دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 00:05
تقویم علم؛

۲۸ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

۲۸ شهریور در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 931517

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۸ شهریور برابر ۱۸ سپتامبر را ورق می‌زنیم. 

***

کاشف عنصر ۹۳ 

۱۸ سپتامبر ۱۹۰۷ میلادی برابر با ۲۸ شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی، ادوین متیسون مک‌میلان، فیزیکدان هسته‌ای آمریکایی به‌دنیا آمد. مک‌میلان جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۵۱ را با گلن تی‌سیبورگ، برای کشف عنصر ۹۳ به‌طور مشترک برنده شد. همان‌طورکه سیاره نپتون فراتر از اورانوس است، این عنصر جدید که اولین عنصر فراتر از اورانیوم بود و بنابراین عنصر ترانس‌اورانیوم نامیده می‌شود، نپتونیوم نام گرفت. اورانیوم را با نوترون‌های سریع یا هسته‌های هیدروژن سنگین (دوترون) بمباران شد و این‌گونه ایزوتوپ‌های نپتونیوم در برکلی تولید شدند. در سال ۱۹۴۰، مک‌میلان و همکارانش که با سیبورگ کار می‌کردند دریافتند که از واپاشی هسته‌ای نپتونیوم عنصر ۹۴ به نام پلوتونیوم تولید می‌شود. این عنصر هم نامش را پلوتو گرفت که فراتر از نپتون است.  

۲۸ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

 سازنده نخستین‌ خودروهای بنزینی جهان 

۱۸ سپتامبر ۱۸۳۱ میلادی برابر ۲۸ شهریور ۱۲۱۰ خورشیدی، زیگفرید مارکوس، مخترع آلمانی‌اتریشی که چهار مورد از اولین خودروهای بنزینی جهان را ساخت به‌دنیا آمد. مارکوس حدود ۷۶ حق اختراع را در حدود ۱۲ کشور جهان ثبت کرد که ازجمله آنها می‌توان به نوعی لامپ الکتریکی، دستگاه های مختلف الکتریکی دیگر، یک کاربراتور و یک جرقه‌زن برای مواد منفجره اشاره کرد. او اولین زنگ الکتریکی را در اتاق خواب ملکه الیزابت نصب کرد و مربی فیزیک برای شاهزاده رودولف، ولیعهد انگلستان شد. او موتورهای احتراق داخلی را ساخت و به بازار عرضه کرد. مارکوس برای اولین‌بار در سال ۱۸۶۰ کار روی یک وسیله نقلیه خودکششی را آغاز کرد و در مسیر توسعه بیشتر مشارکت قابل توجهی داشت. عکس‌های اولین ماشین او که در سال ۱۸۶۴ ساخته شد، در سال ۱۸۷۰ گرفته شد. ماشین دوم - نقطه عطف - در حدود سال ۱۸۷۵ در کارخانه او در وین ساخته شد. این خودرو ابتدا به یک موتور دو زمانه و بعداً یک موتور چهار زمانه مجهز شد. 

۲۸ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

لئو فوکو 

۱۸ سپتامبر ۱۸۱۹ میلادی برابر با ۲۸ شهریور ۱۱۹۸ خورشیدی، ژان برنار لئو فوکو، فیزیکدان فرانسوی به‌دنیا آمد. او با دستگاهی که آونگ فوکو نام دارد در ۶ ژانویه ۱۸۵۱ به‌طور تجربی ثابت کرد که زمین حول محور خود می‌چرخد. فوکو که پزشکی و فیزیک خوانده بود در سال ۱۸۵۵ دستیار رصدخانه پاریس شد. او آیمایشی دقیق از یک عدسی برای انحرافات کروماتیک و کروی اختراع کرد. او با همکاری آرماند فیزو، و همچنین به طور مستقل، اندازه‌گیری‌های دقیقی از سرعت مطلق نور انجام داد. سال ۱۸۵۰ فوکو نشان داد که نور در آب کندتر از هوا حرکت می‌کند. او همچنین نوعی ژیروسکوپ و منشور فوکو ساخت و آینه‌های تلسکوپ‌های بازتابی را بهبود بخشید. همچنین در ۱۸۴۵ فوکو و فیزو اولین عکس داگرئوتایپ باقی‌مانده‌ای که جزئیات خورشید را نشان می‌دهد تولید کردند. این تصویر ۵ اینچی (۱۲سانتی‌متری) نوردهی ۱/۶۰ ثانیه داشت و ساختار سایه/نیمه‌سایه چند لکه خورشیدی را نشان می‌داد. 

۲۸ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

لئونهارد اویلر 

۱۸ سپتامبر ۱۷۸۳ میلادی برابر با ۲۸ شهریور ۱۱۶۲ خورشیدی، لئونهارد پل اویلر، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان سوئیسی و یکی از بنیانگذاران ریاضیات محض درگذشت. او نه‌فقط سهم تعیین‌کننده و سازنده‌ای در موضوعات هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، مکانیک، و تئوری اعداد برجای گذاشت که روش‌هایی را برای حل مسائل در نجوم رصدی توسعه داد و کاربردهای مفیدی از ریاضیات در فناوری نشان داد. او در ۲۸ سالگی با خیره‌شدن به خورشید در حالی که برای ابداع روش جدیدی برای اندازه‌گیری زمان کار می‌کرد، از ناحیه یک چشم نابینا شد.  

۲۸ شهریور در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تقویم علم
ارسال نظر
قالیشویی ادیب