دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عملیات تاریخی؛

بوئینگ برای نخستین‌بار فضانوردان ناسا را در مدار قرار داد

بوئینگ برای نخستین‌بار فضانوردان ناسا را در مدار قرار داد
شرکت بوئینگ پس از بار‌ها تاخیر بالاخره برای نخستین بار فضانوردان ناسا را با موفقیت به فضا برد و در گزینه‌های ناسا برای پرتاب فضانوردان جای گرفت.
کد خبر : 915535

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، فضاپیمای استارلاینر شرکت آمریکایی بوئینگ برای نخستین بار فضانوردان را در یک پرتاب تاریخی به فضا پرتاب کرد.

استارلاینر، فضاپیمای جدید بوئینگ برای ناسا از مجتمع پرتاب ۴۱ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به فضا رفت و پس از نزدیک به دو دهه برنامه‌ریزی خدمه تجاری، نقطه عطفی بزرگ را رقم زد.

این پرواز ششمین سفر یک فضاپیمای خدمه‌دار در تاریخ ایالات متحده است.

«بوچ ویلمور» و «سونی ویلیامز»، فضانوردان کهنه کار ناسا که هر دو خلبان سابق نیروی دریایی ایالات متحده با ۱۱ هزار ساعت پرواز هستند تا ۷ ساعت دیگر به ایستکاه فضایی بین‌المللی می‌رسند. 

ایلان ماسک، رئیس شرکت فضایی اسپیس‌ایکس و مهره اصلی ناسا در موفقیت ماموریت‌های خود، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس این عملیات تاریخی را به بوئینگ تبریک گفت.

سونیتا ویلیامز، یکی از دو فضانورد ناسا، به عنوان نخستین زنی که با چنین مأموریت آزمایشی پرواز می‌کند، تاریخ‌ساز شد. وی که پدرش هندی‌تبار است هر بار اقلامی را به نمایندگی از فرهنگ هند به فضا برده است. 

فضاپیمای سرنشین‌دار استارلاینر به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود و بدین ترتیب ویلمور و ویلیامز حدود هشت روز در ایستگاه مداری مستقر می‌شوند و یک سری آزمایش‌ها را برای صدور گواهینامه خدمه عملیاتی انجام می‌دهند.

احتمال داده می‌شود، استارلاینر امروز حوالی ساعت ۱۲:۱۵ به وقت منطقه شرقی برابر ۱۹:۴۵ دقیقه به وقت تهران به مدار برسد. علاقه‌مندان می‌توانند این عملیات تاریخی را به صورت زنده در وبسایت خبری اسپیس تماشا کنند.

اگر این مأموریت به خوبی انجام شود، ناسا از سال آینده به طور متناوب از اسپیس ایکس و بوئینگ برای پرواز‌های این سازمان به فضا استفاده می‌کند.

ناسا در سال ۲۰۱۱ برنامه خدمه تجاری (CCP) را راه‌اندازی کرد تا خدمات انتقال فضانوردان را از صنایع خصوصی بخرد. در همین راستا اسپیس‌ایکس و بوئینگ را در یک قرارداد چند میلیارد دلاری انتخاب کرد و اسپیس‌ایکس بواسطه قرارداد منعقد شده در تمام این سال‌ها به تعهدات خود عمل کرد، اما شرکت بوئینگ به دلیل اشکالات فنی فضاپیمای استارلاینر متحمل ۱.۵ میلیارد دلار جریمه و خسارت شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته