دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درماندگی ناسا در انتقال نمونه‌های مریخی به زمین

درماندگی ناسا در انتقال نمونه‌های مریخی به زمین
ناسا به دنبال ایده‌های جدید برای مأموریت پردردسر بازگشت نمونه‌های مریخی است تا این عملیات با هزینه کمتر و احتمال موفقیت بیشتر به ثمر برسد.
کد خبر : 916409

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا تصمیم دارد، ده‌ها مطالعه را با هدف یافتن ابزار‌های مقرون به صرفه‌تر و سریع‌تر برای بازیابی نمونه‌های جمع آوری شده از سطح مریخ و بازگرداندن آنها به زمین بررسی کند.

برنامه بازگشت نمونه مریخ ناسا در ماه‌های اخیر پس از اینکه به این سازمان گفته شد، طرح فعلی ۱۱ میلیارد دلاری آن بسیار پرهزینه است، با مشکلات متعددی روبرو شده است.

طرح مأموریت بازگشت نمونه مریخ (MSR) به پرتاب‌های متعدد به مریخ نیاز دارد تا در نهایت یک وسیله نقلیه صعود به مریخ (MAV) روی سطح سیاره سرخ قرار گیرد. 

 مریخ نورد استقامت یا سایر هلیکوپتر‌های بازیابی کوچک مشابه بالگرد نبوغ ناسا از آنجا نمونه‌های مریخ را که استقامت جمع‌آوری کرده تحویل می‌گیرند و آنها را در وسیله صعود قرار می‌دهند. پس از این مرحله، صعود کننده نمونه‌ها را به مدار می‌فرستد و به همراه فضاپیمایی که آنها را جمع‌آوری کرده راهی زمین می‌کند.

سازمان فضانوردی ایالات متحده آمریکا با تایید پرهزینه بودن این ماموریت و همه چالش‌های احتمالی آن ده مطالعه ارائه شده توسط گروه‌های صنعتی و دانشگاهی را با هدف یافتن راهی ساده‌تر برای بازگرداندن نمونه‌های سیاره سرخ به زمین انتخاب کرده است.

هفت مورد از این پیشنهاد‌ها یک قرارداد ۱.۵ میلیون دلاری برای انجام مطالعات ۹۰ روزه دریافت کردند، در حالی‌که مراکز تحقیقاتی خود ناسا، آزمایشگاه پیشرانش جت، با پژوهشگرانی از "موسسه فناوری کالیفرنیا" و آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز متمرکز بر سه مطالعه دیگر شدند.

ماموریت نمونه‌برداری از مریخ یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین ماموریت‌هایی است که ناسا تاکنون برنامه‌ریزی کرده است. هدف این ماموریت این است که نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های مریخ را جمع‌آوری و به زمین برگرداند تا متخصصان بتوانند آنها بررسی و تحلیل کنند و اطلاعات بیشتری از سیاره مریخ به دست آورند.

این مأموریت اکنون با چندین مشکل و چالش روبرو شده است که نیاز به حل آنها دارد؛ به عنوان مثال، مسئله انتقال نمونه‌های مریخ به زمین به صورت ایمن و موثر، یکی از مسایلی است که نیاز به راه‌حل‌های نوین دارد. همچنین، ابزار‌ها و تکنولوژی‌های مورد نیاز برای جمع‌آوری نمونه‌ها و انجام آزمایش‌های دقیق نیز بهبود و توسعه بیشتری را می‌طلبد.

 به همین دلیل، ناسا از جامعه علمی و فناوری خواسته است که ایده‌های نوآورانه و کارآمد برای حل این مشکلات ارائه دهند تا بتواند ماموریت نمونه‌برداری از مریخ را با موفقیت انجام دهد. این امر نشان از اهمیت و جدیت این سازمان در حفظ و توسعه برنامه‌های فضایی خود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته