دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

اقدامات کشور‌ها برای توسعه فیبر نوری/ ۳۵ درصد ایران تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد

اقدامات کشور‌ها برای توسعه فیبر نوری  ۳۵ درصد ایران تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد
بهترین روش ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ثابت، استفاده از بستر فیبر نوری است و در تمام کشور‌های جهان از این فناوری استفاده می‌شود.
کد خبر : 905077

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ همیشه ارائه اینترنت پرسرعت با قیمت مناسب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور‌های جهان بوده است؛ چراکه ارائه خدمات پرسرعت همراه در جهان به طور مداوم در حال انجام بوده، اما از آنجایی که این سرویس هزینه بسیار بالاتری نسبت به اینترنت ثابت دارد، کشور‌ها در تلاش برای عرضه اینترنت پر سرعت، اما با قیمت پایین به صورت ثابت هستند.

اکنون بهترین روش ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ثابت، استفاده از بستر فیبر نوری است و در تمام کشور‌های جهان از این فناوری استفاده می‌شود؛ چراکه این فناوری توانایی انتقال داده تا سرعت ۹۴۰ مگابیت بر ثانیه را دارد و از آنجایی که انتقال داده به کمک نور انجام می‌شود، سرعت انتقال نسبت به کابل‌های مسی به میزان بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

از طرفی هم استفاده از نور برای انتقال داده‌ها باعث کاهش میزان تأخیر در انتقال داده‌ها خواهد شد و این موضوع برای گیمر‌ها بسیار حائز اهیمت است. جدا از این کابل‌های مسی به صورت مدام در معرض اختلالات مغناطیسی قرار دارند و همچنین تغییرات آب و هوایی نیز روی این کابل‌ها اثر مستقیم می‌گذارند و گا‌هی باعث قطع یا از بین رفتگی اتصال مسی داخل آن می‌شود. همه این موارد سبب شد تا کشور‌ها به طور جدی در این حوزه ورود کنند و کابل‌های مسی و قدیمی را با کابل‌های فیبر نوری جابه‌جا کنند.

در ادامه اقدامات برخی از کشور‌ها در رابطه با استفاده از اینترنت پرسرعت خانگی بر پایه فیبر نوری شرح داده شده است.

اتحادیه اروپا

این اتحادیه یک شورا با عنوان FTTH را راه‌اندازی کرده است که به طور تخصصی روی توسعه فیبر نوری در اتحادیه اروپا تمرکز کرده است و آخرین اطلاعات منتشر شده از این شورا نشان می‌دهد در حال حاضر حدود نیمی از کاربران اتحادیه اروپا از اینترنت برپایه فیبر نوری استفاده می‌کنند.

سال ۲۰۲۰ نیز مدیر اجرایی شورای FTTH اروپا درباره توسعه فیبر نوری در کشور‌های این اتحادیه اعلام کرد: اینترنت پهن‌باند پرسرعت نه تنها در دوره‌های بحرانی بسیار ضرروری و مهم است، بلکه برای رشد و گذر از دوران ناپایدار اقتصادی نیز پرکاربرد خواهد بود. جدا از این شورای توسعه فیبر نوری در اروپا اعلام کرده است که تا ۴ سال آینده بیش از ۷۰ درصد اتحادیه اروپا به شبکه فیبر نوری متصل خواهد شد.

شورای FTTH همچنین نام برخی از کشور‌ها که به نسبت جمعیت خود توانسته‌اند بالاترین نرخ پوشش فیبر نوری را داشته باشند را اعلام کرده است. بر اساس داده‌های منتشر شده کشور‌های امارات، قطر، سنگاپور، هنگ کنگ، چین، باربادوس، مائوریتیوس، آندورا و کره جنوبی بالاترین نرخ پوشش فیبر نوری را دارا هستند. 

کره جنوبی

براساس داده‌های منتشر شده از سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی کره جنوبی، این کشور یکی از بالاترین کشور‌ها با پوشش فیبر نوری در سال ۲۰۲۲ بوده و حدود ۸۷ درصد از مشترکان این کشور از فناوری فیبر نوری برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کردند. جدا از این در کره جنوبی به ازای هر نفر حدود ۳۹ اشتراک فیبر نوری توسعه داده شده است. سرعت اینترنت ثابت در این کشور نیز حدود ۱۲۴ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت کره جنوبی در این صنعت، سرمایه گذاری ویژه و مستمر دولت این کشور بر فیبر نوری بوده است و کوچک بودن مساحت کره و تراکم بالای جمعیتی نیز موانع توسعه فیبر نوری در این کشور را به حداقل رساند.

اقدامات کشور‌ها برای توسعه فیبر نوری/ ۳۵ درصد ایران تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد

ژاپن

این کشور دومین رتبه را بین کشور‌های توسعه دهنده فیبر نوری در جهان دارد و ۸۴ درصد کاربران اینترنت ثابت در این کشور به شبکه فیبر نوری متصل هستند. دولت ژاپن به توسعه زیر ساخت شبکه اینترنت این کشور اهمیت بسیار بالایی می‌دهد و از همین رو در ماه مارس ۲۰۲۲ نخست وزیر ژاپن برنامه‌ای را اعلام کرد که نشان می‌داد دولت ژاپن قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ میزان پوشش فیبر نوری در کشور خود را به ۹۹.۹۹ درصد برساند.

چین

کشور جین یکی از عجیب‌ترین و چشمگیرترین اقدامات در زمینه توسعه فیبر نوری در جهان را انجام داده است. این کشور در سال ۲۰۱۳ فقط ۱۷ درصد از مشترکان خود را به شبکه فیبر نوری متصل کرده بود، اما آخرین آمار منتشر شده از این کشور در سال ۲۰۲۲ نشان می‌داد این کشور تواسنته است ۸۹ درصد از کاربران خود را به این شبکه متصل کند که این رقم با توجه به جمعیت و وسعت چین، یک تحول فوق العاده چشم‌گیر است.

اصلی‌ترین عامل این توسعه نگارش یک برنامه سه ساله برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در چین بود که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مورد تدوین قرار گرفت. در این پروژه دولت چین حدود ۱۷۰ میلیارد دلار برای تاسیس شبکه‌های پرسرعت اینترنت هزینه کرد که در قالب ۹۲ پروژه زیرساختی برای دولت چین به اجرا درآمد.

اسپانیا

سال ۲۰۲۰ دولت کشور اسپانیا از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن قرار شد تا سال ۲۰۲۵ تمام شهروندان این کشور به اینترنت پرسرعت همراه و ثابت با سرعت حداقلی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه متصل شوند. در زمان اعلام این طرح حدود ۴۶ درصد از جمعیت اسپانیا به شبکه فیبر نوری متصل بود و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، اکنون حدود ۷۴ درصد از جمعیت این کشور تحت پوشش این فناوری قرار گرفته‌اند. علاوه بر این دولت اسپانیا حدود ۴.۳ میلیارد یورو به توسعه فیبر نوری در این کشور اختصاص داد.

انگلستان

در انگلستان از سال ۲۰۱۰ برای توسعه فیبر نوری برنامه ریزی شد و دولت این کشور برنامه ریزی سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه برای تمام مردم این کشور را کرد. طبق آخرین آمار حدود ۹۵ درصد این هدف تا سال ۲۰۲۱ انجام شده بود.

سال ۲۰۱۸ کمیسیون ملی زیرساخت انگلیس اعلام کرد که باید تمام این کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد و برای این هدف نیز حدود ۳۳.۵ میلیارد پوند سرمایه گذاری شد.

سال ۲۰۲۰ بوریس جانسون اعلام کرد که برای دستیابی به سرعت چند گیگابیتی بر ثانیه حدود ۵ میلیارد پوند سرمایه گذاری خواهد شد. حدود یک سال پس از اعلام این خبر، بر اساس اعلام آفکام، حدود ۴۶ درصد از خانه‌ها در انگلستان به سرعت چند گیگابیتی بر ثانیه دسترسی پیدا کردند.

اقدامات کشور‌ها برای توسعه فیبر نوری/ ۳۵ درصد ایران تحت پوشش فیبر نوری قرار دارد

ایران

سال ۹۸ بود که براساس اعلام رگولاتوری تعداد کاربران فعال شبکه اینترنت موبایل بیش از ۶۶ میلیون نفر اعلام شده بود و کاربران اینترنت ثابت حدود ۸.۵ میلیون نفر بودند. اصلی‌ترین دلیل این موضوع بالاتر بودن سرعت اینترنت موبایل نسبت به اینترنت ثابت اعلام شده بود.

جدا از غفلت‌هایی که برای توسعه زیر ساخت اینترنت پرسرعت شده بود، مسئولین تمرکز خود را روی راه اندازی فناوری‌های کم سرعت بر بستر کابل‌های مسی یا نهایتاً استفاده جزئی از فناوری فیبر نوری برای راه اندازی VDSL در سطح شهر گذاشته بودند..

راه اندازی شبکه فورجی (4G) نیز بر بستر کابل مسی انجام شده بود و همین موضوع سبب شد تا امکان استفاده حداکثری از سرعت این شبکه نیز برای کاربران ممکن نباشد. اما در دولت سیزدهم این رویه تغییر کرد و دولت تصمیم به راه اندازی فیبر نوری با هدف دستیابی به سرعت حداکثری ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه گرفت.

همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد از کاربران اینترنت کشور به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند و رسیدن به این سرعت برای تمام کاربران صرفا از طریق فیبر نوری انجام شدنی است.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزیر ارتباطات در بهمن ماه، میزان پیشرفت فیبر نوری در کشور ۳۵ درصد اعلام شده و در حال حاضر ۷ میلیون خانوار به این شبکه دسترسی دارند و روند توسعه این فناوری در کشور به طور مداوم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته