دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رصد کهکشان‌ها در روز ممکن شد

رصد کهکشان‌ها در روز ممکن شد
دانشمندان تکنیک جدیدی را توسعه داده‌اند که بواسطه آن تلسکوپ مستقر در استرالیا قادر است در طول روز انواع اجرام آسمانی را دقیق و با جزئیات رصد کند.
کد خبر : 914334

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ستاره شناسان دانشگاه مک کواری استرالیا با استفاده از فیلتر‌های نوری در تلسکوپ هانتسمن، تکنیک جدیدی را توسعه داده‌اند. این تلسکوپ که در اصل برای رصد‌های فوق حساس آسمان شب طراحی شده بود، اکنون توانایی اندازه گیری دقیق ستارگان، کهکشان‌ها و سایر اهداف را در روز روشن نیز دارد.

دانشمندان با تحلیل داده‌ها و گزارش‌های اخیر گفته‌اند، تلسکوپ هانتسمن قادر است، در ساعات روشنایی روز به نتایج قابل توجهی دست یابد و حکایت از آن دارد که طراحی نوآورانه تلسکوپ برای تماشای آسمان در طول روز موفقیت آمیز بوده و امکان جدیدی برای رصد بی‌وقفه کیهان مهیا کرده است.

سارا کدی که به طراحی و ساخت تلسکوپ هانتسمن کمک کرد، در بیانیه‌ای گفت: مردم قرن‌هاست که سعی کرده‌اند ستاره‌ها و کهکشان‌ها را در طول موج‌های نوری روز رصد کنند، اما انجام این کار بسیار دشوار بوده است، اکنون آزمایشات ما نشان می‌دهد که هانتسمن می‌تواند در ساعات روشنایی روز به نتایج قابل توجهی دست یابد.

تلسکوپ هانتسمن، واقع در رصدخانه سایدینگ اسپرینگز در شهر کونابارابران در نیو ساوت ولز، مجهز به دوربین نجومی و تجهیزات فوکوس نجومی-مکانیکی را با آرایه‌ای منحصر به فرد از ۱۰ لنز بسیار حساس ۴۰۰ میلی متری است و طوری تنظیم شده که پس از گرفتن هزاران تصویر با نوردهی کوتاه در ثانیه توسط یک دوربین متصل پردازش می‌شوند.

به طور کلی، نور خورشید سیارات، ستارگان و کهکشان‌های کم نور را از دید پنهان می‌کند و به همین علت رصدخانه‌های زمینی صرفا به تماشای شبانه محدود می‌شوند. این تلسکوپ جدید قادر به مشاهده ستاره‌ها، ماهواره‌ها و اجرام آسمانی دیگر در طول روز است که به واسطه تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است که در طراحی و ساخت آن به کار گرفته شده است.

 لنز‌های مخصوص با قدرت بالا که در این تلسکوپ استفاده شده، به منجمان این امکان را می‌دهند که ستاره‌ها و اجسام کوچک در فضا را به وضوح و با جزئیات دقیقتری مشاهده کنند. تکنولوژی‌های پیشرفته به متخصصان این امکان را می‌دهد که اجسام آسمانی را ثبت و ذخیره و در ادامه بررسی و تحلیل کنند. این تلسکوپ با ترکیب طراحی منحصر به فرد و تکنولوژی پیشرفته، یک ابزار قدرتمند برای مشاهده و بررسی اجرام آسمانی در زمان روز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته