دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تجهیزات اپتیکی و سامانه‌های مشخصه‌یابی طراحی می‌شوند

تجهیزات اپتیکی و سامانه‌های مشخصه‌یابی طراحی می‌شوند
محققان یک شرکت دانش‌بنیان امکان طراحی و تولید تجهیزات اپتیکی و سامانه‌های مشخصه‌یابی سطح در مقیاس نانومتری براساس نیاز مشتریان را دارند.
کد خبر : 919900

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات اندازه‌گیری دقیق مبتنی بر دانش اپتیک است که طیف وسیعی از محصولات را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

سولماز بیگدلی مدیربازرگانی این شرکت گفت: در حال حاضر محصولاتی نظیر پروفایلومتر نوری سه بعدی با دقت نانومتری (نانوپروفایلومتر) و دقت میکرومتری (میکروپروفایلومتر) تولید می‌کنیم. نسخه نانوپروفایلومتر کاملا تجاری سازی شده و در مراکزی نظیر دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و دانشگاه قاضی ترکیه استفاده می‌شود. دستگاه میکروپروفایلومتر در مرحله ساخت نمونه اولیه است. از این تجهیزات برای مشخصه‌یابی سطح استفاده می‌شود، این دستگاه‌ها هم می‌توانند از سطح تصویربرداری کرده و هم اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهند. با این کار پارامتر‌های مربوط به صافی سطح قابل استخراج است.

وی گفت: این دستگاه‌ها برای صنایعی که نیاز به دقت بالا در بررسی سطح است، کاربرد زیادی دارد. برای مثال قطعه سازان یا تولیدکنندگان ایمپلنت از جمله مشتریان این فناوری هستند. هر جا که به سطح بسیار صاف نیاز باشد و پولیش سطح برای تولیدکننده اهمیت داشته باشد مانند تولید بلبرینگ، میکرو و نانوپروفایلومتر مورد نیاز است.

به گفته بیگدلی، این شرکت در بخش طیف‌سنج نیز فعالیت داشته به طوری که انواع طیف‌سنج نظیر طیف‌سنجی نوری را تولید می‌کنند. دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه محقق اردبیلی از جمله مشتریان این شرکت هستند.

وی ادامه اد: طیف‌سنج نوری این شرکت برای اندازه‌گیری ضریب‌جذب مواد برحسب طول موج‌های مختلف نور قابل استفاده است. این دستگاه از یک منبع نور داخلی و یک طیف‌سنج تشکیل شده و در آزمایشگاه‌های شیمی، زیست‌شناسی و تشخیص طبی، صنایع غذایی و دارویی، صنعت رنگ و متالورژی استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: فناوری نانو نانو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته