دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۱۰۲؛

کارگزاری ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان چه وظایفی دارد؟

کارگزاری ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان چه وظایفی دارد؟
شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌ها یا مؤسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر فعالیت می‌کنند و بر اساس این فعالیت‌ها مجموعه‌ای از کارگزاری‌های ارزیابی برای تشخیص و ارزیابی و صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجرای فعالیت آنها تشکیل می‌شود.
کد خبر : 918675

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت علمی، فناروی و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای ارزیابی و بررسی صلاحیت شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان و همچنین نظارت بر فعالیت آن ها، اقدام به ایجاد کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا کرده است.

به موجب همین قانون، ارزیابی شرکت‌های متقاضی از جنبه‌های مختلف فنی و مالی توسط «کارگزاران معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست جمهوری» انجام می‌پذیرد.

در راستای ارزیابی و بررسی شرکت‌های و موسسات دانش بنیان، معاونت علمی، کارشناسان و کارگزارانی را مشخص می‌کند تا با حضور در شرکت‌ها و موسسات در اقصی نقاط کشور اقدام به ارزیابی و بررسی صلاحیت متقاضیان کند. 

متقاضیان می‌بایست بدانند که تنها کارشناسانی که نام آن‌ها در لیست تایید شده معاونت درج شده است، می‌توانند شرکت‌های دانش بنیان را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. همچنین این شرکت‌ها و موسسه‌های متقاضی نباید به این کارشناسان هزینه‌ای پرداخت کنند چرا که هزینه‌های کارگزاری از سوی معاونت تامین شده است.

این کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر اصلاحاتی نیز در آیین نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان صورت‌گرفته است که این اصلاحات شامل بازنگری در شاخص‌های ارزیابی تحقیق و توسعه، دانش فنی و نوآوری فناورانه؛ اصلاح معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا؛ اصلاح معیار‌های ارزیابی شرکت‌های صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان با هدف تشویق این نوع شرکت‌ها به استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی؛ امکان استفاده شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات یا ماشین آلات دانش بنیان است.
 

کارگزاران ارزیابی شرکت‌ها عمدتا شرکت‌های خصوصی ارزیاب هستند که به صورت حرفه‌ای به ارزیابی می‌پردازند و کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، معیار‌های رتبه‌بندی کارگزاران را مشخص کرده است و در انتهای هر سال، کارگزاران بر اساس این معیار‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

در پایان باید اشاره کرد که از نظرمعاونت علمی معیار‌های مصوب برای فعالیت صحیح کارگزاران ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان سرعت ارزیابی، دقت ارزیابی، امانتداری، رعایت اصول حرفه‌ای ارزیابی می‌باشد و در همین راستا کارگزاران ارزیابی با یکدیگر به رقابت سالم می‌پردازند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته