کاهش وابستگی به واردات با ۱۴ همت قرارداد طرحهای نوسازی و بازسازی ماشین سازی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ یکی از تحولات مهم در اقتصادکشور، توجه جدی به اجرای جزئیات برنامه هفتم توسعه است از این رو حمایت از تولید داخلی کشور و تشویق مصرفکنندگان به خرید محصولات داخلی منجر به رشد اقتصاد و توسعه ملی خواهد شد. از دیگر آثار آن، افزایش اشتغال، افزایش قدرت ارز ملی، ثبات قیمت کالاها و حفظ ذحایر ارزی است.
شاید یکی از بزرگترین مشکل صنعت در حال حاضر آشفتگی و غیر شفاف بودن قواعد فعالیت سرمایه گذاری در کشور است، که در این بین برخی از صنایع به دنبال جذب سرمایه و افزایش چرخش چرخ صنعت میباشند.
شرکتهای تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات مهندسی از جمله شرکتهایی هستند که با توجه به اهمیت جایگاه نیاز به حمایتهای بیشتر در رایتای تحقق برنامه هفتم توسعه اقتصاد کشور است. به عنوان نمونه ماشینسازی اراک، به عنوان یک شرکت دانشبنیان ایرانی و بزرگترین طراح و سازنده مجتمعهای پتروشیمی، پالایشگاههای گاز، پالایشگاههای نفت، پلها، نیروگاههای برقآبی، نیروگاههای بادی و صنایع فولاد در ایران و خاورمیانه میباشد که علاوه بر ماشینآلات و تجهیزات صنایع نفتوگاز، صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی، سدها، نیروگاهها و صنایع فولاد؛ تجهیزات و ماشینآلات صنایع سیمان، صنایع ریلی، صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، ترابری، بنادر و معادن را نیز تولید میکند.
در همین رابطه رضا سرایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک در بازدید خبرنگاران از این مجموعه، با اشاره به اینکه طی سال گذشته همواره تاکید داریم، ماشین سازی باید به گونهای دیگر معرفی شود، گفت: ماشین سازی شرکتی است که تمامی صنایع کشور فعال بوده و برخلاف دیگر پیمانکاران منطقهای زیر ساخت صنعتی کاملی را در اختیار دارد.
سرایی تصریح کرد: این مجموعه صنعتی ۵ گروه در داخل مجموعه خود و ۵ شرکت تابعه دارد که گروه متالوژی مسئول ساخت و ریخته گری انواع مواد اولیه مورد نیاز باقی گروهها است و گروه قطعه سازی قطعاتی با وزن بیش از ۱۰۰ ساخته میشود؛ همچنین گروه پل سازی و سازه مسئول ساخت پلهای شناور و آشیانه هواپیما و دیگر سازهها است.
طراحی، ساخت، تحقیق و توسعه تمامی محصولات مهندسی
وی ادامه داد: شرکت ماشین سازی اراک متخصص در طراحی، ساخت، تحقیق و توسعه تمامی محصولات مهندسی است. در ماشین سازی اراک ۲۱۰۰ نفر مشغول کار هستند؛ همچنین جمعیت زیادی از متخصصان این شرکت نیز در سایتهای مختلف کارگاهی کشور مشغول کار هستند. شایان ذکر است که طراحی و مهندسی و ساخت و نصب و راه اندازی دستگاهها ویژگی خاص این شرکت است. باید بدانیم که ۴۵۰ نفر از نیروی کار ماشین سازی اراک در بخش تولید مشغول به کار هستند.
سرایی در خصوص افتخار آفرینیهای شرکت ماشین سازی اراک گفت: اولین جرثقیل سقفی داخلی و اولین تانکر حمل نفت سفید توسط ماشین سازی اراک تولید شده و امروزه تمامی تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی و سر چاهی صنعت نفت در این شرکت تولید میشود. همچنین برای اولین بار در جهان ماشین سازی اراک در محل سایت عسلویه اقدام به ساخت تجهیزات پتروشیمی کرده است در حالی که تنها کشور روسیه امکان فنی و دانشمندی چنین عملیاتی را دارد.
مطالعات مهندسی خاصی برای توسعه پروژهها
وی در تشریح وضعیت نیروی انسانی این مجموعه اظهار کرد: همه کسانی که در محیط کارگاهی کار میکنند مشمول قانون کار هستند و تصور از جامعه کارگری ضعف است در حالی که در حال حاضر بخش مهندسی شرکت ماشین سازی اراک به عنوان موتور جلوبرنده این مجموعه از توانمندی بسیار بالایی برخوردار بوده و کارگران این مجموعه نیز از سطح معشیتی مطلوبی برخوردار هستند. لازم به ذکر است که هم اکنون مطالعات مهندسی خاصی برای توسعه پروژههایی در مجموعه ماشین سازی حال انجام است که فقط ۴ یا ۵ کشور توان انجام این تحقیقات را دارند.
سرایی تصریح کرد: طراحی محصولات مهندسی توسط ماشین سازی اراک با ۴ لایه نظارت انجام میشود و در زمینه دقت و تمهیدات فوق العادهای برای تولید و طراحی محصولات در جریان است؛ پلهای موقت و شناور نزدیک به ۵۰ سال از کشور روسیه خریداری میشد، اما در پی تحقیقات و مهندسی معکوس، این پلها در ماشین سازی اراک تولید شدند. لازم به ذکر است که پلهای شناور نزدیک به ۲۱۰۰ قطعه دارد و از لحاظ فنی شناور شدن این حجم از فولاد بر روی آب بدون نیاز به هر گونه نیرویی نشان از پیدگی کار و دقت عمل بسیار بالای این محصول دارد. همچنین قابل ذکر است که پیش از شروع تولید داخل، دیگهای بخار از انگلستان و لولههای داخل آن از اروپا وارد میشد؛ اما هم اکنون لولهها توسط یک تولید کننده داخلی و دیگها در ماشین سازی ساخته میشود.
وی در ادامه گفت: برای استفاده از تنوع صنعتی موجود در استان مرکزی کنسریومی تشکیل و از این ظرفیت برای شرکت در پروژههای بزرگ کشور استفاده خواهد شد. شایان ذکر است که در سطح استان ۸۰ شرکت طرف قرار داد ماشین سازی هستند و حجم قراردادهای ماشین سازی در این زمینه افزایش یافته است.
بیش از ۱۴ همت قرارداد در دست اقدام است
مدیرعامل مجموعه ماشین سازی اراک گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ همت قرارداد در دست اقدام است و بزرگترین پروژه ماشین سازی در در منطقه نفتی بی بی حکیمه است و تولید نفت را ۱۱۰ هزار بشکه افزایش میدهد و عملیات نمک زدایی را با احداث تجهیزاتی بر عهده دارد. در پروژه تجهیزات تولید و راکتور متانول پتروشیمی دنا و سیراف ۲۴ تجهیز فرآیند تولید متانول که بصورت انحصاری در اختیار کشورهای خارجی بوده است، توسط ماشین سازی از نو طراحی و ساخته شده است و ایران جزو ۵ کشور دارای این تکنولوژی قرار گرفته است. همچنین مرتفعترین برج تولید پروپیلن به وزن ۲۷۰۰ تن و ارتفاع ۱۳۵ متر توسط ماشین سازی طراحی و تولید و نصب شده است. لازم به ذکر است که راکتور تولید آهن اسفجی با وزن ۶۵۰ تن قابلیت افزایش تولید آهن اسفنجی را به کشور داده است.
وی ادامه داد: ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین سازی اراک در حال تولید است همچنین تا الان ۱۵۰ مخزن کروی ساخته شده و ۲۰ دستگاه مخزن کروی دیگر برای استفاده در مراکز پتروشیمی در حال ساخت است که پیشتر این مخازن از کره جنوبی وارد میشد. همچنین تاکنون ۳۰ دستگاه پل اضطراری توسط ماشین سازی اراک ساخته شده است. پل شلمانرود در استان گیلان نیز توسط ماشین سازی اراک در حال انجام است که ۸۰ متر طول و ۲۵رمتر عرض دارد و پل زیر قوسی گلورد از تخصصیترین پلهای کشور است که شرکتی جز ماشین سازی توان ساخت این نوع پل را ندارد.
سرایی تاکید کرد: قراردادهای شرکت ماشین سازی از ۱۲ ماه تا ۵ سال است؛ همچنین سال گذشته قراردادها ۶ همت و در سال جاری حجم قراردادها ۸ همت بوده است. ارزش کل قراردادهای ماشین سازی اراک ۲۳ همت است و ۱۵ همت از این قراردادها تحویل نشده است. همچنین لازم به ذکر است که در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۴، ۸ همت به رقم قراردادهای جاری بیافزاییم. شایان ذکر است که در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد پایه حقوق کارگران ماشین سازی افزایش یافته است. لازم به ذکر است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد تعهدات پرداخت سنوات بازنشستگان به میزان ۴۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی در خصوص دریافت مطالبات از پیمانکاران گفت: با توجه به شرایط انقباضی بانکها و مشکلات مالی پیمانکاران مجموع مطالبات شرکت از کارفرمایان بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان شده است و در ماه نزدیک به ۷۵ میلیارد تومان مجمع حقوق و دستمزد و هزینههای جاری ماشین سازی است و تامین این مبلغ بسیار سخت است. در خصوص استفاده از ایدههای خلاق؛ ماشین سازی شرکتی دانش بنیان است و محصولاتی خلاقانه در رقابت با کره جنوبی ساخته شده است. همچنین محصولی خلاقانه برای جمع آوری گازهای فلر نیز در یکی از شرکتهای تابعه ماشین سازی اراک طراحی شده است. در طول ۵ سال گذشته طرحهای نوسازی و بازسازی ماشین سازی اراک آماده شده و فاز اول آن ۱۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات نیاز دارد. شایان ذکر است که با وجود بورسی بودن ماشین سازی تمامی صورتهای مالی ماشین سازی قابل دسترسی است و رند سود آوری سهام شرکت به ۱۳ درصد رسیده است.
تحریم بزرگترین مشکل بر سر راه توسعه صنعت
سرایی در خصوص صادرات این شرکت تاکید کرد:عمده مشکل این مجموعه مشکلات ایجاد شده در اثر تحریمهای ظالمانه است، اما با این حال محصولی مانند دیگ بخار به کشورهای منطقه فروخته میشود و پلهای خرپایی به ارمنستان صادر میشود، اما امکان ارائه اطلاعات فروش محصولات نفت و گازی به دلیل مسائل امنیتی وجود ندارد. شایان ذکر است که یک پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری به صورتای پی سی نیز به این شرکت پیشنهاد شده است. لازم به ذکر است که هنرستان فنی ماشین سازی اراک برای تربیت نیروی کار متخصص شروع به کار کرده است و قرار است این هنرستان به هم افزایی با مرکز نوآوری مجموعه و دانشگاه علمی کاربردی بپردازد. همچنین واحد تحقیقات و توسعه مجمعه نیز در حال شبکه سازی برای افزایش همکاری با خلاقان و شرکتهای دانش بنیان است.
وی در خصوص بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر گفت: ناترازی انرژی موجب تعطیلی و تغییر شیفت دو تا سه روزه در سال گذشته شده بود به همین جهت برای توسعه نیروگاههای خورشیدی در تلاش برای ایراد کامل تحقیقات نصب پنلها در سقفهای کارگاهی مجموعه برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر هستیم.
انتهای پیام/