دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۲۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟

۲۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 922683

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۸ تیر برابر ۱۸ جولای را ورق می‌زنیم.

***

محمدحسن گنجی

۲۸ تیر ۱۳۹۱ خورشیدی، محمدحسن گنجی، جغرافی‌دان ایرانی درگذشت. او بین سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۷ در انگلستان و بین سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۳۱ در آمریکا در رشته جغرافیا با محوریت اقلیم‌شناسی و با رساله‌ای درباره آب‌وهوای ایران تحصیل کرد. گنجی پس‌از بازگشت به ایران تا سال ۱۳۵۴ در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بود و طی این مدت جغرافیای نوین را وارد برنامه دانشگاه کرد. گنجی همچنین سازمان هواشناسی ایران را تاسیس کرد. از این‌رو، او را به‌عنوان بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران می‌شناسند. علاوه‌براین، او موسس دانشگاه بیرجند است. گنجی در بیست‌ونهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی که سال ۲۰۰۰ در کره جنوبی برگزار شد به‌عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان برجسته جهان معرفی شد و سال ۲۰۰۱ سازمان جهانی هواشناسی، جایزه علمی این سال خود را به او اعطا کرد.

۲۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟

آلودگی صنعتی

۱۸ جولای ۱۸۷۶ میلادی برابر با ۲۸ تیر ۱۲۵۵ خورشیدی، دولت بریتانیا «کمیسیون سلطنتی بخارات مضر» را برای تحقیق درباره مدیریت فعالیت‌های شیمیایی، تعیین اثرات گازها و بخارات خاص منتشرشده و همچنین بررسی روش‌های پیشگیری منصوب کرد. این کمیسیون از فعالیت‌های قلیایی، سیمان‌سازی، کودهای شیمیایی، مس، شیشه، سرب، نمک و فلزات، کوره‌های کک و سفال بازرسی کرد. آنها در گزارشی که در آگوست ۱۸۷۸ منتشر شد، افزایش تعداد بازدید بازرسان، ثبت هرگونه خروج گاز، انتشار گزارش بازرسان و مقررات سختگیرانه‌تر را توصیه کردند، باوجوداین، بسیاری استدلال می‌کردند که بخارات مضر هزینه اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل تغییر رونق ملی است.

۲۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟

تولد لقاح مصنوعی

۱۸ جولای ۱۹۹۴ میلادی برابر با ۲۸ تیر ۱۳۷۳ خورشیدی، روزانا دلا کورته، زن ۶۲ ساله ایتالیایی، پسری سالم به نام ریکاردو به دنیا آورد. تخمک او با اسپرم شوهر ۶۳ ساله‌اش، مائورو، در کلینیک باروری دکتر سِورینو آنتینوری در رم به‌طور مصنوعی تلقیح شد. روزانا دلا کورته پیش‌از این، تنها پسرش را زمانی که ۱۷ سال داشت در تصادف رانندگی وحشتناکی از دست داده بود. او چندبار سعی کرده بود پسر دیگری را به فرزندی قبول کند، اما بیهوده بود. اینها دلایلی بود که او به این روش روی آورد. در واکنش، محدودیت‌هایی در قانون‌گذار ایتالیایی در پی بخشنامه‌ای ازسوی پاپ ژان پل دوم، باعنوان Evangelium Vitae (انجیل حیات) در محکوم کردن لقاح آزمایشگاهی و بسیاری از دیگر روش‌های باروری مبتنی‌بر فناوری‌های برتر اعمال شد. واتیکان حتی اعلام کرد که این نوزاد توهین به خدا است و دلا کورته به دلیل تصمیمش مبنی‌بر بچه‌دار شدن در آن سن، واکنش‌های منفی بسیاری دریافت کرد.

۲۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟

اینتل تاسیس شد

۱۸ جولای ۱۹۶۸ میلادی برابر با ۲۸ تیر ۱۳۴۷ خورشیدی، گوردون ای. مور، رابرت نویس و مخترع ریزتراشه، اندی گروو، شرکت اینتل را که در ابتدا با نام ان‌ام الکترونیکس ثبت شده بود، تاسیس کردند. سال ۱۹۶۹ اولین محصول این شرکت تراشه‌ای رَم (حافظه دسترسی تصادفی) بود. سال ۱۹۷۱، اینتل اولین ریزپردازنده خود را که ۴۰۰۴ نام داشت و برای ماشین حساب طراحی شده بود، عرضه کرد. سال ۱۹۷۲ ریزپردازنده قوی‌تری با نام ۸۰۰۸ آمد. سال ۱۹۷۴، آنها ریزپردازنده ۸۰۸۰ را معرفی کردند که به سرعت در صدها محصول، از جمله چراغ‌های راهنمایی، صندوق‌های نقدی و اولین رایانه‌های شخصی (مانند کیت سرگرمی Altair 8800 در سال ۱۹۷۵) مورد استفاده قرار گرفت. این‌گونه اینتل رشد کرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان (از نظر درآمد) تبدیل شد.

۲۸ تیر در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته