دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1403 - 08:24

آغاز برنامه‌های هفته نجوم در ایران

آغاز برنامه‌های هفته نجوم در ایران
برنامه‌ شهرهای مختلف کشور در هفته نجوم را در اینجا بخوانید.
کد خبر : 910791

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛ هفته جهانی نجوم در ایران از 23 اردیبهشت، با شعار « نجوم ایران، همبستگی و تعامل» آغاز می‌شود. در طی این هفته دانشگاه‌ها، مراکز، موسسه‌ها و انجمن‌های نجوم در شهرهای مختلف با هدف ترویج دانش نجوم و فضا در میان مردم، برنامه‌های متنوعی برگزار خواهند کرد.
در این گزارش برنامه‌ شهرهای مختلف منتشر و به روزرسانی می‌شود.


اصفهان
مرکز نجوم فضای بیکران ایرسا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۸:۳۰ برنامه بازدید از خانه تاریخی ملاباشی، منجم دربار قاجار را برگزار می‌کند. در این برنامه فعالیت‌های این منجم توسط اکبر زمانی کارشناس نجوم معرفی شده، ماه و عوارض سطحی آن با تلسکوپ رصد خواهد شد. این برنامه در خانه ملاباشی (خانه معتمدی) برگزار می‌شود.
مرکز آموزش نجوم ادیب پنجشنبه 27 اردیبهشت ساعت 18، اختتامیه دومین جشنواره ملی نجوم و نکوداشت هفته جهانی نجوم را در سالن همایش کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می‌کند. دکتر مصلح رئیس انجمن نجوم ایران سخنران این برنامه است. اهدا جوایز نفرات برتر، رصد آسمان، نمایشگاه عکس و رونمایی از پوستر جایزه کیاست‌پور از بخش‌های متنوع این رویداد است.

مرکز نجوم ادیب ویژه برنامه نکوداشت روز جهانی نجوم را جمعه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۷ در مرکز نجوم ادیب واقع در خیابان سعادت آباد برگزار می‌کند. فیزیک در نجوم، ریاضی در نجوم، زیست در نجوم، آلودگی نوری، جهان زیر میکروسکوپ، غرفه کودک، علوم شهروندی، نجوم در زندگی و رصد آسمان شب از بخش‌های این ویژه برنامه عمومی است.

انجمن نجوم سپهر کاشان، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۴۵ ویژه برنامه‌ای را شامل سخنرانی درباره ماموریت تلسکوپ فضایی جیمزوب و معرفی پروژه جستجوی سیارک‌ها برگزار خواهد کرد. این برنامه رایگان و عمومی در کاشان، خیابان محتشم، روبروی مسجد الحسین برگزار می‌شود‌.

آسمان سرای سُها برنامه عمومی و رایگان هفته جهانی نجوم را جمعه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌کند.

در این رویداد علاقه‌مندان با بازدید از غرفه های آموزشی و علمی متنوع، در دنیای زیبای نجوم غرق خواهند شد.  این برنامه‌ها شامل آموزش صورت‌های فلکی و رصد ماه با تلسکوپ، غرفه‌های متنوع آموزشی منظومه شمسی، اخبار نجومی، فکت های جالب نجوم و فضا، خرافات علمی، سفر به مریخ، آشنایی با مفاهیم نامگذاری شده هفته جهانی نجوم از جمله: زمین و حفظ آسمان تاریک، دانشمندان ایرانی، علوم شهروندی، نقش هوش مصنوعی در نجوم، غرفه های تخصصی کودک و بزرگسال، بازی و سرگرمی خواهد بود.

 

آذربایجان شرقی

پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز با مشارکت انجمن نجوم دانشگاه تبریز، انجمن نجوم آیاز، و مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریزاز 22 تا 29 اردیبهشت برنامه‌های متنوعی در نقاط مختلف شهر برگزار می‌کند.  شنبه 22 تا دوشنبه 24 اردیبهشت از ساعت 10 در مدارس مختلف برنامه رصد خورشید و سخنرانی علمی با هدف آموزش نجوم برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
برنامه‌های رصد ماه برای عموم شهروندان از ساعت 19 تا 21 در طی روزهای سه‌شنبه 25 اردیبهشت در پارک شمیم پایداری، پنجشنبه 27 اردیبهشت در تفرجگاه عینالی و جمعه 28 اردیبهشت در پارک ائل‌گلی برگزار می‌شود. همچنین برنامه رصد ماه برای دانشجویان خوابگاه‌های دانشگاه تبریز از 23 تا 25 اردیبهشت برگزار می‌شود.
یکشنبه 23 اردیبهشت از ساعت 18 در فرهنگسرای فرشته، سخنرانی علمی و رصد خورشید وماه برای عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
چهارشنبه 26 اردیبهشت برنامه رصد ماه و آموزش نجوم در افلاک‌نمای مرکزتخصصی علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز برای شهروندان اجرا می‌شود.
پنجشنبه 27 اردیبهشت برنامه نقاشی با موضوع نجوم و فضا و رصد ماه در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
برنامه ویژه هفته جهانی نجوم در تبریز، شنبه 29 اردیبهشت از ساعت 16 تا 22 در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود. در این برنامه رایگان و عمومی، غرفه‌های آموزش نجوم، رصد ماه و خورشید، آموزش نجوم در افلاک‌نما و غرفه ویژه کودکان برپا خواهد بود. همچنین سخنرانی‌های علمی با موضوعاتی چون تاریخچه علم نجوم در آذربایجان ایران، سیارات فراخورشیدی، طوفان‌های خورشیدی و کپسول زمان کیهانی در سالن آمفی تئاتر پژوهشکده اجرا می‌شود. شرکت در این ویژه برنامه برای تمام شهروندان آزاد و رایگان است.

 

اردبیل

انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل ویژه برنامه روز جهانی نجوم را پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات کتابخانه شهید مطهری برگزار می‌کند. این برنامه رایگان و عمومی شامل سخنرانی‌های علمی، مسابقه نجومی، رصد آسمان با تلسکوپ و جشن سالروز تاسیس این انجمن است.

 

انجمن نجوم ایران
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۲۱ با حضور نمایندگانی از مرکز نجوم ادیب اصفهان، انجمن نجوم آیاز تبریز و گروه آمار هفته نجوم برنامه لایو از صفحه اینستاگرام انجمن نجوم ایران پخش می‌شود‌.
https://www.instagram.com/astronomical.society.iran

 

تهران
جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از 24 تا 28 اردیبهشت برنامه‌هایی به مناسبت هفته جهانی نجوم برگزار می‌کند. در این برنامه‌ها غرفه‌های آزمایش‌های علمی برپا شده و رصد آسمان برای عموم مردم برگزار می‌شود. این برنامه‌های رایگان ز ساعت 18 تا 22 طی روزهای  24 و 25 اردیبهشت در برج میلاد، 26 اردیبهشت در پارک ملت،27 اردیبهشت در برج آزادی و 28 اردیبهشت از ساعت 10 تا 22 در گنبد مینا اجرا می‌شود.
مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران چهارشنبه 26 اردیبهشت  از ساعت 18 تا 21 برنامه‌هایی چون کارگاه‌های آزمایشی فیزیک و نجوم، رصد آسمان شب و سخنرانی‌های علمی با موضوعات سیر تحول نجوم در ایران و ظهور یک ابرنواختر در آسمان برگزار خواهد کرد.
پنحشنبه 27 اردیبهشت از ساعت 17 تا 22 برنامه «بازگشت به دنیای ستارگان» توسط رصدخانه آموزشی زعفرانیه در پارک زعفرانیه برگزار می‌شود.

گروه ماهگرد برنامه رایگان و عمومی روز جهانی نجوم را جمعه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۲ در گنبد مینا برگزار می‌کند.
در این برنامه نقاشی صورت، منظومه‌بازی و بازی گردونه ویژه کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. بخش اسطوره‌ها، سخنرانی علمی درباره تولد و رنگ ستارگان، ابرنواخترها و حیات در مریخ و کارگاه‌ آموزش نجوم ویژه بزرگسالان خواهد بود.

موسسه اموزشی زانکو با همکاری بخش فرهنگی مجموعه ایران مال و پژوهشسراها و مدارس تهران برنامه خاصی در هفته نجوم برگزار می‌کند.
این برنامه شامل رصد آسمان، آموزش نجوم در آسمان‌نمای دیجیتال، مسابقه‌های نجومی، غرفه‌های آموزش نجوم، غرفه‌های مدارس و پژوهشسراهای فعال، آتلیه عکاسی نجومی و کارگاه‌های عملی است
این برنامه جمعه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در مجتمع ایران‌مال تهران برگزار می‌شود.

 

خراسان رضوی
انجمن نجوم مشهد از 24 تا 30 اردیبهشت از ساعت 16 تا 20 برنامه‌های ترویجی متنوعی در بوستان دانش این شهر برگزار می‌کند. این برنامه‌ها شامل کارگاه‌ آموزش کاربا تلسکوپ، رصد آسمان، کافه نجوم، سینما نجوم، باشگاه نجوم، برگزاری مسابقه و پخش فیلم است.

موسسه آموزشی زانکو (واحد مشهد) با همکاری پژوهشسرای رویان مشهد شنبه ۲۹ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ برنامه هفته نجوم را برگزار می‌کند.
این برنامه شامل کارگاه‌های آموزشی، رصد عمومی و گفتگو درباره موضوعات علمی است.
این برنامه عمومی در بولوار سجاد، چهار راه بهار، یاسمن۱ اجرا می‌شود‌.

 

سمنان

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ برنامه رایگان شبی با آسمان در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برای عموم مردم برگزار می‌شود.
این برنامه شامل پخش مستند و فیلم، بازدید از مرکز و رصد آسمان است.
جمعه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۴ تا ۲۱ رویداد روز نجوم در مرکز علوم و ستاره‌شناسی سمنان(گنبد گیتا) برگزار می‌شود. سخنرانی‌های علمی، رصد آسمان و پخش فیلم مستند از بخش‌های متنوع این رویداد است.

 

سیستان و بلوچستان

به مناسبت هفته جهانی نجوم که از ۲۳ تا ۲۹ اردیبهشت در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود.به همبن مناسبت برنامه‌های متنوعی شامل رصد، سخنرانی علمی و برپایی غرفه‌های آموزشی در نقاط مختلف شهر زاهدان توسط انجمن نجوم خیام تدارک دیده شده است که شهروندان زاهدانی می‌توانند همچون سال‌های گذشته از این برنامه‌ها استفاده کنند.

طبق اعلام این انجمن، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در مدرسه رجایی برنامه رصد و سخنرانی اجرا خواهد شد. 
سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برنامه‌ رصد در شریعتی شمالی جنب مسجد قدس برگزار می‌شود.
 پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برنامه‌های مختلفی در مراکز کانون واقع در زیباشهر اجرا خواهد شد.
جمعه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ غرفه‌های متنوع نجوم ‌‌و‌ رصد آسمان در دفتر انجمن نجوم خیام،  واقع در باغ خانواده زاهدان برپا خواهد شد.

 

مرکزی
در استان مرکزی برنامه‌های  متنوعی توسط گروه آموزش نجوم لیرا با همکاری فعالان نجوم این استان اجرا خواهد شد.
دوشنبه 24 اردیبهشت در دانشگاه پیام نور اراک، آزمایش‌های نور و طیف سنجی، پاتوق نجوم  شامل پرسش و پاسخ نجومی، آموزش کار با نسخه استاری نایت ۸، آشنایی با تلسکوپ و رصد آسمان شب از ساعت 16 تا 21برگزار می‌شود.

سه‌شنبه 25 اردیبهشت دورهمی نجومی از ساعت 10 تا 12 برای مردم شهر خمین در کتابخانه عمومی شهید بهشتی برگزار می‌شود. در این دورهمی منجمان مشهور ایرانی و پروژه‌های سازمان‌های فضایی معرفی و راهکارهای ترویج علم نجوم بررسی می‌شود. معرفی انواع تلسکوپ‌ها، ابزارهای رصدی و اپلیکیشن‌های نجومی از دیگر بخش‌های این برنامه است.
 چهارشنبه 26 اردیبهشت  از ساعت 10 تا 12 دورهمی نجومی در کتابخانه امام خمینی شهر کرهرود برگزار می‌شود. آشنایی با نجوم، کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی انسان و نجوم و بررسی نقش دانشمندان ایرانی در پیشبرد علم نجوم از بخش‌های این دورهمی است.

چهارشنبه 26 اردیبهشت  از ساعت 14 تا 16 در مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اراک برنامه‌هایی چون پخش ویدئوهای آموزشی نجوم، معرفی تلسکوپ‌ها و ابزارهای رصدی و پخش بخش‌هایی از برترین فیلم‌های سینمایی اجرا می‌شود.

پنجشنبه 27 اردیبهشت از ساعت 11 تا 13 برنامه‌های ترویجی نجوم در کتابخانه زراستوند اراک شامل کارگاه اوریگامی و نقاشی دیواری با موضوع نجوم و فضا برگزار می‌شود.

پنجشنبه 27 اردیبهشت از ساعت 15 تا 17ورکشاپ نقاشی روی پارچه در خانه کودک و نوجوان لگو اراک با هدف آشنایی با صورت‌های فلکی و حفاظت از محیط زیست اجرا می‌شود.
پنجشنبه 27 اردیبهشت از ساعت 20 تا پایان شب، به مناسبت بزرگداشت حکیم عمرخیام و به میزبانی باغ گردشگری اردیبهشت، آثار و دستاوردهای حکیم عمر خیام معرفی شده، در کنار شعرخوانی، برنامه شب رصدی در باغ گردشگری اردی‌بهشت روستای انجدان برگزار می‌شود.
شنبه 29 اردیبهشت از ساعت 10 تا 13 معرفی علم نجوم، آشنایی با انواع عدسی و آینه، پخش کلیپ‌های آموزشی برای دانش آموزان روستایی شهرستان فرمهین در کانون پرورش فکری بخش فراهان برگزار می‌شود.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت از ساعت 15:30 تا 17 برنامه آموزش نجوم برای کودکان مبتلا به سرطان با پخش کلیپ، نمایش جذابیت‌های نجوم در موسسه حامی یار اراک برگزار می‌شود.

یکشنبه 30 اردیبهشت برنامه اختتامیه هفته جهانی نجوم در مرکز شماره ۴ کانون پرورش فکری اراک با اجرای برنامه‌های متنوع آموزش نجوم به همراه شب رصدی از ساعت 18:30 تا 21 برگزار می‌شود.

 

اگر مایلید برنامه‌های شهر شما نیز در این گزارش معرفی شود، از طریق شماره 09372097756 با ما در ارتباط باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته