دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحقق شبکه «سیکس جی» با شکستن نور!

تحقق شبکه «سیکس جی» با شکستن نور!
محققان راهی برای منحنی کردن سیگنال‌های تراهرتز حامل داده در اطراف موانع کشف کرده‌اند که راه را برای دستیابی به فناوری ۶‌جی فوق سریع هموار می‌کند.
کد خبر : 911056

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان راهی برای منحنی کردن سیگنال‌های تراهرتز حامل داده در اطراف موانع کشف کرده‌اند که راه را برای دستیابی به فناوری ۶‌جی (6G) فوق سریع هموار می‌کند.

در مطالعه جدیدی که اخیرا در ژورنال Nature's Communications Engineering منتشر شد، محققان توضیح دادند که چگونه فرستنده‌ای توسعه داده‌اند که می‌تواند امواج مورد نیاز برای پشتیبانی از سیگنال‌های ۶‌جی آینده را به صورت پویا تنظیم کند.

در حال حاضر، پیشرفته‌ترین استاندارد ارتباطات شامل فناوری ۵‌جی است، اما به گفته سازمان جهانی GSMA، فناوری جدید که انتظار می‌رود هزاران بار سریع‌تر باشد، در سال ۲۰۳۰ شروع به کار خواهد کرد و برخلاف فناوری ۵جی که عمدتاً در باند‌های زیر ۶ گیگاهرتز در طیف الکترومغناطیسی کار می‌کند، انتظار می‌رود مدل بالاتر این فناوری در زیر تراهرتز (THz) بین ۱۰۰ گیگاهرتز و ۳۰۰ گیگاهرتز و باند تراهرتز و درست زیر مادون قرمز کار کند. هر چه این تشعشع به نور مرئی نزدیکتر باشد، سیگنال‌ها بیشتر مستعد مسدود شدن توسط اجسام فیزیکی هستند؛ دانشمندان در آزمایش‌های عملی صورت گرفته نشان دادند که می‌توان سیگنال‌های فرکانس بالا را به‌طور مؤثری در اطراف موانعی مانند ساختمان‌ها منحنی کرد.

ادوارد نایتلی، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه رایس، در بیانیه‌ای گفت: این نخستین پیوند داده منحنی در جهان و نقطه عطفی در تحقق چشم‌انداز فناوری ۶‌جی با نرخ داده بالا است.

در حال حاضر، فناوری ارتباطات بی‌سیم در حال توسعه است و شبکه‌های جدیدی مانند شبکه‌های فایو‌جی در حال آماده‌سازی هستند، اما دانشمندان پیشنهاد داده‌اند که با استفاده از پرتو‌های نور خمیده، فناوری ۶‌جی با سرعت بالا و عملکرد بهتری توسعه داده می‌شود.

استفاده از پرتو‌های نور خمیده می‌تواند به سرعت ارسال داده‌ها در شبکه‌های بی‌سیم کمک کند. این پرتو‌ها به عنوان موج رادیویی انتقالی برای ارسال اطلاعات استفاده می‌شوند و به دلیل خمیدگی‌شان، سرعت انتقال داده‌ها افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، این فناوری می‌تواند به کاهش تداخلات و انحرافات در ارسال داده‌ها کمک کند و باعث بهبود کیفیت ارتباطات بی‌سیم شود. از طرفی، این فناوری نیز می‌تواند به افزایش ظرفیت شبکه‌ها و پایداری آنها کمک کند.

بنابراین، به نظر می‌رسد که استفاده از پرتو‌های نور خمیده، توسعه فناوری ۶‌جی را با سرعت بالا و امکانات بهتری ارائه دهد، اگرچه پیشنهاد جدید نیاز به تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های عملی دارد تا بتواند به طور کامل برای انعکاس در صنعت ارتباطات بی‌سیم آینده استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته