دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بانکی پور: برخی از شاخص‌های جمعیتی بهبود یافته است / باید برای جبران کاهش جمعیت تلاش کنیم

بانکی پور: برخی از شاخص‌های جمعیتی بهبود یافته است   باید برای جبران کاهش جمعیت تلاش کنیم
رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با بیان اینکه در دو سال گذشته، ما توانستیم برخی از شاخص‌های جمعیتی را بهبود بخشیم، گفت: باید در چهار سال آینده به‌طور جدی به دنبال افزایش نرخ باروری باشیم و برای جبران کاهش جمعیت تلاش کنیم.
کد خبر : 925988

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  امیرحسین بانکی‌پورفرد نماینده مردم اصفهان در مجلس در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت ها؛ رویکرد‌ها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است به چالش‌ها و موفقیت‌های اخیر در حوزه جمعیت و خانواده پرداخت و اظهار کرد که تصویب و اجرای قوانین جدید برای تغییر روند کاهش جمعیت و افزایش نرخ باروری، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

وی گفت: تغییر مسیر سیاست‌های جمعیتی و آموزشی که طی سی سال گذشته شکل گرفته بودند، نیازمند تصویب قوانینی مفصل و اجرای آنها بود. اجرای این قوانین در مجلس معجزه بود و اجرای آنها در بافت اداری کشور نیز بسیار سنگین بود. تغییر فرهنگ و سیاست‌های آپارتمان‌سازی و اعطای زمین به مردم، نیاز به تغییرات اساسی داشت.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده افزود: در دو سال گذشته، ما توانستیم برخی از شاخص‌های جمعیتی را بهبود بخشیم. افزایش حق اولاد و اصلاح نظام حقوق و دستمزد از جمله اقداماتی بود که با فشار و تلاش مستمر صورت گرفت. هدف ما این است که این شاخص‌ها را در پنج سال آینده بهبود بیشتری ببخشیم.

بانکی‌پور با اشاره به مقاومت‌های اداری و اقتصادی در برابر اجرای این قوانین عنوان کرد: بدنه اداری و سازمان برنامه و بودجه با مقاومت‌های زیادی مواجه بودند. اما با تلاش‌های مستمر، ما توانستیم نتایج مثبتی را مشاهده کنیم. بر اساس گزارش‌های ثبت احوال و وزارت بهداشت، نرخ باروری در پانزده استان افزایش یافته و جلوی سقوط نرخ باروری کشور گرفته شده است.
وی ادامه داد: در هفت سال گذشته، نرخ باروری کشور بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته بود، اما امسال برای اولین بار جلوی این کاهش گرفته شد. تعداد تولد‌ها از یک میلیون و ۹۸۰ هزار در سال ۱۳۹۴ به یک میلیون و ۴۰ هزار در سال گذشته کاهش یافته بود، اما امسال توانستیم این روند را متوقف کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأکید کرد: افزایش نرخ باروری در گروه سنی مادران ۳۵ تا ۴۰ سال و ۴۰ تا ۴۵ سال نشان‌دهنده موفقیت سیاست‌های جدید است.

وی افزود: در حالی که تعداد مادران در این گروه‌های سنی کاهش یافته بود، ما توانستیم نرخ باروری را در این گروه‌ها به میزان پانزده درصد افزایش دهیم. این نشان‌دهنده اثربخشی قوانین جدید و تلاش‌های مستمر ما برای افزایش جمعیت است.

وی در پایان اظهار کرد: ما باید در چهار سال آینده به‌طور جدی به دنبال افزایش نرخ باروری باشیم و برای جبران کاهش جمعیت تلاش کنیم. هدف ما این است که نرخ باروری را در کشور بهبود بخشیم و جلوی سقوط آن را بگیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته