دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 14:22
نکات عکاسی ۴؛

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید
 عکاسی پرتره‌ محیطی ممکن است قدری دشوار و چالش‌برانگیز به‌نظر برسد، اما زمانی که حساب‌شده دست به آن بزنید، نتایج آن می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.
کد خبر : 921676

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایفتوزین،‌ دانش عکاسی مهم است؛ زیرا ما را قادر می‌سازد لحظات را در زمان ثبت و حفظ کنیم. در عین حال در عصر حاضر عکاسی را می‌توان یک مهارت در زندگی قلمداد کرد چرا که به لطف تلفن‌های هوشمند هر کسی به طور بالقوه یک عکاس است. درک جنبه‌های فنی عکاسی، خلاقیت را در میان عکاسان بالا می‌برد و به عکاسان اجازه می‌دهد تا تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف عکاسی را آزمایش کنند. عکاسان با دانستن نحوه تنظیم دوربین، نحوه کادربندی،‌ شناخت نور و... می‌توانند تصاویری منحصر به فرد با تاثیر بصری متفاوت را ثبت کنند. با داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، می‌توانیم به زیبایی‌های بی‌پایان دنیا دست یابیم و لحظات شگفت‌انگیز را به یادگار ثبت کنیم. در این سلسله مقالات فهم اصول و مبانی عکاسی به منظور ارتقای خلاقیت، انتقال تجربه‌ و آشنا کردن علاقه‌مندان با سبک‌های جدید دنبال می‌شود.

 عکاسی پرتره‌ محیطی ممکن است قدری دشوار و چالش‌برانگیز به‌نظر برسد، اما زمانی که حساب‌شده دست به آن بزنید، نتایج آن می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.

***

عکاسی پرتره محیطی چیست؟
عکاسی پرتره محیطی هیچ ربطی به گرم‌شدن یا مراقبت از کره زمین ندارد. همه آن چیزی که در این سبک اهمیت دارد، عکاسی از سوژه‌تان در محیط طبیعی آن است. این محیط طبیعی می تواند از جایی که او کار می کند گرفته، تا جایی که زندگی می کند، و به طور کل، هر جایی که دوست دارد وقت خود را بگذراند باشد. همه چیز در مورد به تصویر کشیدن جنبه‌ای از شخصیت سوژه شماست از طریق جایی که در آن قرار گرفته.

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید
 
سوژه مناسب در محیط مناسب
ثبت یک عکس پرتره محیطی مناسب که سوژه با محیط اطراف آن هم‌خوانی کامل داشته باشد می‌تواند قدری سخت به‌نظر برسد. به همین دلیل، پشتکار داشته باشید و مطمئن باشید اگر سوژه در فضای مناسبش قرار گیرد، شما پاداش صبر‌تان را گرفته‌اید!‌ پس مسئله این است که چگونه مکان مناسب سوژه‌مان بیابیم. قدم اول این است که ابتدا موضوع خود را بشناسید. به‌عنوان مثال دریابید که سوژه دوست دارد در اوقات فراغت خود چه کاری انجام دهد، سرگرمی‌هایش چیست، از رفتن به کجا لذت می‌برد و غیره. وقتی این را بدانید، می‌توانید آن‌چه را که دریافته‌اید با هم جمع کرده و سوژه را در مکان مناسب خود جاگذاری کنید. مکانی که ماهیت وجودی سوژه را به عنوان یک کنشگر بصری، بهتر به تصویر می‌کشد. وقتی نوبت به عکاسی پرتره محیطی می‌رسد، عکاسی شما شبیه به عکاسی صحنه‌پردازی‌شده و استودیویی از نوع صادقانه‌اش می‌شود.

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید
 
پس‌زمینه
برای هویت‌بخشی بهتر می‌توانید برخی جزئیات پس‌زمینه را در قاب‌تان قرار دهید، اما نه آنقدر که بر نقش محوری سوژه اصلی در عکس غلبه کند. ایده پشت این روش، این است که پس‌زمینه به میزان قابل توجهی به حس پرتره محیطی کمک می‌کند، اما همچنان نقش‌اش فرعی است و به نقش و سوژه اصلی تبدیل نمی‌شود. اگر پس‌زمینه، بیش از حد حواس‌تان را پرت می‌کند، سعی کنید از دیافراگم بازتر برای محو کردن پس‌زمینه استفاده کنید تا با شکل‌گیری عمق میدان کم، قدری از حواس‌پرتی آن کم کنید، هرچند در صورت انجام این کار، چشم بلافاصله به سمت سوژه اصلی کشیده می‌شود. همچنین می‌توانید در مرحله ویرایش، عکس را برش داده و به‌راحتی، سوژه‌تان را به جایی ببرید که نقش محوری‌اش حفظ شده و پس‌زمینه آنقدرها نتواند حواس‌تان را پرت ‌کند. به‌یاد داشته باشید قرار است محل عکاسی با پرتره‌تان مرتبط باشد، بدون اینکه محیط پیرامون، توجه را از سوژه اصلی دور کند.

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید
 
پوشش پرتره محیطی چه باشد؟
اگر انتخاب لباس سوژه برعهده شماست، لباسی را برایش انتخاب کنید که موجبات آرامش و راحتی‌اش را فراهم کند. لباسی به او نپوشانید که راحت نباشد و آرامش‌اش را مختل کند. از دستان سوژه برای تکمیل‌کردن حس او بهره ببرید و سعی کنید هنگامی که قصد رفتن به لوکیشن برای ثبت عکاسی پرتره محیطی دارید، چند شی که می‌تواند در دستان سوژه قرار بگیرد را با خود ببرید. البته که این ابزار و وسایل نباید بیش از حد جلب توجه کنند و سوژه اصلی را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید
 
نحوه ژست‌گرفتن سوژه
حالت دادن به سوژه، در عین حالی که می‌خواهیم طبیعی به‌نظر برسد، شاید قدری مشکل به‌نظر برسد، اما با کمی تمرین، مطالعه و گرفتن مشاوره از افراد باتجربه، قابل انجام است. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، سوژه‌تان در آرامش بوده و از هرگونه تنش که باعث تغییر چهره‌اش می‌شود پرهیز شود. یک تماس تلفنی، یک گفتگوی رسمی یا یک چت ساده می‌تواند تمرکز سوژه‌تان را برهم بزند. بنابراین می توانید از سوژه‌تان بخواهید قبل و در هنگام عکاسی پرتره، از پاسخ به تلفن یا گفتگو و چت با افراد پیرامون پرهیز کند. این تکنیک می‌تواند گاهی اوقات چالش‌برانگیز باشد، اما زمانی که بر تکنیک‌های مختلف ثبت پرتره محیطی اشراف پیدا کنید و آن‌ها را تبدیل به یک عادت کنید، نتایج آن قابل توجه خواهد بود. بسیاری از عکاسان، ثبت عکس پرتره محیطی را دوست دارند، زیرا فراتر از ثبت یک سوژه، بینشی درخور از شخصیت و زندگی پیرامون او به مخاطب می‌دهد. 

با رعایت این ۵ نکته، پرتره‌های محیطی بهتری بگیرید
 

عکس‌ها و ترجمه: هادی دهقان‌پور
منبع: نشریه‌ی ephotozine

انتهای پیام/

برچسب ها: عکاسی عکس علم پلاس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته