یادگیری عمیق او کار شود در کنکور قبول خواهد شد که این مدل در سه استان کشور اجرا شده و رتبههای شایان ذکر به دست آوردند. تمرکز این مدل روشهای تستی نیست؛ بلکه یادگیری عمیق و مهارتهای زندگی است. هر مدرسهای باید یک برنامه عملیاتی مبتنی بر سند تحول بنیادین و چشم اندازی که توسط دانشکده تعلیم و تربیت تعریف شده داشته باشند.
معاون امور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر نیز با ارائه گزارشی مختصری درباره مدارس سمای استان و دانشکده تازه تأسیس تعلیم و تربیت اسلامی گفت: استان بوشهر دارای ۱۷ مدرسه سما است که ۱۲ مدرسه در شهرستان بوشهر قرار دارد. همچنین تعداد دانش آموزان مدارس سما استان یک هزار و ۶۷۹ نفر و ۲۳۲ در سمت کادر اداری و آموزشی در سما استان مشغول به کار هستند.
فخرالسادات هاشمی ابراز امیدواری کرد که استان بوشهر بتواند در ارزیابی عملکرد مدارس سما در سطح کشور رتبه برتر را کسب کند و هدف هر مدرسه، مهارتآموزی یک دانشآموز باشد.
انتهای پیام/