دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دهان مصنوعی برای تولید غذاهای مناسب سالمندان ابداع شد

دهان مصنوعی برای تولید غذاهای مناسب سالمندان ابداع شد
گروهی از محققان انستیتو INRAE در فرانسه یک دهان مصنوعی ابداع کرده اند که فرایند فراوری غذاهای نرم را باز تولید و درک می کند.
کد خبر : 936235

به گزارش خبرگزاری آنا، این دستگاه براساس داده های آناتومیکی به دست آمده در دانشگاه فوجیتسا هلث ساخته شده و دارای یک زبان سیلیکونی است که با هوای فشرده منقبض می شود تا حرکات زبان انسان را تقلید کند.

با توجه به افزایش جمعیت جهان و سالمند شدن آن یکی از چالش های پیش روی صنعت مواد غذایی قابلیت ارائه محصولات نوآورانه برای تامین نیازهای افرادی است که از بیماری های مرتبط با سالمندی مانند مشکلات در بلع رنج می برند.

مدل های فعلی همیشه به درستی آناتومی دهان یا حرکات زیان را بازتولید نمی کنند و به همین دلیل  هنگام توسعه غذاهای مخصوص افراد با نیازهای خاص چندان کمک نیستند.

درهمین راستا محققان INRAE و همتایان ژاپنی شان در  دانشگاه فوجیتسو هلث  نخستین دهان و زبان مصنوعی را ابداع کرده اند که قابل برنامه ریزی است تا انقباظات و حرکات رصد شده در آزمایشگاه را تقلید کند. 

این زبان از جنس سیلیکون ساخته و طوری طراحی شده که قابلیت ارتجاع پذیری، رطوبت و سختی  زبان انسان را تقلید کند. همین این دهان دارای 3 حفره است که با هوای پرفشار پرو خالی می شوند تا به درستی حرکات انسانی که با عکسبرداری اولتراساوند ثبت شده اند را بازتولید کنند.

این فناوری نوین روی سه غذای نرم موجود در بازار یعنی یک دسر خامه ای، موس شکلات و فوندانت شکلات آزمایش شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب