دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایان خشکی چشم با لنز‌های تماسی زنده

پایان خشکی چشم با لنز‌های تماسی زنده
دانش پژوهان با استفاده از نوعی باکتری، شیوه نوینی برای درمان خشکی چشم مرتبط با لنز‌های تماسی ابداع کرده اند.
کد خبر : 912929

 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ادونس ساینس نیوز، اگرچه لنز‌های تماسی برای بسیاری از افراد جایگزین جذاب و راحتی برای عینک است، اما معایبی نیز دارد. از آنجا که لنز‌های تماسی لایه اشکی چشم را مختل می‌کنند، موجب اصطکاک بین لنز و سطح چشم شده و خشکی چشم را در پی دارند. این یک مشکل رایج برای کاربران لنز تماسی است و در واقع، خشکی چشم دلیلی است که باعث می‌شود حدود ۹ درصد ازکاربران، لنز‌های تماسی خود را کنار بگذارند.

«آرانزازو دل کامپو» «Aránzazu del Campo» مدیر علمی و مدیر عامل موسسه «INM-Leibniz» برای مواد جدید در آلمان می‌گوید: خشکی چشم مرتبط با لنز تماسی، موجب می‌شود افراد لنز را استفاده نکرده و یا زمان استفاده را محدود کنند؛ از این رو کاربر لنز تماسی باید به طور مداوم از قطره‌های چشمی برای احیای لایه مایع و روان کننده روی سطح لنز استفاده کند.

پژوهشگران اکنون به سرپرستی دل کامپو، کارخانه‌های زیستی باکتریایی را در لبه لنز‌های خود - روان کننده، تعبیه کرده اند. آنها این باکتری‌ها را به گونه‌ای مهندسی کردند تا به طور مداوم اسید هیالورونیک تولید کنند که یک روان کننده طبیعی است.

هیالورونیک اسید در حال حاضر در بسیاری از لنز‌های تماسی موجود در بازار استفاده می‌شود، زیرا نسبت به قطره‌های چشمی برای مدت طولانی تری از خشکی چشم جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود قطره‌های چشمی تنها چند دقیقه می‌توانند رطوبت لازم را ایجاد کنند.

با این حال، لنز‌های دارای اسید هیالورونیک به اندازه کافی برای حل کامل خشکی چشم موثر نیستند. به گفته دل کامپو، تولیدکنندگان فقط می‌توانند مقدار کمی روان کننده را روی لنز اضافه کنند بنابراین تسکین ممکن است در بهترین حالت تنها چند ساعت طول بکشد و کاربران دوباره به استفاده از قطره چشمی نیاز پیدا کنند.

باکتری‌هایی که می‌توانند مخزن اسید هیالورونیک را دوباره پر کنند، راه حل ساده‌ای برای مشکل ارائه می‌دهند. به گفته مجریان این طرح، ماده روان کننده از باکتری‌ها به سطح لنز‌های تماسی پخش می‌شود.

دانشمندان می‌گویند خاصیت خود نوسازی سطح لنز تماسی با وجود پاکسازی مداوم روان کننده توسط مایع اشک، روانکاری دائمی را فراهم می‌کند. این امر نیاز به قطره چشم را از بین می‌برد و به کاربر اجازه می‌دهد تا لنز را به راحتی برای مدت زمان طولانی تری استفاده کند.

آنها در پژوهش خود از باکتری «Corynebacterium glutamicum» استفاده کردند که یک گونه بی ضرر است و به طور طبیعی در خاک یافت می‌شود. این باکتری سم تولید نمی‌کند و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آن را ایمن معرفی کرده است.

این باکتری مدتهاست به دلیل توانایی اش در تولید اسید‌های آمینه مورد توجه قرار گرفته؛ در صنعت، برای تولید مواد اولیه برای طیف وسیعی از محصولات از طعم دهنده‌های غذایی گرفته تا ضد آفتاب استفاده می‌شود. همچنین برای تولید اسید‌های آمینه مورد نیاز صنایع پزشکی و دارویی، مهندسی شده است. 

دلیل انتخاب باکتری C. glutamicum برای این مطالعه، قابلیت مهندسی آن برای ترشح اسید هیالورونیک و همچنین عملکرد آن به عنوان مدلی برای گونه‌های مرتبط از جمله C. mastitidis است که باکتری پروبیوتیک و طبیعی ساکن میکروبیوم چشم انسان هستند.

در حالی که لنز‌های تماسی تجاری مقدار محدودی اسید هیالورونیک چشم را تامین می‌کنند C. glutamicum می‌تواند این روان کننده را تا زمانی که به مواد مغذی دسترسی داشته باشد، بسازد.

در این مطالعه، باکتری ها، مواد مغذی را از مایع اشک شبیه سازی شده به دست آوردند. در یک محصول تجاری، باکتری‌ها می‌توانند مواد مغذی را از اشک کاربر و محلول شبانه مراقبت از لنز تماسی دریافت کنند. محققان می‌گویند در آزمایش‌های آنها تولید اسید هیالورونیک و در نتیجه روان کاری برای هفته‌ها حفظ می‌شود.

هنگامی که تحقیقات بیشتر، ایمنی و راحتی لنز تماسی جدید را مشخص کرد، مانع نهایی، پذیرش مصرف کننده خواهد بود. در حالی که برخی ممکن است وضعیتی که به آن عادت دارند را ترجیح دهند برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که لنز تماسی خود روان شونده و زنده راه حلی برای یک مشکل آزاردهنده است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته