دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1403 - 09:31

تصاویر نجومی پنجم آبان (۲۶ اکتبر)

تصاویر نجومی پنجم آبان (۲۶ اکتبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 937554

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز Apod

این تصویر توسط کریستف ورگنس(Christophe Vergnes) و هروه لور(Hervé Laur) ثبت شده است. این اشکال روان در فضا شبح‌وار به نظر می‌رسند. این قاب از تلسکوپی گرفته شد که به سمت صورت فلکی Cassiopeia  نشانه گرفته شده بود. در تصویر دو ابر رنگارنگ به نام‌های IC 59 و IC 63 را نشان می‌دهد. آنها حدود 600 سال نوی از ما فاصله دارند.

علت اینکه این ابرهای نجومی شبح‌وار به نظر می‌رسند به دلیل تشعشعات قوی از یک ستاره داغ به نام «گاما ذات‌الکرسی» (Gamma Cassiopeiae) است. ستاره درخشان «گاما ذات‌الکرسی» تنها در فاصله 3 تا 4 سال نوری از ابرها قرار دارد. بالای لبه سمت راست تصویر قرار گرفته است (در این تصویر مشخص نیست، اینجا را ببینید).

آی سی 63 به گاما ذات‌الکرسی نزدیکتر است و  عمدتاً در نوری قرمز می‌درخشد. این نور قرمز از اتم‌های هیدروژنی می‌آید که توسط تابش فرابنفش ستاره یونیزه می‌شوند. سپس این اتم‌ها با الکترون‌ها دوباره ترکیب می‌شوند.

IC 59 دورتر از این ستاره است. نور قرمز کمتری دارد اما نور آبی بیشتری را از ستاره‌ها منعکس می‌کند. به طور کلی، این نما حدود 1 درجه یا 10 سال نوری در فضا را پوشش می‌دهد.

تصاویر نجومی پنجم آبان (۲۶ اکتبر)

تصویر روز Skyandtelescope 

این تصویر توسط جیم میلیتلو (Jim Militello) در توسان، آریزونا، ایالات متحده آمریکا ثبت شده است.

تاریخ و زمان ثبت عکس در صبح 22 اکتبر 2024 ساعت 10:22 است. تجهیزات مورد استفاده شامل تلسکوپ خورشیدی  Coronado SolarMax 90 Ha، دوربین فیلمبرداری  ZWO ASI183mmاست.

این تصویر خورشید را در آلفای هیدروژن نشان می‌دهد و دارای برجستگی‌های خیره کننده، مناطق فعال و رشته‌های مختلف است. تصویر متشکل از مجموعه ای با 40 فریم است.

تصاویر نجومی پنجم آبان (۲۶ اکتبر)

تصویر روز Earthsky

در 23 اکتبر 2024، در ساعت 12:45 صبح، دیوید‌هاسکین (David Hoskin) تصویری را از‌هالیفاکس، نوا اسکوشیا، کانادا ثبت کرد.

در این عکس کلوزاپ سایه روشن از ماه می‌توانید دریای بخارها (Mare Vaporum) و دریای آرامی (Mare Serenitatis) را ببینید. نور خورشید در لبه غربی کوه‌های آپنین (Montes Apenninus) نور خورشید را بازتاب می‌دهد. این تصویر با استفاده از بازتابنده SkyWatcher 200mm f/5 و دوربین ZWOASI533MC Pro گرفته شده که بر روی SkyWatcher EQ6R نصب شده بود.

عکاس در میان تصاویر خود 200 فریم که از بقیه با کیفیت تر بودند را از یک ویدیوی SER با استفاده از AutoStakkert جمع آوری کرد. او نورپردازی را با Registax تنظیم کرد و بقیه ادیت‌ها را در فتوشاپ انجام داد.

تصاویر نجومی پنجم آبان (۲۶ اکتبر)

تصویر روز ناسا

در این تصویر تلسکوپ فضایی‌هابل از یک کهکشان مارپیچی به نام IC 3225 عکسبرداری کرده است. به نظر می‌رسد که این کهکشان مانند یک گلوله یک توپ در فضا پرواز می‌کند و درست مانند یک دنباله دار دمی از گاز در پشت خود دارد.

تصاویر نجومی پنجم آبان (۲۶ اکتبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب