دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رصدخانه مشهور «آرسیبو» مرکز آموزشی می‌شود

رصدخانه مشهور «آرسیبو» مرکز آموزشی می‌شود
رصدخانه آرسیبو برنامه‌های جدیدی را برای فاز بعدی خود در نظر گرفته تا به‌عنوان یک مرکز آموزش علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی فعالیت کند.
کد خبر : 871112

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از انگجت، رصدخانه آرسیبو که در پورتوریکو قرار دارد، برنامه‌های جدیدی را برای فاز بعدی خود به‌عنوان یک مرکز آموزش علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی در نظر گرفته است. این فاز جدید، که از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد، حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و به دانش‌آموزان و سایر فرصت می‌دهد تا توسعه فناوری  را درک کنند.

با برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های علمی و فناورانه، نمایشگاه‌های علمی و برنامه‌های تحقیقاتی، این مرکز آموزشی علمی به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا مفاهیم علمی را در حوزه‌های مختلف مانند فیزیک، آسمان‌شناسی و تکنولوژی فضایی یاد بگیرند. دانش‌آموزان هم‌چنین می‌توانند با دانشمندان فعال دز حوزه فضایی، محققان و کارشناسان در ارتباط باشند و از دانش و تجربیات آنها بهره‌برداری کنند.

از جمله ویژگی‌های منحصربفرد این مرکز، قابلیت دسترسی به داده‌های مشاهده‌های آرسیبو است. این مرکز قرار است دسترسی به آرشیو مشاهده‌های آرسیبو که شامل داده‌های طیفی و رادیویی از ماموریت‌های قبلی است را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. با استفاده از این داده‌ها، پژوهش‌های جدید در حوزه‌های مختلف صورت خواهد می‌گیرد که می‌تواند به توسعه علمی و فناوری کمک کند.

علاوه بر این، مرکز آموزشی علمی آرسیبو قرار است همکاری‌های گسترده‌ای با موسسات آموزشی داخلی و خارجی داشته باشد. این همکاری‌ها شامل تبادل دانشجویان و دانشمندان، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک و توسعه پروژه‌های تحقیقاتی و فناوری است. به این ترتیب، فرصت‌های آموزشی بین‌المللی و انجام پروژه‌های مشترک در حوزه‌های جدید علمی و فناوری فراهم می‌شود.

بنیاد ملی علوم (NSF)، نظر دارد ۵.۵ میلیون دلار را در یک دوره پنج ساله به این مرکز ارائه کند. این بنیاد همچنین قصد دارد هر ساله یک قرارداد نگهداری پنج ساله به ارزش حداقل ۱ میلیون دلار به رصدخانه ارائه کند. بنیاد ملی علوم نخستین بار برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی یک مرکز آموزشی در آرسیبو سال گذشته پس از ماه‌ها عدم اطمینان در مورد آینده این رصدخانه فاش کرد و سپس تایید کرد که تلسکوپ اصلی آرسیبو بازسازی نمی‌شود.

بیش از شصت سال از تکمیل نهایی تلسکوپ رادیویی آرسیبو می‌گذرد؛ این تلسکوپ داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که منجر به دریافت یک جایزه نوبل شد و در پیشرفت علم نجوم به میزان قابل ملاحظه‌ای تاثیرگذار بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته