دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1403 - 17:31
حقایق نجومی ۴۰؛

سردترین مکان طبیعی در تمام کیهان کجاست؟

سردترین مکان طبیعی در تمام کیهان کجاست؟
سحابی بومرنگ با دمای حدود 272- درجه سانتیگراد سردترین مکان طبیعی است که تاکنون توسط بشر رصد شده است.
کد خبر : 933638

به گزارش خبرگزاری آنا، در فضا ذرات بسیار کمی برای جذب و حفظ گرما وجود دارد، به همین علت نوعاً فضای میان‌ستاره‌ای بسیار سرد است. در این میان سحابی بومرنگ که در فاصله 5000 سال نوری از ما در صورت فلکی قنطورس قرار دارد، دمایی در حدود 272- درجه سانتیگراد دارد.

این دما فقط قدری بالای صفر مطلق است که کمترین دمای ممکن است. در صفر مطلق، حرکت اتم‌ها به طور کامل متوقف می‌شود. سحابی بومرنگ تنها 1 درجه گرمتر از آن است!

سحابی‌ها در واقع ابری از گاز و غبار هستند. این اجرام خاص زمانی که یک ستاره در حال مرگ لایه‌های بیرونی خود را از دست می‌دهد، شکل می‌گیرند. وقتی سوخت ستاره تمام می‌شود، گاز را از خود دور می‌کند و به تبع آن شکلی زیبا و درخشان ایجاد می‌شود. علت سرمای سحابی‌ها دمای سرد ناشی از نحوه انبساط سریع گازها است. این انبساط سریع یک سحابی را خنک می‌کند و به همین علت است که سحابی بومرنگ سردترین مکان شناخته‌شده در کیهان است.

دانشمندان سحابی بومرنگ را با استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند بررسی کردند. آنها دریافتند که دمای غیرعادی آن نتیجه انبساط آن است. شکل این سحابی نیز جالب است و تصویر یک بومرنگ را در ذهن تداعی می‌کند. این سحابی از بیرون گویی دارای دو بال است که از یک ستاره مرکزی جدا می‌شود و نمایی منحصر به فرد از آن در کیهان جلوه می‌کند.

مطالعه سحابی بومرنگ به دانشمندان کمک می‌کند تا بیشتر درباره ستارگان در حال مرگ و چرخه حیات آنها بیاموزند و همچنین  به ما نشان می‌دهد که چگونه ستارگان به زندگی خود پایان می‌دهند و چگونه مواد جدید در فضا شکل می‌گیرند.سحابی بومرنگ نمونه‌ای زیبا از شگفتی‌های جهان است. دمای سرد و شکل منحصر به فرد آن، آن را به یک موضوع جذاب برای منجمان و علاقه‌مندان به فضا تبدیل کرده است!

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب