دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علمی رئیس‌جمهور:

گسترش مرزهای دیپلماسی علم و فناوری ایران با استفاده از ظرفیت رایزنان علمی

گسترش مرزهای دیپلماسی علم و فناوری ایران با استفاده از ظرفیت رایزنان علمی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: گسترش مرزهای دیپلماسی علم و فناوری ایران با استفاده از ظرفیت رایزنان علمی، ممکن است.
کد خبر : 913765

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ، میثم فرج اللهی، رییس مرکز طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، جعفر رازقی سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان دانشجویان وزارت علوم و جمعی از رایزنان علمی، ششمین نشست سالیانه رایزنان علمی در محل معاونت علمی برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به نقش رایزنان علمی در گسترش مرزهای فرهنگی ایران اسلامی گفت: صادرات محصول فناورانه، بیش از فواید و منافع اقتصادی دارای فواید فرهنگی است و تأثیرگذاری شگرفی در نگاه جهانیان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. استفاده از ظرفیت رایزنان علمی از این جهت یک فرصت بسیار مغتنم برای راهبرد توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور است.

دهقانی در این راستا، نهادهای مختلفی از جمله معاونت علمی، سازمان توسعه همکاری های بین المللی و سازمان دانشجویان، اثرگذار هستند و به دنبال تعامل و هم‌افزایی هرچه بیش‌تر و بهتر، برای شبکه‌سازی و به کار بردن ظرفیت‌ها در تحقق این امر راهبردی هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت هم‌افزا کردن ابزارها، منابع و امکانات تمامی نهادها در تحقق موضوع راهبردی صادرات فناوری و به تبع آن صدور اندیشه ایرانی اسلامی گفت: باید برنامه ها و سیاست‌ها را یک سو کنیم و همکاری با مجموعه‌های دست‌اندرکار از جمله سازمان دانشجویان، هدف راهبردی معاونت علمی در دیپلماسی علم و فناوری است که مورد تأکید دولت مردمی و شخص آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان به عنوان پیشانی دیپلماسی کشور بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این که رییس جمهور و وزیر امور خارجه شهید، دقت و تأکید ویژه ای به تعاملات علمی و‌فناوری داشتند یک دلیل داشت. شهید امیرعبداللهیان معتقد بودند ما در حوزه علم و فناوری دستاورد واقعی داریم و این دست بالای ما در فناوری به برتری ما در سایر حوزه ها نیز منجر می‌شود.

دهقانی با اشاره به آمادگی معاونت علمی، برای همکاری و شبکه‌سازی منسجم با تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله رایزنان علمی گفت: سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی قطعا با تخصص و تجربه در زمینه تعاملات فناورانه در عرصه بین‌الملل، می‌تواند در یک همکاری خوب و هم‌افزا با رایزنان، زمینه را برای افزایش عمق صادرات محصولات فناورانه و به دنبال آن صادرات فرهنگی ایران فراهم کند. رایزنان، سازمان را یک سکو و پایگاه در این حوزه بدانند و معاونت علمی آماده ایجاد ظرفیت‌ها و حمایت‌های لازم برای همکاری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در ادامه گفت: علم اگرچه بیش از چهار سده قبل هم وجود داشت اما در آن دوره، امری زینتی و صرفاً مایه فخرفروشی حاکمان بود و پادشاهان در اطراف خود دانشمندانی را جمع می‌کردند. اما با وقوع انقلاب صنعتی، علم کارکرد ثروت آفرینی پیدا کرد و به واسطه زایش پدیده‌ای به نام فناوری، توانایی بهره کشی از طبیعت و‌ کسب ثروت را به ارمغان آورد.

وی در پایان افزود: غرب به واسطه همین فناوری و سلطه بر طبیعت، به برتری هایی نسبت به سایر کشورها دست یافت، پس از جنگ سرد اما، فناوری و نوآوری به مؤلفه‌ای برای قدرت آفرینی تبدیل شد و امروزه عموم نوآوری ها و فناوری ها از جنس برافکن هستند و به عنوان ابزاری برای اقتدارآفرینی شناخته می شوند.

وی افزود: دو دهه قبل که رهبر معظم انقلاب، موضوع جنبش نرم افزاری و نهضت علمی را مطرح کردند کشورهای حاشیه خلیج فارس صرفا علم را ابزاری برای ثروت آفرینی می دانستند اما با دیدن اعتباری که ایران به واسطه پیشرفتهای علمی و فناوری پیدا کرده و با جهان گفت و گو می کند درباره نقش اقتدارآفرین علم به تکاپو افتادند و امروز به برکت تأکیدات رهبری فرزانه انقلاب و تلاش‌های کشور، علم نافع اقتدار را برای کشورمان به ارمغان آورده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته