دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با افزایش ۹۰۰ درصدی بازدهی:

ابداع رباتی که دوست کودکان بیمارستانی می‌شود

ابداع رباتی که دوست کودکان بیمارستانی می‌شود
یک شرکت فناوری ژاپنی ربات خلاقانه‌ای ساخته است که می‌تواند ضمن دوستی با کودکان بستری در بیمارستان، برنامه‌های توانبخشی فکری و فیزیکی را با بالاترین سرعت پیش ببرد.
کد خبر : 943792

یک شرکت فناوری ژاپنی ربات خلاقانه‌ای ساخته است که می‌تواند ضمن دوستی با کودکان بستری در بیمارستان، برنامه‌های توانبخشی فکری و فیزیکی را با بالاترین سرعت پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، ربات‌ها در صنایع بسیاری حضور پر رنگی یافته اند، کار‌ها را دقیق‌تر و آسان‌تر کرده و در عین حال بار کاری را برای انسان‌ها کاهش می‌دهند. از انبار‌ها گرفته تا بیمارستان ها، ربات‌ها وظایف را به طور موثرتری، سرعت می‌بخشند.

اکنون موسسه تحقیقاتی هوندای ژاپن از رباتی رونمایی کرده که برای حمایت و همراهی با کودکانی طراحی شده است که مدت طولانی در بیمارستان بستری هستند. این ربات هوش مصنوعی که «هارو» نام دارد، در بیمارستان دانشگاه «ویرجن دل روسیو» (HUVR) در سویل اسپانیا معرفی شده است.

هارو، به عنوان یک ربات اجتماعی طراحی شده است که از طریق ارتباط کلامی باعث لبخند زدن مردم و ایجاد روابط همدلانه با دیگران می‌شود. این ربات که ۳۰ سانتی متر ارتفاع دارد را می‌توان روی میز قرار داد تا در گفتگو با افراد شرکت کند.

استفاده هارو از اطلاعات بیومتریک افراد
 
هوندا اعلام کرده است هارو اطلاعات بیومتریک کاربران مانند حالات چهره و لحن صوتی آنها را از طریق دوربین و میکروفون داخلی خود دریافت می‌کند. سپس این اطلاعات را برای ارزیابی وضعیت عاطفی کاربر بررسی کرده و می‌تواند با همدلی و حمایت عاطفی مناسب، واکنش نشان دهد. 

این شرکت افزود همچنین می‌توان هارو را به یک حسگر پوشیدنی از نوع ساعت مچی که توسط کاربر استفاده می‌شود متصل کرد و امکان تجزیه و تحلیل دقیقی‌تری از شرایط کاربر به دست آورد.

هوندا معتقد است هارو به عنوان یک ربات هیچ ویژگی انسانی مانند جنسیت، نژاد یا ملیت ندارد و همیشه از منظر بی طرف و بدون جانبداری قادر به برقراری ارتباط است. این خصوصیت ربات را قادر می‌سازد تا به طور موثر ارتباطات را فراتر از تفاوت‌های نسلی و فرهنگی به ویژه در ارتباطات گروهی تسهیل کند.

ارتباط هارو با کودکان 

بیمارستان HUVR، هارو را در طرح‌های ابتکاری خود به منظور افزایش رفاه کودکان تحت درمان طولانی مدت سرطان به کار گرفته است.

هارو با استفاده از فناوری هوش مصنوعی با کودکان ارتباط برقرار کرده و به عصب روان شناسان در انجام ارزیابی‌های عاطفی و شناختی کمک می‌کند.

با توجه به مدت زمانی طولانی ارزیابی‌ها از جمله مشاوره‌های بعدی تا زمان حال بیمار، محدودیتی برای تعداد ارزیابی‌هایی وجود دارد که عصب روان شناسان می‌توانند هر سال انجام دهند یعنی ۵۱۰ مورد در سال. اما اکنون با معرفی هارو، پیش بینی می‌شود تعداد ارزیابی‌هایی که بیمارستان می‌تواند هر سال انجام دهد به ۴۵۰۰ مورد افزایش یابد.

حمایت هارو از برنامه‌های توانبخشی فیزیکی و فکری 

 هوندا افزود هارو از برنامه‌های توانبخشی فکری و فیزیکی که برای کودکان در بیمارستان ارائه می‌شود، حمایت می‌کند. هارو برنامه‌های توانبخشی را یاد می‌گیرد و می‌تواند کودکان را از طریق این فرآیند راهنمایی کند و در عین حال آنها را درگیر مکالمه کند. آزمایش‌های اولیه نشان داد که در مقایسه با راهنمایان انسانی معمولی، ۹۵ درصد از کودکان در حین دریافت راهنمایی از هارو، فعالانه‌تر درگیر توانبخشی شدند.

بیمارستان (HUVR) طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: «چندین سال است که تحقیقات مشترکی را با هوندای ژاپن انجام داده و نتایج شگفت انگیزی به دست آورده ایم. دریافته ایم هارو قابلیت زیادی در ایجاد شادی برای کودکان دارد.»

به طور معمول، فناوری‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها بر درمان‌های پزشکی یا بهزیستی فیزیکی تمرکز دارند. با این حال، هارو توانایی منحصر به فردی را برای تأثیر مثبت بر سلامت روانی کودکان نشان می‌دهد و به ایجاد جو مثبت‌تر در سراسر بیمارستان کمک می‌کند.

حمایتی که هارو ارائه می‌کند، کودکان تحت مراقبت بیمارستانی را قادر می‌سازد تا احساس شادی و ارتباط بیشتری با دیگران داشته باشند که فقط مختص هارو است و مزایای ارزشمندی را ارائه می‌کند که در مراقبت‌های پزشکی سنتی یافت نمی‌شود.

این بیمارستان اسپانیایی در بیانیه‌ی خود خاطرنشان کرد: «معتقدیم هارو حضور پیشگامانه‌ای است که با ایجاد محیطی منحصر به فرد، به کودکان کمک می‌کند از وقتی که در بیمارستان می‌گذرانند، لذت ببرند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب