دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باقرزاده خبر داد؛

پیکر شهید ارتشی ۴۴ ساله پس از ۴۴ سال کشف و شناسایی شد/ اعلام برنامه وداع و تشییع شهید سامی‌مقام

پیکر شهید ارتشی ۴۴ ساله پس از ۴۴ سال کشف و شناسایی شد  اعلام برنامه وداع و تشییع شهید سامی‌مقام
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین از کشف و شناسایی پیکر شهید «حسین سامی‌مقام» خبر داد.
کد خبر : 923148

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سردار سیدمحمد باقرزاده رئیس کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح پیش از ظهر امروز در ستاد معراج شهدای تهران برگزار شد.

باقرزاده در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: با کشف و شناسایی یکی از اسطوره‌های مبارزه با دشمنان این سرزمین یعنی شهید «حسین سامی مقام» که یک ارتشی غیور از تبار سالار شهیدان است، فرصتی به وجود آمد تا ملت عزیز ما بتوانند مراتب حق‌شناسی خود را نسبت به این شهید عزیز اثبات کنند.

چگونگی شهادت شهید حسین سامی مقام

وی اظهار کرد: این شهید غیور ارتشی از«السابقون» دوران دفاع مقدس است. او ۳۱ فروردین ۵۹ در جریان تلاش برای نجات شهید نصرتی‌زاد از دست گروهک‌های ضد انقلاب فعال در منطقه سردشت، یکی از با یک حرکت ناجوانمردانه و به دست عنصر نفوذی که به عنوان راننده آمبولانس در سیستم نفوذ کرده بود، به دام دشمن افتاد و اسیر شد. شهید سامی مقام در چهاردهم مرداد همان سال و یک ماه و نیم قبل از شروع جنگ تحمیلی در سن ۴۴ سالگی به شهادت رسید و بعد از ۴۴ سال هم پیکر پاک این شهید شناسایی شد.

باقرزاده گفت: این شهید عزیز حدود ۴ ماه در زندان‌های حزب دموکرات به گروگان گرفته شده و اسیر و زندانی بود، اما دشمنان این مرز و بوم بدانند که ملت بزرگ ایران هیچ وقت به گروگان گرفته نمی‌شود و همواره شایسته پیروزی است.

وی عنوان کرد: سرگرد شهید سامی‌مقام به عنوان یک افسر ارتشی دارای توانایی ذهنی بالا، آمادگی بدنی و چابکی بود. ایشان پیش از انقلاب افسر نیروی دریایی بود. در این دوران مبارزه با جریان قاچاق را شروع می‌کند. اما در راس نیروی دریایی فرد خائنی بود که دستی در قاچاق داشت و با ایشان برخورد فیزیکی می‌کند. شهید سامی مقام از ارتش شاهنشاهی استفعا می‌دهد، اما پذیرفته نمی‌شود و ایشان را به نیروی زمینی می‌فرستند و به  شهر‌های مختلف اعزام می‌کنند. در زمان پیروزی انقلاب ایشان در لشکر ۲۸ سنندج فرمانده گردان بود.

رئیس کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شهید سامی‌مقام با اعزام نیروهای ارتش پهلوی به عمان مخالف بود و این موارد در سوابق ایشان هست. او حتی تحمل ظلم به یک سرباز را نداشت. انسان ظلم‌ستیز، شخصیت ضد فسادی بود که پرونده بسیار درخشان و تابناکی دارد. این ویژگی‌ها همگی کمک کرد تا  پس از پیرزوی انقلاب و در زمانی که دشمن به کردستان آمد، ایشان با شناخت درست از تاکتیک‌های دشمن، به تدریج مراحلی را طی کرد تا به یک فرمانده مقتدر همچون شهیدان آبشناسان، کاوه، بروجردی و صیاد شیرازی تبدیل شود

وی افزود: تقدیر الهی بر این قرار گرفت که  در مرداد ماه سال ۱۳۵۹ و بعد از سومین شب قدر ایشان به همراه ۶ تن از همرزمانش که در بند ضدانقلاب اسیر بودند در سن ۴۴ سالگی و در جنگل «آلواتان» توسط جوخه‌های اعدام به شهادت  برسد. حالاهم پس از ۴۴ سال پیکر مطهر ایشان کشف و شناسایی شد و تلاش برای شناسایی همرزمان دیگر ایشان ادامه دارد.

وی افزود: مزدوران و فریب خوردگان در نخستین روز‌های پیروزی انقلاب با خشونت و افراطی‌گری موجب ناامنی و بحران در مرز‌های غربی کشور شده بودند؛ آنها امروز یا همگی تارومار شدند یا در گوشه‌ای از کشور‌های اروپایی و آمریکا و برخی از کشور‌های منطقه، خزیده و پنهان شده‌اند. اما همگی‌ خوار و ذلیل هستند. در مقابل پیکر‌های طیبه شهیدان این مرز و هرازچندگاهی روی دستان قوی و سترگ ملت وفادار ما تا عرش الهی تشییع و بدرقه می‌شود. اینجاست که باید از امام راحل عزیز یاد کنیم که راه و رسم شهادت هیچ وقت کورشدنی نیست.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین عنوان کرد: پیکر شهید سامی مقام در شرایطی پیدا شد که دست و پاهایش بسته بود، اما بی تردید روح بلند و آزاد او سرود سربلندی را سر می‌دهد. او فرزندی از دیار سمیرم است. مردم سمیرم در مبارزات با رضاشاه شهره هستند. امیدواریم که مردم این دیار در مراسم تشییع و بدرقه این شهید بزرگوارنیز سنگ تمام بگذارند.

اعلام برنامه وداع و تشییع شهید سامی مقام در ۴ شهر کشور

به گفته وی، پیکر این شهید تازه تفحص شده روز چهارشنبه دهم مرداد روی دستان مردم قدرشناس سنندج تشییع خواهد شد. پنجشنبه ۱۱ مرداد وداع با پیکر شهید در معراج شهدای تهران انجام می‌شود و سه تن از فرزندان این شهید عزیز که هر سه پزشک هستند (۲ پسر و ۱ دختر) پدر بزرگوارشان را در آغوش خواهند کشید و مردم عزیز تهران نیز در این مراسم سهیم هستند. جمعه ۱۲ مرداد پیکر شهید از نماز جمعه تهران در مصلی تا میدان هفت تیر تشییع می‌شود.

باقرزاده گفت: روز شنبه ۱۳ مرداد مراسم صبحگاه مشترک در نیروی زمینی ارتش تشییع می‌شود و همرزمان این شهید با او تجدید میثاق خواهند کرد. یکشنبه ۱۴ مرداد پیکر شهید با هواپیما به شهر اصفهان منتتقل می‌شود و درآنجا توسط ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران استقبال شده و برای تدفین و تشییع به شهر سمیرم منتقل می‌شود. در نهایت، در بعدازظهر همان روز با مشارکت واحد توپخانه مراسم تشییع و تدفین با حضور مردم شریف سمیرم و شهر‌های اطراف برگزار خواهد شد.

وی افزود: مراسم سوم و هفتم شهید، در روز سه شنبه ۱۶ مرداد در مسجد ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

توطئه خودمختاری و ضرورت آگاهی نسل جوان از تاریخ 

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین گفت: زمانی که این عزیز وارد صحنه شد، با عزمی استوار و ایمانی مستحکم تلاش کرد که هرآنچه که می‌تواند در راستای دفاع از سرزمین، استقلال و تمامیت ارضی کشورمان تلاش کند. چرا که دشمن با شعار و بهانه خودمختاری به دنبال تجزیه کشور و براندازی بود.

باقرزاده عنوان کرد: ایشان هیچگاه در طول خدمت با دشمن مماشات نکرد و همه پیشنهادات وسوسه انگیز دشمن برای همکاری را رد کرد و با مقاومت خود به سایر همرزمانش که در همان بند اسیر شده بودند روحیه داد. بار‌ها و بار‌ها براثر شکنجه تا آستانه شهادت رفت، اما با تلاش‌های مختلف مثل اعتصاب غذا سعی کرد عناصر خودفروخته‌ای که عملیات‌ها را طراحی میکنند را از داخل زندان به هلاکت برساند.

وی افزود: رهبر انقلاب همواره به دلیل از بی توجهی به مطالعه تاریخ گلایه داشته اند؛ می‌خواهم این گلایه را به صداوسیما تعمیم بدهم چرا که آن گونه که بایسته و شایسته است. به مسئله تاریخ اهتمام ندارد و صرفاً در مناسبت‌ها به تاریخ پرداخته می‌شود. آگاهی جوانان ما از تاریخ اجمالی است و عمق لازم را پیدا نکرده است.

 باقرزاده گفت : بسیاری از جوان‌های ما نمی‌دانند که دو روز پس از پیروزی انقلاب، یعنی در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۵۷، ایادی حزب فاسد و خائن دموکرات به سرکردگی عبدالرحمن قاسملو پادگان مهاباد را محاصره می‌کنند، آنجا را به آتش می‌کشند و سلاح‌ها را غارت می‌کنند.

وی افزود: خودمختاری زمانی می‌تواند پایدار و مبنایی باشد که در آن کشور نظام سیاسی مستقر شده باشد. در آن مقطع، هنوز رفراندوم جمهوری اسلامی انجام نشده و قانون اساسی نوشته نشده بود. ما باید بر چه اساسی خودمختاری را اعطا می‌کردیم؟ آیا خودمختاری فقط برای کردستان بود یا سایر استان‌ها می‌توانستند این تقاضا را داشته باشند؟ مردم این سرزمین همواره در پوشش، لباس و آداب و رسوم شخصی آزاد بوده و براساس فرهنگ بویم خودشان زیست کرده و می‌کنند؛ اما این افراد بالاتر از این را می‌خواستند و به دنبال تجزیه‌طلبی و براندازی بودند. شهید حسامی مقام با چنین دشمنان بی‌منطقی مبارزه کرد و در این مسیر به شهادت رسید.

باقرازده عنوان کرد: در روز‌هایی که در سراسر ایران مردم کشورمان شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سر داده بودند، مردم کردستان هم همان شعار‌ها را سر دادند. شعار‌ها در تهران و شیراز و مشهد و تبریز و کردستان یکی بود. کرد‌های غیور ما بار‌ها با امام خمینی (ره) بیعت کرده بودند. اما متاسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای فرصت‌طلب با همراهی خائنین و گروهک‌های چپ کمونیست در کردستان جمع شدند و مسیر سازندگی در این استان را تغییر دادند و به تأخیر انداختند و مردم را دچار مشکل کردند.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین اظهارکرد: در دوران جنگ، قریب به صدهزار نفر یعنی ده لشکر به واسطه ناامنی‌های این گروهک‌ها معطل شدند. یعنی ما ۱۰ لشگر را که باید در مقابل صدام قرار میدادیم، در کردستان مستقر کردیم تا بتوانند امنیت منطقه را برقرار کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته