دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناسا:

کنجکاوی رودخانه‌های مریخ را کشف می‌کند

کنجکاوی رودخانه‌های مریخ را کشف می‌کند
ناسا اعلام کرد، مریخ‌نورد کنجکاوی باید به دنبال بقایای رودخانه‌های احتمالی سیاره سرخ باشد و نشانه‌های حیات را جست وجو کند.
کد خبر : 911771

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مریخ نورد کنجکاوی ناسا ماه گذشته بر روی بررسی دقیق کانالی تمرکز کرده که دانشمندان تصور می‌کنند ممکن است باقی‌مانده فسیل یک رودخانه باستانی مریخ باشد.

این کاوشگر اخیرا به سمت شمالی بخشی از یک دیوار صخره‌ای رسیده و پس از پیمایش مسیر پر پیچ‌و خم آن متوجه شد سمت جنوبی خط الراس و اطراف پینکل ریج» احتمالا بقایای یک رودخانه باستانی است.

در همین راستا تیم تحقیقاتی کنجکاوی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا که تصمیم به انحراف در مسیر پژوهش این کاوشگر برای کاوش یک خط الراس سنگی گرفته بودند در نهایت با این شرایط مواجه شدند که یا باید مسیر برنامه ریزی شده خود و رانندگی در امتداد «گدیز والیس» را ادامه دهند تا به نقطه‌ای برسند که مریخ نورد بتواند از آن عبور کند و یا باید انحراف کاوشگر را برای کاوش سمت جنوبی انجام دهند.

مریخ میلیارد‌ها سال پیش بسیار مرطوب‌تر و احتمالاً گرمتر از امروز بوده، کنجکاوی با حرکت در امتداد و در نهایت عبور از کانال گدیز والیس که پر از پیچ و خم و احتمالا نشانه‌ای از وجود یک رودخانه باستانی است نگاه جدیدی به مریخ ایجاد کرده است.

محققان این کاوشگر می‌گویند، اگر کنجکاوی در سمت جنوبی باقی بماند، می‌تواند به تیم تحقیقاتی داده‌های مهمی از صخره‌های خط الراس بدهد؛ احتمال داده می‌شود این صخره‌ها زمانی در معرض برخورد با آب بوده‌اند و آثاری از آن گذشته را به همراه داشته باشند. از سوی دیگر، کاوش صخره‌های سمت جنوبی "پینکل ریج" نیز ممکن است اطلاعاتی که هرگز به دست نیامده را در اختیار پژوهشگران بگذارد.

کنجکاوی به دنبال تشکیلات مریخی است که ممکن است اثری از رودخانه‌های باستانی این سیاره داشته باشند. این پیشنهاد بر اساس اطلاعات از داده‌های جدیدی است که توسط این ربات جمع‌آوری شده و ادامه دادن به تحقیقات و پیگیری این مکان‌ها را بیش از قبل مهم شمرده است. این تصمیم بزرگی برای محققان است و به آنها کمک می‌کند تا بیشتر از تاریخچه زیستی مریخ بدانند. اگر اطلاعات بیشتری از رودخانه‌های گذشته مریخ به دست آید، می‌توان ایده‌های جدیدی در مورد محیط زیست و شرایط زندگی احتمالی در این سیاره پیدا کرد.

بنابراین، کنجکاوی به دنبال نشانه‌های بیشتر از محل‌های سابق جریان آب در سطح مریخ است و محققان به امید کشف اطلاعات بیشتر از این سیاره همسایه ما هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته