دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیارات فراخورشیدی با تشعشع ایمن کشف شدند

سیارات فراخورشیدی با تشعشع ایمن کشف شدند
رصدخانه چاندرای ناسا که به دنبال سیارات فراخورشیدی میزبان حیات است، توانسته تعدادی سیاره با میزان تشعشع ایمن کشف کند که ممکن است قابلیت سکونت داشته باشند.
کد خبر : 917735

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان شرح می‌دهند، در اعماق کهکشان و فراتر از منظومه شمسی، میلیاردها ستاره وجود دارد. بسیاری از این ستاره‌ها، مانند خورشید ، توسط سیارات فراخورشیدی احاطه شده‌اند. برخی از این سیارات در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارند، به این معنی که دمای آنها برای وجود آب مایع روی سطحشان مناسب است و بدین ترتیب الزام حیات در آنها فراهم است.

پرسش مهم محققان درباره این‌گونه سیالات این است که آنها در نزدیکی ستاره‌های خود می‌چرخند یا خیر و این سوالی است که دانشمندان سال‌هاست در حال بررسی آن هستند و رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا نقشی کلیدی در یافتن پاسخ ایفا می‌کند.

پژدهشگران توضیح می‌دهند، ستاره‌های نزدیک، به ویژه کوتوله‌های قرمز، می‌توانند بسیار فعال باشند و فوران‌های قدرتمندی از پرتو ایکس و فرابنفش ساطع کنند. این تشعشعات می‌توانند جو سیارات فراخورشیدی را در منطقه قابل سکونت از بین ببرند و آنها را برای حیات غیرقابل سکونت کنند.

در همین راستا، چاندرا با مشاهده پرتو ایکس ساطع شده از ستاره‌ها و سیارات فراخورشیدی، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا میزان تشعشعات مضری که این سیارات دریافت می‌کنند را تعیین کنند. این اطلاعات برای درک اینکه کدام سیارات فراخورشیدی به طور بالقوه می‌توانند میزبان حیات باشند، ضروری است.

مطالعات اخیری که با استفاده از داده‌های به دست آمده از این رصدخانه به دست آمده نشان داده است که برخی از سیارات فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت ستاره‌های خود در معرض سطوح ایمن تشعشع قرار دارند. 

دانشمندان با این یافته‌ها امیدوار شده‌اند که ممکن است سیارات قابل سکونت بیشتری در نزدیکی ستاره‌های آنها وجود داشته باشد.

با پیشرفت فناوری نیز ابزارهای قدرتمندتری برای مطالعه سیارات فراخورشیدی در دسترس است تا احتمالات شکل گرفته کنونی را مورد بررسی قرار دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب از جمله ابزاریست که قادر به مشاهده سیارات فراخورشیدی در نور مادون قرمز است و می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد جو و اتمسفر آنها ارائه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته