دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1403 - 12:03

چه کاره بشم؛ شاید «مهندس فناوری غذا!»

چه کاره بشم؛ شاید «مهندس فناوری غذا!»
مهندسی فناوری غذا پیوندی عمیق با رشته شیمی دارد، بنابراین اگر از این رشته علوم پایه دل خوشی ندارید و اسامی پیچیده ترکیبات مختلف شیمیایی برایتان جذاب نیست، احتمالاً این رشته نمی‌تواند شما را راضی کند.
کد خبر : 936112

خبرگزاری آنا، مریم ملی: افزایش جمعیت کره زمین و نیاز روزافزون مواد غذایی، منجر به توسعه فناوری‌هایی شده است که صنعت غذای جهان را تقویت می‌کنند. اصلاح ژن و دیگر نوآوری‌های زیستی، استفاده از هوش مصنوعی در ترکیب مواد غذایی و نوع نگهداری آن مواردی است که نشان می‌دهد فناوری‌های مختلف چطور به حوزه مواد غذایی وارد شده‌اند و تاثیرات چشمگیری در این زمینه داشته‌اند.

غذا به‌طور جدی به یکی از صنایع مهم جهان تبدیل شده است و تنوع حفظ سلامتی و میزان دسترسی افراد به آن برای جامعه بشری بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است. به این ترتیب فناوری می‌تواند نقش جدی و اثر گذاری برای پاسخ به نیاز بشر درباره انتظاراتش از غذا ایفا کند.

متخصص صنایع غذایی چه می‌کند؟

فناوران مواد غذایی سعی می‌کنند با راه‌های خلاقانه غذای فرآوری‌شده مغذی تولید کنند. یکی از مهم‌ترین کارهای متخصصان صنایع غذایی اطمینان پیدا کردن از ایمنی و سلامت غذاها و هم‌چنین برچسب‌گذاری دقیق روی آنهاست. آنها این وظایف را با استفاده از علوم مختلفی مثل شیمی و زیست‌شناسی انجام می‌دهند.

این‌که چه بسته‌بندی برای کدام نوع ماده غذایی مناسب‌تر است به طور واضح استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ساخت بهترین و ایمن‌ترین بسته‌بندی است. بنابراین درست شبیه زمانی که یک متخصص ساختمانی به این فکر می‌کند که از چه مصالحی برای استحکام ساختمان در شرایط اقلیمی خاص استفاده کند. مهندس فناوری غذایی با شناخت دقیق انواع مواد برای بسته‌بندی خوراکی‌های مختلف، آسیب ندیدنشان در حمل‌و‌نقل و همین‌طور جلوگیری از فساد  دست به بررسی و مطالعه می‌زند.

شما به عنوان یک دانشمند مواد غذایی در زمینه تولید غذاها، طعم‌ها و رنگ‌های جدید کار خواهید کرد. ممکن است فرآیندهایی را برای تولید مواد غذایی در مقادیر زیاد طراحی کنید و در عین حال بافت و طعم را حفظ کنید. همچنین می‌توانید از مصرف‌کنندگان نظرسنجی کنید یا به بازارها نگاه کنید تا روندها یا غذاهای جدید را کشف کنید. شما ایمنی و بهداشت تولید مواد غذایی را تضمین خواهید کرد. هم‌چنین ممکن است مسئول چشیدن محصولات نهایی برای تضمین ثبات باشید.

چه کاره بشم؛ شاید مهندس فناوری غذا!

چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

حوزه علوم غذایی پیوندی عمیق با یکی از علوم پایه دارد، شیمی! بنابراین اگر از شیمی دل خوشی نداشته باشید و یادگیری واکنش‌های شیمیایی و اسامی پیچیده ترکیبات مختلف برایتان سخت باشد احتمالا این رشته نمی‌تواند شما را راضی کند. شیمی آلی و شیمی فیزیک از مهم‌ترین حوزه‌های این رشته است.

توانایی انجام کارهای آزمایشگاهی و تحلیل و بررسی نتایج تحقیقاتی و آزمایشگاهی بخش مهم حوزه فناوری مواد غذایی است. آشنایی با ریاضیات و مهارت‌های کامپیوتری و هم‌چنین تسلط به زبان انگلیسی می‌تواند به ارتقای هرچه بیشتر شما در موقعیت تحصیلی و کاریتان کمک کند.

چه رشته‌ای بخوانیم؟

رشته صنایع غذایی در ایران نزدیک‌ترین رشته به مهندسی فناوری مواد غذایی است. مهم‌ترین حوزه‌های این رشته به تحقیق و توسعه مواد غذایی، کنترل کیفیت، تحقیقات بازار و ایمنی مواد غذایی تقسیم می‌شود.

اگر به صنایع غذایی علاقه‌مند هستید اما نمی‌خواهید مدرک لیسانس بگیرید، تبدیل شدن به یک تکنسین کشاورزی و علوم غذایی ممکن است مورد علاقه شما باشد. این متخصصان به عنوان دستیار دانشمندان و فناوران مواد غذایی عمل می‌کنند و این موقعیت به مدرک کاردانی نیاز دارد. یک گزینه خارج از صنعت غذا می‌تواند مستلزم تبدیل شدن به یک تکنسین بیولوژیکی باشد که به مدرک لیسانس نیاز دارد.

چه کاره بشم؛ شاید مهندس فناوری غذا!

این تکنسین‌ها در آزمایش‌ها و آزمایش‌های آزمایشگاهی به دانشمندان پزشکی کمک می‌کنند. گزینه دیگر تبدیل شدن به یک میکروبیولوژیست است، که شبیه به یک فناور مواد غذایی است، زیرا با مطالعه میکروارگانیسم‌ها برای درک چگونگی رشد آنها، و همچنین راه‌هایی برای به حداقل رساندن انتشار میکروب‌های خاص در محیط‌های خاص سر و کار دارد.

کجا کار پیدا کنیم؟

 فناوران مواد غذایی در محیط‌های مختلفی از جمله آزمایشگاه‌ها، دفاتر، کارخانه‌ها، دانشگاه‌ها، انجمن‌های تحقیقاتی، خرده‌فروشان و سازمان‌های دولتی  می توانند مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شغل علم پلاس غذا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب