دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صحرایی: سن آغاز آموزش و پرورش ۶ سالگی است

صحرایی: سن آغاز آموزش و پرورش ۶ سالگی است
وزیر آموزش و پرورش گفت: سن آغاز آموزش و پرورش در ۱۸ کشور از بین ۴۰ کشور مورد مطالعه ۶ سالگی است.
کد خبر : 926453

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه سومین گام یارستان کودکستان که امروز بعد از ظهر شروع شد، اظهار کرد: سن آغاز آموزش و پرورش در ۱۸ کشور از بین ۴۰ کشور مورد مطالعه ۶ سالگی است؛ لذا کودکستان‌ها در دوره جدیدی نظم و نظامی پیدا کرده‌اند. همانطور که مشاهده میشود براساس داده های حاصل از بررسی نظامهای آموزشی در ۴۰ کشور مختلف اروپایی، تنها ۱ کشور از میان ۴۰ کشور مورد ،مطالعه طول دوران تحصیل آنها (آموزش) رسمی (اجباری ۱۵ سال است.

صحرایی ادامه داد: این در حالی است که در ۱۱ کشور مورد مطالعه طول دوره تحصیل، تنها ۱۰ سال است.

وی با بیان اینکه باید از افرادی که این اساسنامه را تصویب کردند تقدیر کنیم، تصریح کرد: دومین مرحله، مرحله استقرار است و سازوکار ها را سازماندهی کردیم؛ همچنین در دولت سیزدهم ده آیین‌نامه تصویب شد.

 

وی با اشاره به اینکه دوره کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ابراز کرد: بر اساس تجربه‌ها توجه به دوران کودکی می‌تواند بسیار خوشایند باشد. اگر به دوره کودکی توجه کنیم، بزرگسالی بهتری را دانش‌آموزان تجربه خواهند کرد.

به گفته صحرایی، هر چقدر در این مسیر هزینه کنیم، برای مثال، اگر یک دلار هزینه در دوران کودکی هزینه شود، بین صدهادلار در دوران بزرگسالی بازگردانده می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: کشورهای بسیار زیادی در دنیا دوره تحصیلات خود را قبل از دانشگاه کوتاه می‌کنند و این کشور در آزمون های پرلز به خوبی عمل می کنند.

وی اضافه کرد: تنها در یک کشور سن پایان آموزش رسمی اجباری ۱۹ سالگی است. در ۱۶ کشور از بین ۴۰ کشور مورد مطالعه سن پایان آموزش ۱۶ سالگی است.

صحرایی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت همانند دولت سیزدهم به مردمی سازی پرداخته است، عنوان کرد: سپس در نهایت، دولت سیزدهم را دولت مردم می نامند.‌

وی با بیان اینکه سازمان تعلیم و تربیت ملی کودک در آموزش و پرورش در دو مورد در مردمی سازی به خوبی عمل کرده است، ابراز کرد: یکی از این موارد حوزه مدرسه‌سازی است. همچنین در دولت سیزدهم  روزانه ۸ کلاس درس ساخته شده است که در این ساختار بیش از ۸۰ درصد خیرین مشارکت داشتند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آزمون پرلز، اظهار کرد: مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز) از سال ۲۰۰۱ و به فاصله زمانی ۵ ساله با هدف سنجش پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم اجرا میشود.

صحرایی تصریح کرد: این مطالعه مهمترین مطالعه درک مطلب در دوره دبستان در دنیا به شمار میرود که با مشارکت مستقیم حداقل ۷ مرکز علمی شناخته شده در دنیا اجرا میشود و به دلیل وجاهت علمی و سابقه تکرار آن بسیاری از کشورهای دنیا در این مطالعه شرکت کنند در آزمون پرلز ۲۰۲۱ در مجموع ۵۷ کشور و ایالت شرکت کردند.

وی با بیان اینکه از ۵۷ کشور شرکت کننده در مطالعه پرلز میانگین پیشرفت تحصیلی خواندن ۳۸ کشور ۶۷ درصد کشورها بالای نقطه وسط مقیاس پرلز (۵۰۰) است، ابراز کرد: به عبارت دیگر میانگین عملکرد دوسوم کشورهای شرکت کننده در مطالعه پرلز به بالای نقطه وسط مقیاس پرلز رسیده است.

صحرایی با بیان اینکه بیشتر این کشورها را کشورهای اروپایی تشکیل میدهند، تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت کشورهای اروپایی در آزمون پرلز توجه به دوران کودکی و آموزشهای این دوران است. مداخله و کمک والدین در آموزش کودکان و فراهم آوردن امکانات آموزشی برابر برای کودکان از سوی دولتها نیز از دیگر دلایل موفقیت کشورهای اروپایی در این آزمون است.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه مهم‌ترین زمان برای آموزش کودک ۲ تا ۵ سالگی است،  اظهار کرد: پایه‌های آزمون های تیمز و پرلز به مهارت خواندن و درک بستگی دارد.

صحرایی با بیان اینکه تربیت نسل آینده را در دست توجه قرار دادیم، عنوان کرد: دستاوردهای ما با توجه به امکانات و بودجه بسیار خوب و مناسب بوده است.

وی با بیان اینکه در تیر ۱۴۰۰ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاسیس شده است، عنوان کرد: آیین‌نامه ابتدایی تاسیس سازمان تعلیم و تربیت ملی کودک تصویب شد و توانستیم آیین‌نامه‌های خوبی را تصویب کنیم که یکی از این آیین‌نامه‌ها  تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بوده است. یک گفتمان استانداردی صورت گرفت و تحول ارتقا سازمان انجام می شود‌ تربیت نسل بعدی مورد توجه همه افراد قرار گرفته است.

صحرایی با بیان اینکه سرمایه گذاری در دوران اوان کودکی، بدو تولد تا پایان شش و اختصاص بودجه های خدمات آموزشی و خدمات سالگی فرهنگی و اجتماعی به آن میتواند نتایج ارزشمندی را در آینده به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: همچنین در این خصوص برنامه‌ریزی هدفمند برای آموزش کودکان با محوریت خانواده و با مشارکت و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم نهادهای دولتی و غیر دولتی و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه انجام شده است که به فرصتهای تربیتی برای همه کودکان کمک می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یافته های علمی و پژوهشی و آموزههای تعلیم و تربیت اسلامی و تعلیمات قرآنی میتواند نقشی مهم را در آموزش و تربیت کودکان و ورود آنها به جامعه و نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور ایفا کند، اظهار کرد: آنچه در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد زمینه سازی برای تکوین و تعالی هویت اسلامی ایرانی» و رشد همه جانبه ابعاد ،شناختی ،عاطفی ،روانی ،حرکتی ،اجتماعی معنوی و زیستی بدنی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته