دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1403 - 03:00
عرب‌صادق در گفتگو با آنا:

شایسته‌سالاری می‌تواند رمز موفقیت دولت چهاردهم باشد

شایسته‌سالاری می‌تواند رمز موفقیت دولت چهاردهم باشد
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شایسته‌سالاری رمز اصلی موفقیت دولت چهاردهم است، گفت: در خلأ نظام حزبی کارآمد باید از میان نخبگان و منتقدان وضع موجود که توانایی اصلاح امور را دارند، دست به چینش افراد زد.
کد خبر : 926660

«مهدی عرب‌صادق» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ملزومات تشکیل کابینه فراجناحی گفت: پیش‌شرط تشکیل کابینه فراجناحی، وجود احزاب قدرتمند است ولی ما در ایران حزب قوی نداریم و از میان حدود ۱۲۷ حزبی که در کشور به ثبت رسیده‌اند، متأسفانه هیچ‌یک اثرگذار نیستند وبه جرئت می‌توان گفت تمامی این احزاب کاغذی هستند و فعالیت حزبی جدی ندارند.

وی با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های احزاب آن است که دست به کادرسازی بزنند، افزود: حزبی که نتواند کادرسازی کند و یا فقط در ایام انتخابات لیست‌های مشترک و برنامه‌های تکراری ارائه می‌دهد، چگونه می‌توان از چنین احزابی در تشکیل دولت فراجناحی بهره برد. حزب باید پایگاه اجتماعی داشته باشد، مردم در آن به فعالیت بپردازند و نیرو‌هایی تربیت و روانه رقابت‌ها و فعالیت‌های سیاسی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در همه جای دنیا احزاب به سه قسم «چپ»، «راست» و «مستقل» تقسیم‌بندی می‌شوند ولی در ایران این‌چنین نیست و از همه جالب‌تر آنکه جدیداً احزاب تلاش می‌کنند خود را متعلق به هیچ‌یک از این تقسیم‌بندی‌ها معرفی کنند و بگویند خط‌ مشی سیاسی‌شان متمایز است، اما در عمل چیزی برای ارائه ندارند.

عرب‌صادق بیان کرد: متأسفانه نظام حزبی کشور به شدت شخص‌محور شده؛ در صورتی که در کشوری مانند آمریکا بلافاصله پس از کناره‌گیری بایدن معاون او جایگزین می‌شود و دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان به شخص متکی نیستند. فعالیت حزبی در ایران نهادینه نشده واز آنجاکه چنین اتفاقی رخ داده فعالیت‌های سیاسی شخص‌محور شده‌اند. اگر فعالیت حزبی در کشور نهادینه می‌شد، احزاب خودشان شخصی را که تربیت کرده‌اند و دارای صلاحیت بود، برای تصدی وزارت یا مسئولیت‌های بالاتر معرفی می‌کردند.

وی با بیان اینکه در ایران حزب‌گرایی جای خود را به باندگرایی داده است، گفت: حزب‌گرایی مطلوب‌ترین شیوه دموکراسی است ولی از آنجا که در ایران احزاب جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده‌اند گاهاً باندگرایی به منصه‌ظهور می‌رسد و افراد تلاش می‌کنند برای به دست آوردن منصب و قدرت دست به زد و بند‌های سیاسی بزنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آقای پزشکیان باید تلاش کند باندبازی را از بین ببرد و نباید اجازه دهد به اسم تشکیل دولت فراجناحی از افرادی استفاده شود که حاضرند رنگ عوض کنند و با هر دولتی کار کنند. آنها که چنین ویژگی‌های شخصیتی دارند اهل زدوبند و باندگرایی هستند و منافع فردی‌شان مهمتر از منافع جمعی و ملی است. 

عرب‌صادق با بیان اینکه در چنین شرایطی تشکیل دولت فراجناحی امکان‌پذیر نیست، گفت: وقتی بستر‌ها فراهم نیست چگونه می‌توان دولت فراجناحی تشکیل داد؟! حتی امکان دارد دولت فراجناحی دامی برای آقای پزشکیان باشد تا به این اسم افرادی از طیف‌های مختلف سیاسی به کار گرفته شوند که هیچ اشتراک نظری با ایشان ندارند و سپس به مرور زمان در روند کار دولت اختلال ایجاد کنند و دولت را تضعیف کنند. 

وی تأکید کرد: آقای پزشکیان باید تلاش کند کابینه را طوری بچیند که ابتدا عاملان وضع موجود در آن مسئولیت نگیرند، باندبازان به قدرت نرسند و سپس کابینه دولت چهاردهم باید خواست مردم که تغییر وضع موجود است را دنبال کند. مردم به این امید به آقای پزشکیان رأی داده‌اند که دست به تغییر بزند و وضعیت اصلاح کند و لذا اگر قرار باشد مسببان وضع موجود در دولت مسئولیت بگیرند سپس امید مردم به ناامیدی تبدیل خواهد شد. 

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شایسته‌سالاری رمز اصلی موفقیت دولت چهاردهم است، گفت: در خلأ نظام حزبی کارآمد باید از میان نخبگان و منتقدان وضع موجود که توانایی اصلاح امور را دارند، دست به چینش افراد زد. رفتار‌های رادیکال سیاسی چه از نوع اصلاح‌طلبی و چه از نوع اصولگرایی به کشور و دولت ضربه وارد خواهد کرد. درست است که خط سیاسی دولت اصلاح‌طلبی است ولی نباید با دید سیاسی به چینش کابینه نگریست البته همانطور که گفتم مسببان وضع موجود و کسانی که رنگ عوض می‌کنند نباید در کابینه جایی داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته