دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 15:19

خودکشی عملی غیرمنطقی برای رهایی از درد غیرقابل مشکلات است

خودکشی عملی غیرمنطقی برای رهایی از درد غیرقابل مشکلات است
عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خودکشی عملی ناکارآمد و غیرمنطقی برای رهایی از درد غیرقابل تحمل و مشکلات انباشته شده است.
کد خبر : 929326

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد وارعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در سمینار تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر «خودکشی؛ علل، پیامد‌ها و راهکارها» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از رسالت‌ها و اولویت‌های دانشگاه به‌ویژه دانشگاه‌های نسل چهارم «مسئله محور» حل مسائل مختلف جامعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

وی با تأکید بر این موضوع که این نشست نتیجه تلاس چندین ماهه استادان دانشگاه بوده که با همکاری ارگان‌های فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، اداره آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و سایر ادارات ذی‌ربط محقق شده، عنوان کرد:  دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط در مسائل مختلف، دبیرخانه‌ای با عنوان شناخت و بررسی آسیب‌های اجتماعی تأسیس کرده و روی آسیب‌های اجتماعی موجود در شهرستان در حال فعالیت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز افزود: بر همین اساس؛ نخستین نشست حاصل از تشکیل کمیته فوق، بررسی موضوع و معضل اجتماعی خودکشی بوده و هدف از برگزاری این نشست افزایش آگاهی و دانش مخاطبان برای پیشگیری از این معضل بوده که امروزه با توجه به افزایش آمار به‌عنوان معضلی بزرگ در همه جهان شناخته شده است. در این برنامه سخنرانان از جنبه‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، دینی و روان‌پزشکی به بررسی موضوع خودکشی و ارتباط آن با مسائل دیگر اجتماعی خواهند پرداخت.

خودکشی عملی غیرمنطقی برای رهایی از درد غیرقابل مشکلات است

عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ارائه تعاریفی از خودکشی گفت: خودکشی عملی ناکارآمد و غیرمنطقی برای رهایی از درد غیرقابل تحمل و مشکلات انباشته شده است.

صلاح صوفی به زمینه‌های مؤثر بر خودکشی اشاره و بیان کرد: افسردگی، فشار‌های زندگی و معیشتی، احساس بی‌ارزشی و سربار بودن خانواده، شکست عشقی، ناامیدی، ارزیابی منفی از خود، تجرد، فعالیت در مشاغل سخت و استرس‌زا، بیماری‌های لاعلاج، احساس بن‌بست، شرمساری و…. از مواردی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز خودکشی باشند. مراجعه به مراکز روانشناسی، مددکاری و پزشکی، آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله، عدم سرزنش و مقایسه کودکان با دیگران و…ازجمله راهکار‌های پیشگیری از خودکشی است.

لزوم دغدغه‌مندی همگانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدرس حوزه علوم دینی نیز خواستار احساس مسئولیت و دغدغه‌مندی همگانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شد و با استناد به آیات و احادیث دینی با مذموم برشمردن خودکشی و نهی از آن مطرح کرد: مشکلاتی همانند بیکاری، اختلافات خانوادگی، فشار و سخت‌های زندگی و… وجود دارد؛ اما باید با صبر، استقامت و عمل نیکو در برابر این مسائل اقدام کرد و مسئولان هم با برنامه‌ریزی به تکلیف خود برای کاهش بیکاری و مشکلات جامعه تلاش و برنامه‌های عملی را اجرا کنند.

ماموستا رحمان جعفری خواستار غنیمت شمردن طول عمر و فرصت‌های زندگی، هدفمندی چندبعدی در زندگی، ناامید نشدن از تلاش مستمر از سوی مردم شد تا بر چالش‌های فرارو غلبه کنند.

رسانه‌ها و مشاوران از لفظ خودکشی موفق استفاده نکنند

یک روان‌پزشک نیز با تشریح موضوع و تأکید بر داشتن مهارت‌های فردی برای ادامه زندگی عنوان کرد: فرد باید دارای سبک زندگی سالم، شبکه ارتباط اجتماعی قوی، رویکرد انعطاف‌پذیر و حمایت‌های گروهی باشد تا در فکر خودکشی نیفتد. رسانه‌ها و مشاوران از لفظ خودکشی موفق استفاده نکنند و به‌جای آن عبارت خودکشی منجر به فوت به کار ببرند.

محمد کاکائی با تشریح روند ساخت و تجویز دارو‌های روانی و اعصاب و عوارض آن در گذشته، بیان کرد: اگرچه اکنون  تبعات این دارو‌ها به حداقل رسیده؛ اما هر نوع داروی اعصاب و روان باید با تشخیص و تجویز پزشک متخصص با در نظر گرفتن شرایط مختلف صورت گیرد و افراد از مصرف خودسرانه دارو‌ها خودداری کنند. فرد باید دارای سبک زندگی سالم، شبکه ارتباط اجتماعی قوی، رویکرد انعطاف‌پذیر و حمایت‌های گروهی باشد تا در فکر خودکشی نیفتد.

خودکشی ناشی از درد غیرقابل تحمل است

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه نیز گفت: تفاوت خودکشی با سایر مرگ‌ها در این است که در خودکشی، قصد و نیت یا همان روانِ فرد مهم است ولی در سایر مرگ‌ها فرد قصد و نیتی برای مرگ ندارد؛ بنابراین این قصد و نیت (همان روان) باعث شده برخی روانشناسان و روان‌پزشکان و سایرین به این حوزه ورود کنند؛ اما آنها مشکل را در این روان (یا روح) می‌بینند و با برچسب بیمار، ناسالم و روان مشکل‌دار باعث می‌شوند نتوانیم مطالبات (گاهی به حق) آنها را بشناسیم.

علی فتوحی با بیان اینکه، خودکشی محصول اجتماعی و در نتیجه یک روابط اجتماعی است، اضافه کرد: پس باید روابط را با افرادی که در معرض خودکشی هستند تغییر داد. باید موقعیت و فضا‌های اجتماعی که فرد مشکوک به خودکشی است را تغییر داد و نسبت به تقویت حمایت‌های اجتماعی از آنان اقدام کرد.

به گزارش آنا، در این برنامه سخنرانان از جنبه‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، دینی و روان‌پزشکی به بررسی موضوع خودکشی و ارتباط آن با مسائل دیگر اجتماعی پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته