دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در هنگ کنگ انجام شد؛

اصلاح قوانین کپی رایت برای کمک به توسعه هوش مصنوعی

اصلاح قوانین کپی رایت برای کمک به توسعه هوش مصنوعی
کشور هنگ کنگ قصد دارد با اصلاح قوانین کپی رایت به روشن شدن مسائل مربوط به توسعه هوش مصنوعی کمک کند.
کد خبر : 925733

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، فناوری هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال توسعه است و بر بسیاری از بخش‌های مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد، از این رو نیازمند یک پاسخ جامع و دقیق از سوی دولت‌های سراسر جهان است.

این امر به ویژه در هنگ کنگ که آرزو دارد یک مرکز نوآوری و فناوری بین المللی و همچنین یک مرکز منطقه‌ای برای تجارت مالکیت معنوی باشد، اهمیت دارد. از این رو اقدامات بسیاری از جمله ایجاد سیاست‌های جدید، وضع دستورالعمل‌ها و مقررات، جذب استعداد‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز در حال انجام است.

اصلاح قوانین کپی رایت برای اطمینان از رفع مشکلات توسعه هوش مصنوعی مورد نیاز خواهد بود. رایزنی دو ماهه‌ای که ماه گذشته توسط دولت آغاز شد، از این مورد استقبال می‌کند.

پیشنهاد‌ها در یک سند ۵۲ صفحه‌ای مطرح و از دیدگاه‌های مختلف  دعوت شد تا نظرات خود را اعلام کنند. از این روز ذینفعان باید نظرات خود را صریح بیان کنند و مسئولان با دیدی باز با مشاوره‌ها برخورد کنند و پذیرای بازخورد باشند.

این مقاله حمایت از کپی رایت، مسئولیت نقض، معافیت‌ها و دیگر مسائل مرتبط را پوشش می‌دهد.

توصیه به اینکه قوانین موجود برای حفاظت از آثاری که حق کپی رایت و مسئولیت نقض را به عهده دارند، کافی هستند، و از نیاز به رسیدگی به برخی از مسائل دشوارتر ناشی از فناوری جدید مانند هوش مصنوعی مولد جلوگیری می‌کنند.

برخی ممکن است بگویند دولت از این موضوع طفره رفته است.

قانون کپی رایت به طور گسترده‌ای چنین آثاری را پوشش می‌دهد، زیرا به طور خاص با آثار تولید شده توسط کامپیوتر سر و کار دارد. اما این سوال که چه کسی مالک حق کپی رایت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است (توسعه دهنده این فناوری یا کاربر)، به دادگاه سپرده می‌شود تا به صورت موردی تصمیم گیری کند.

بنابراین، مهم‌ترین پیشنهاد، معرفی معافیت‌های کپی رایت برای متن و داده کاوی است، از جمله توسعه ابزار‌های هوش مصنوعی مولد، که اغلب با استفاده از مقادیر زیادی داده، از جمله آثار تحت پوشش کپی رایت آموزش دیده اند. این معافیت‌ها براساس "استفاده معقول" خواهد بود.

این گام باهدف تشویق توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در هنگ کنگ برداشته شده است. اما باید با دقت با آن برخورد کرد. این قانون باید به وعده دولت برای حصول اطمینان از برقراری تعادل مناسب بین حقوق کاربران مطالب دارای کپی رایت و صاحبان آن‌ها عمل کند. دستیابی به این هدف آسان نخواهد بود.

فرآیند مشاوره باید برای ایجاد اجماع  در مسیر پیش رو و اطمینان از اینکه اصلاحات قانونی جدید شفافیت را فراهم می‌کند و در عین حال منافع رقیب را با دقت زیادی سبک و سنگین می‌کند، مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته