دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پارکر معمای خورشید را حل می‌کند

پارکر معمای خورشید را حل می‌کند
کاوشگر خورشیدی ناسا سرنخ‌های تازه‌ای از معمای چند دهه‌ای پیرامون خورشید به دست آورده است.
کد خبر : 926627

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان دهه‌هاست به دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا جو بیرونی خورشید یا تاج خورشیدی با دورتر شدن از سطح خورشید گرم‌تر می‌شود.

اکنون بواسطه پارکر، کاوشگر خورشیدی ناسا که سریع‌ترین شی است که مکرر به دور خورشید می‌چرخد تا سرنخ‌هایی را بیابد، در دسترس قرار گرفته است.

این داده‌های جمع‌آوری شده قرار است معمای گرمایش تاج را رمزگشایی کند.

در طول نخستین بررسی‌های پارکر از کنار خورشید، ابزار‌های آن معکوس‌های ناگهانی در جهت میدان‌های مغناطیسی خورشید را تشخیص دادند. دانشمندان چنین مواردی را «سویچ بک» (switchbacks) می‌نامند و گمان می‌کنند که نقش مهمی در گرم کردن تاج دارند، بدین شکل که در درجه اول با آزاد کردن انرژی مغناطیسی بسته بندی شده در آنها هنگام حرکت در خورشید و در فضا حرارت قابل توجهی شکل می‌گیرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در حال کسب اطلاعات ارزشمند درباره خورشید است و به نزدیکترین فاصله ممکن با خورشید دست یافته و داده‌های مهمی درباره محیط اطراف این ستاره جمع آوری کرده است.

معمایی که دهه‌ها دانشمندان را به خود مشغول کرده به عنوان پارادوکس گرمایش کرونا معروف است.

بررسی‌های اخیر کاوشگر پارکر نشان داده است که انرژی موج‌های آلفون در نزدیکی خورشید می‌تواند منبع احتمالی این گرمایش باشد. موج‌های آلفون که نوع خاصی از امواج مغناطیسی هستند، به طور پیوسته از سطح خورشید به سمت بیرون ساطع می‌شوند و انرژی خود را در مسیر به کرونا منتقل می‌کنند. 

این موج‌ها در مناطق پرتلاطم و پیچیده میدان مغناطیسی خورشید تشکیل می‌شوند. تصاویر دقیق از ساختار‌های مغناطیسی خورشید و پویایی آنها که کاوشگر پارکر ثبت کرده، به محققان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند چگونه این موج‌ها شکل می‌گیرند و چگونه انرژی خود را به کرونا منتقل می‌کنند.

علاوه‌بر این، داده‌های پارکر همچنین نشان داده اند که جریان‌های پرشتاب ذرات باردار از سطح خورشید به سمت بیرون (جریان خورشیدی)، نقش مهمی در گرمایش کرونا ایفا می‌کنند. این جریان‌های پرشتاب، انرژی خود را به ذرات موجود در کرونا منتقل کرده و باعث گرم شدن آنها می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته