دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1403 - 14:29

کاوش علمی در مورد دسر مورد علاقه‌تان/ بستنی در گذشته فقط برای ثروتمندان بود!

کاوش علمی در مورد دسر مورد علاقه‌تان  بستنی در گذشته فقط برای ثروتمندان بود!
بستنی یک خوراکی خوشمزه و همچنین منبعی مغذی است. طعم‌های مختلف این دسر مفرح از منابع گوناگونی مانند وانیل، شکلات و میوه به دست می‌آید.
کد خبر : 928934

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بستنی تاریخچه جذابی دارد. در قرن هجدهم این خوراکی سرد به عنوان یک دسر لوکس شناخته می‌شد. در آن دوره بیشتر مردم فقط می‌توانستند رویای چشیدن بستنی را داشته باشند و فقط اشراف و خانواده‌های ثروتمند از آن لذت می‌بردند. امروزه بستنی مورد علاقه بسیاری از افراد در سراسر جهان است. از دیدگاه علمی، بستنی مخلوطی از چند ماده متشکل از شیر، خامه، شکر و طعم‌دهنده‌های مختلف است. ترکیب این عناصر یک دسر خوشمزه ایجاد می‌کند.

فرآیند انجماد در تشکیل بستنی بسیار مهم است. با سرد شدن مخلوط، کریستال‌های یخ تشکیل می‌شد. اگر بستنی خیلی آهسته یخ بزند، کریستال‌های یخ در اندازه‌های بزرگ تشکیل می‌شود که آن را دانه دانه می‌کند (و زیاد باب میل افراد نیست). کریستال‌های کوچک یخ باعث می‌شود سطح بستنی صاف‌تر و صیقل یافته‌تر باشد. یک بستنی خوب باید در دهان حالت کرمی داشته باشد. به همین دلیل است که انجماد سریع مهم است.

بستنی معمولاً در دمای 29- درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد. در این دمای پایین، چربی و شکر بستنی به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. با این حال، سرما می‌تواند برخی از طعم‌ها را پنهان کند زیرا مزه‌ها در دمای کمی گرم‌تر مشخص‌تر می‌شوند.

طعم‌های مختلف از منابع مختلف به دست می‌آیند. وانیل، شکلات و میوه رایج هستند. دانشمندان چگونگی تأثیر طعم‌ها روی یکدیگر را مطالعه می‌کنند. به عنوان مثال ما می‌دانیم که شیرینی شکر می‌تواند روی طعم وانیل تأثیر زیادی داشت باشد، در مقابل، تلخی شکلات به عمق این مزه اضافه می‌کند.

برخی شرکت‌های تولید بستنی همچنین برای بهبود ماندگاری و جلوگیری از تشکیل کریستال‌های بزرگ یخی، یک سری موارد افزودنی هم به بستنی‌های خود می‌زنند. بستنی می‌تواند هم یک خوراکی و هم منبع مغذی باشد زیرا لبنیات کلسیم و پروتئین را تامین می‌کند. با این حال قند و چربی بالایی دارد و کارشناسان حوزه سلامت توصیه می‌کنند اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. در سال‌های اخیر پژوهش‌هایی در حال انجام است تا جایگزین‌هایی برای بستنی تولید شود. گزینه‌های کم چرب‌تر و کم قندتر مانند شیر نارگیل، شیر بادام و... است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته