دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1403 - 13:28
در آنا بخوانید؛

جزئیاتی از حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف پزشکیان

جزئیاتی از حضور مهمانان خارجی در مراسم تحلیف پزشکیان
مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب (سه‌شنبه ۹ مرداد) با حضور مقامات داخلی و مهمانان خارجی انجام می‌شود.
کد خبر : 924252

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس قانون مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب بعد از برگزاری مراسم تنفیذ برگزار خواهد شد که قرار است فردا (یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳) از سوی رهبر انقلاب انجام شود.

طبق قانون، مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی مقام معظم رهبری و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و طی آن رئیس‌جمهور منتخب بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

این مراسم ساعت ۱۶ سه‌شنبه هفته جاری در مجلس شورای اسلامی برگز ار خواهد شد؛ بنابراین مجلس در این روز جلسه ندارد.

برای این مراسم از مهمان‌های خارجی در سطوح عالی پارلمانی و بین‌المللی دعوت شده است.

مقاماتی از سطوح مختلف اعم از سران کشورها، وزیران امور خارجه، روسای مجالس و فرستاده ویژه کشور‌ها در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید شرکت می‌کنند.

تا این لحظه نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی، نخست‌ وزیر پاکستان شهباز شریف، نخست‌وزیر صربستان میلوش وچویچ، معاون رئیس جمهور برزیل ژرالدو آلکمین، وزیر خارجه کویت عبدالله علی الیحیا، نخست‌وزیر کوبا مانوئل ماررو کروز، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه ویاچسلاو وولودین، وزیر خارجه ترکمنستان رشید مردوف، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انریکه مورا، وزیر دولت در امور خارجه ژاپن تسوگه یوشیفومی و هیأتی از چین از جمله حاضران در این مراسم هستند؛ البته مقامات دیگری هم برای این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند که تا لحظه نگارش این گزارش، جزئیاتی از سطح حضور آنها در دست نیست.

مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه نهم مرداد ۱۴۰۳ میزبان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مسعود پزشکیان است و براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور منتخب سوگند یاد کرده و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، دو هفته زمان دارد تا برنامه خود و وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند و پس از اعلام وصول فهرست وزرای پیشنهادی توسط هیئت رئیسه مجلس، یک هفته برنامه وزرا با حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی و در نهایت جلسه رأی اعتماد به کابینه یک هفته بعد از آن در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته