دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها (۱۰)؛

ریال دیجیتال در چه صورت فراگیر می‌شود

ریال دیجیتال در چه صورت فراگیر می‌شود
یک پژوهشگر حوزه ارز‌های دیجیتال با بیان اینکه با توجه به تغییرات فناوری، بانک مرکزی حق دارد که بخواهد شکل دیگری از ریال را در قالب اسکناس یا سکه یا اشکال دیگری داشته باشد، گفت: فراگیری ریال دیجیتال بستگی دارد به اینکه چقدر با خوش‌سلیقگی یا کج‌سلیقگی با آن فناوری و امکاناتی که می‌تواند فراهم کند، رفتار کنیم.
کد خبر : 920387

عباس آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره ریال دیجیتال که از اول تیرماه سال جاری به‌صورت پایلوت در کیش آغاز به کار کرده، توضیح داد: این حق بانک مرکزی است که بخواهد شکل دیگری از ریال را در قالب اسکناس یا سکه یا اشکال دیگری داشته باشد. در این خصوص باید توجه کرد که فناوری در حال تغییر است.

وی ادامه داد: فناوری مورد استفاده برای ریال دیجیتال بلاک‌چین است و ویژگی‌های متنوعی دارد. فراگیری ریال دیجیتال بستگی دارد به اینکه چقدر با خوش‌سلیقگی یا کج‌سلیقگی با آن فناوری و امکاناتی که می‌تواند فراهم کند، رفتار کنیم.

بهره‌مند نظام‌های پرداخت کشوراز فناوری ها 

این پژوهشگر حوزه ارز‌های دیجیتال خاطرنشان کرد: برای مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری بلاک‌چین، قابلیت همتا به همتاست. نظام‌های پرداخت کشور ما مانند ساتنا، پایا، کارت‌به‌کارت و پوز قطعا می‌توانند از ین ویژگی بهره‌مند شوند.

آشتیانی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بلاک‌چین، شفافیت است و میزان خلق پول و جریان مالی ریال بین کیف‌پول‌ها می‌تواند اطلاعات خوبی را برای کسب‌وکار‌های بازاریابی فراهم کند. همچنین انتظارات تورمی را در چاپ پول کاهش دهد.

ریال دیجیتال

قابلیت برنامه‌ریزی پول 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های فناوری بلاک‌چین، قابلیت برنامه‌ریزی پول است، اظهار کرد: این قابلیت می‌تواند به صورت هدفمند، حجم برداشت، سقف برداشت یا حتی محل مصرف ریال را فراهم کند. با وجود این اگر ما بیش از اندازه روی موضوع قابلیت برنامه‌ریزی پول تکیه کنیم، استقبال عمومی به‌صورت ارگانیک و عادی از این موضوع کم خواهد بود.

این پژوهشگر حوزه ارز‌های دیجیتال در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است بانک مرکزی فعلا سعی کند که از ویژگی‌های بهتر این فناوری استفاده کند؛ زیرا بخش قابلیت برنامه ریزی پول با حریم خصوصی تعارض‌هایی دارد و کشور‌های دیگر هم به همین علت حریم خصوصی، چندان با پدیده ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی میانه ندارند. به همین دلیل بانک مرکزی باید به این نکته توجه کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته