دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 09:27

تصاویر نجومی هفدهم شهریور (7 سپتامبر)

تصاویر نجومی هفدهم شهریور (7 سپتامبر)
امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 930670

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز ناسا

 در تصویر ماهواره‌های کوچک، که به نام تاسواره (CubeSat) نیز شناخته می‌شوند، پس از استقرار در مدار زمین در خارج از ماژول آزمایشگاهی کیبو (Kibo) ایستگاه فضایی بین‌المللی به نمایش درآمده است.  تاسواره‌ها معمولاً ابعادی در حدود 10*10*10 سانتی متر دارند.

از این ماهواره‌های ریز برای انجام تست‌های مشخصی مانند عکسبرداری، آزمایش‌های رادیویی، تست تحهیزات کوچک فضایی و… در بیرون اتمسفر استفاده می‌شود.

تصاویر نجومی هفدهم شهریور (7 سپتامبر)

تصویر روز آژانس تلسکوپ ملی استرالیا

ستارگان پرجرم که بیش از هشت برابر خورشید جرم دارند، تشعشعاتی قوی ساطع می‌کنند. این تابش شدید گازهای اطراف را یونیزه می‌کند و اتم‌های هیدروژن را تا سطح پروتون و الکترون می‌شکند. این فرآیند باعث ایجاد مناطقی می‌شود که به نام مناطق HII مشهورند و در آن حباب‌های داغ گاز یونیزه وجود دارد. با گذشت زمان، این مناطق منبسط می‌یابند زیرا در مقایسه با محیط اطراف خود تحت فشار هستند. تصور می‌شود که کوچکترین مناطق HII از ستاره‌های پرجرم جوان تشکیل شده باشد.

پاتل و همکارانش در تحقیقات خود 39 منطقه کاندیدای HII فوق فشرده را با استفاده از آرایه تلسکوپی فشرده استرالیا (Australia Telescope Compact Array) در محدوده 18-24 گیگاهرتز مورد بررسی قرار دادند. آنها 27 منبع رادیویی فشرده را شناسایی کردند و خواص فیزیکی آنها از جمله اندازه  این مناطق را تجزیه و تحلیل کردند. در نتیجه این تحقیقات محققان به 13 منطقه HII Hyper-Compact، 6 منطقه HII فوق فشرده قطعی در کنار 6 جرم نجومی رسیدند که بین این دو دسته قرار می‌گرفت. تمام مناطق جوان و فشرده HII در مناطق متراکم و پر گرد و غبار یافت می‌شود.

در شکل زیر چهار نمونه از منابع رادیویی با اشکال مختلف نشان داده شده است. پانل بالا سمت چپ یک منبع رادیویی بی ثبات را نشان می‌دهد. بالا سمت راست یک منبع رادیویی فشرده را نمایش داده است. پانل پایین سمت چپ یک منبع منبسط‌شده را نمایش می‌دهد و پانل پایین سمت راست منبعی با ساختار واضح را نشان می‌دهد.

تصاویر نجومی هفدهم شهریور (7 سپتامبر)

تصویر روز Astronomy

این تصویر توسط ریچ روفینی (Rich Ruffini) در واسیلا، آلاسکا گرفته شده است. فام‌سپهر یا کروموسفر خورشید را نشان می‌دهد. رشته‌های پلاسما در کروموسفر با انرژی مغناطیسی حرکت می‌کنند که یک بافت زیبا را ایجاد می‌کند. تصویر از 300 فریم ساخته شده است. هر فریم در 1/200 ثانیه با استفاده از یک رفرکتور 4 اینچی و یک چشمی Daystar Hα است.

تصاویر نجومی هفدهم شهریور (7 سپتامبر)

تصویر روز earthsky

این تصویر در تاریخ 5 سپتامبر 2024  زمان 19:21 ، لکه‌های خورشیدی را در غروب خورشید نشان می‌دهد. تصویر توسط سیسیل کندی (Cecille Kennedy) ساحل اورگان ثبت شده است. سیسیل کندی با استفاده از Nikon P1000 مناطق لکه‌های خورشیدی را روی خورشید ثبت کرده است. عکاس می‌گوید: من یک عکس ثابت از را فیلم اسکرین شات گرفتم، سپس آن را در فتوشاپ برش دادم. در نهایت از Franzis 4Pro برای کنتراست دادن به لکه‌های خورشیدی استفاده کردم.

تصاویر نجومی هفدهم شهریور (7 سپتامبر)

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب