دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از دیدگاه مجمع جهانی اقتصاد؛

کدام کشور‌ها واقعا در حوزه نوآوری پیشرو هستند؟

کدام کشور‌ها واقعا در حوزه نوآوری پیشرو هستند؟
محققان در جدیدترین رتبه بندی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، نوآورترین کشور‌های جهان را معرفی کردند.
کد خبر : 929650

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجمع جهانی اقتصاد ، اقتصاد‌های پیشرو جهان همیشه بر پایه نوآوری بوده اند. از اختراع نیروی بخار و برق تا توسعه هوش مصنوعی، همیشه علم و فناوری صنعت و جامعه را به سطوح جدیدی ارتقا داده است. در دنیای دیجیتال امروز، کشور‌هایی که نوآوری را در اولویت قرار داده و آن را پرورش می‌دهند، برای مقابله با چالش‌های جهانی، از تغییرات اقلیم گرفته تا بحران‌های بهداشتی، جایگاه بهتری دارند.

اما کدام کشور‌ها واقعا در حوزه نوآوری پیشرو هستند؟

شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۳ توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) سیزده کشور پیشرو در علم، فناوری و نوآوری را رتبه بندی کرده است.

بر اساس این گزارش، این کشورها، پیشگام موج نوآوری دیجیتال، هوش مصنوعی (AI)، ابر محاسبات و اتوماسیون و یک موج نوآوری عمیق علمی مبتنی بر زیست فناوری و نانوفناوری هستند.

در اینجا خلاصه‌ای از دستاورد‌هایی که به قرار گرفتن این کشور‌ها در بین ۱۳ نوآور برتر جهان کمک کرده است، ارائه می‌شود:

۱ - سوئیس 

این کشور در سال ۲۰۲۳، همچنان جایگاه برتر خود را در شاخص جهانی نوآوری برای سیزدهمین سال متوالی حفظ کرد. زیست بوم نوآوری قوی این کشور توسط مؤسسات تحقیقاتی ریشه دار و معتبر، سطح بالایی از هزینه‌های تحقیق و توسعه و یک محیط نظارتی مساعد، پشتیبانی می‌شود.

۲ - سوئد 

سوئد پیشتاز پیچیدگی تجارت در جهان، دارای بالاترین رتبه بندی محققان است. عملکرد قوی در سرمایه انسانی به رتبه بالای آن می‌افزاید.

۳ - آمریکا 

آمریکا، خانه سیلیکون ولی و دانشگاه‌های مشهور جهان است؛ ایالات متحده بالاترین امتیاز را در سرمایه گذاری تحقیق و توسعه دارد.

با کانون‌های علمی و فناوری پیشرو در جهان آشنا شوید

۴ - انگلیس 

نقاط قوت انگلیس در خدمات دانش بنیان و شرکت‌های جهانی تحقیق و توسعه نهفته است. از نظر پیچیدگی بازار در رتبه سوم قرار دارد.

۵ - سنگاپور 

سنگاپور با موقعیت استراتژیک، سیاست‌های حامی کسب و کار و تاکید بر صنایع دانش بنیان، بالاترین رتبه را در بین کشور آسیایی دارد.

۶ - فنلاند 

رتبه اول در زیرساخت‌ها را در جهان دارد. تاکید بر آموزش و پژوهش و همچنین رویکرد مشارکتی بین بخش‌های دولتی و خصوصی، موفقیت نوآوری آن را هدایت می‌کند.

۷ - هلند

هلند در پیچیدگی تجارت رتبه هشتم جهان را دارد. اقتصاد باز و موقعیت استراتژیک آن در اروپا، آن را به مرکزی برای نوآوری و کارآفرینی تبدیل کرده است.

۸ - آلمان 

آلمان با رتبه چهارم در سرمایه انسانی و تحقیقات، رهبر جهانی در تولید و نوآوری‌های مبتنی بر فناوری است.

۹ - دانمارک 

این کشور از نظر زیرساخت‌ها دارای رتبه سوم و در صدر فهرست عملکرد زیست محیطی در آن دسته است.

۱۰ - کره جنوبی 

بودجه سرمایه گذاری تحقیق و توسعه کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۷.۱ درصد رشد کرد. تاکید بر الکترونیک و مخابرات، این کشور را به یک نیروگاه فناوری در آسیا تبدیل کرده است.

۱۱ - فرانسه 

امتیاز بالایی برای طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مبدا، دارد. فرانسه به دلیل تعهد خود به نوآوری دیجیتال، به ویژه در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و فین تک، مورد توجه قرار گرفته است.

۱۲ - چین 

چین پس از آمریکا، دومین کشور بزرگ در جهان در هزینه‌های تحقیق و توسعه است؛ سرمایه گذاری تحقیقاتی آن در آخرین رتبه بندی ۹.۸ درصد رشد داشته است.

۱۳ – ژاپن 

ژاپن به عنوان خانه بزرگترین خوشه علم و فناوری جهان مستقر در توکیو - یوکوهاما، جزو سه کشور برتر آسیایی در ثبت اختراع است.

سیزده رتبه برتر در گزارش WIPO تنها بخشی از ماجرا را بیان می‌کند. با نگاهی به نوآوران پیشرو در سراسر مناطق، کشور‌هایی از جمله ترکیه، سنگال و قزاقستان به صفوف کشور‌های پیشرو پیوسته اند.

خروجی‌های این کشور‌های پیشرو در نوآوری، نیروی محرکه برخی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد با عنوان 10 فناوری نوظهور برتر 2024، پیشرفت‌هایی را نشان می‌دهد که در حال ایجاد تحول گسترده در صنایع و جوامع هستند.

این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه محصولات متنوعی مانند هوش مصنوعی مولد، سوخت‌های هوانوردی پایدار، حسگر‌های کاشته شده محصولات کشاورزی و الکترونیک عصبی می‌توانند زندگی‌ها را متحول کرده و به ما در آینده‌ای که با آب و هوای پایدار، تنوع زیستی پررونق، محصولات مولد و زندگی طولانی تر، شادتر و سالم‌تر تعریف می‌شود، کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته