مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازار عینکهای هوشمند یک دنیای پر تحرک است که همواره در حال تغییر و تحول است. از سال ۲۰۲۲ این بازار با ارزشی فراتر از یک میلیارد دلار ظاهر شده است و به طور پیوسته در حال گسترش است. با نرخ رشد خیره کنندهای که تا سال ۲۰۳۰ پیش بینی میشود، عینکهای هوشمند به یکی از جذابترین و پر رونقترین بازارهای دنیای فناوری تبدیل شده اند.
این رشد ناشی از افزایش نیاز به دستگاههایی است که به طور همزمان قادر به انجام وظایف پیچیده و ارائه تجربیات کربری منحصر به فرد هستند. با پیشرفت فناوری پوشیدنی، ارتقاء فناوریهای دیجیتال و به کار گیری فناوری ۵G بازار عینکهای هوشمند به یک مکانی از تحول و نوآوری تبدیل شده است که همواره برای کشف و کاربردهای جدید آماده است.
علیرضا یحیایی، یکی از مجریان این طرح در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم وفناوری آنا گفت: این محصول یک دمو (نسخه نمایشی) و گجت پوشیدنی است و عینک هوشمند دستیار محسوب میشود که میتواند با قابلیتهای صوتی در زمان واقعی، به مسیریابی در محیطهای پیچیده و تشخیص دقیق اشیاء، به کاربران کمک کند.
وی افزود: این محصول برای افراد نابینا، دانشجویان، اساتید دانشگاه، متخصصان، پزشکان و کادر درمانی و حتی افراد عادی کاربرد دارد، اما در حال حاضر گروه هدف ما افراد نابینایان هستند؛ این عینک با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی مسیر را برای نابینایان آنالیز و شناسایی میکند و به وسیله اسپیکرهایی که درون سیستم تعبیه شده است، اعلام میکند فرد به سمت چپ یا راست حرکت کند. جلوی او انسان، ماشین، مانع و چالهای قرار دارد.
یحیایی تصریح کرد: در حال حاضر خط بریل در کافه ها، رستورانها و در سطح شهر خیلی کم وجود دارد. صفحه تلفنهای همراه نیز بریل نیست. یکی از قابلیتهایی که این محصول دارد، قرائت متون عادی برای افراد نابیناست.
وی تاکید کرد: این محصول ضمن اینکه برای افراد نابینا امکاناتی از قبیل توصیفهای صوتی، کمک به مسیریابی وتشخیص اشیاء فراهم میکند و زندگی روزمره افراد نابینا را بهبود میبخشد؛ همچنین برای دانشجویان نیز به منظور ارائه محتوای آموزشی تعاملی، شبیه سازیهای آزمایشگاه مجازی و محتوای آموزشی جذاب را فراهم کند.
یحیایی گفت: این محصل ابزارهای بی قیاس برای کمک به پزشکان و کادر درمانی در زمان عمل ها، مشاورهها و تشخیصها را فراهم میکند و برای افراد متخصص نیز زمینهای برای دسترسی آسان به اطلاعات، همکاری از راه دور و اجرای فرایندهای راهنمایی شده به وجود میآورد.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این محصول هم اکنون نمونه مشابه داخلی ندارد و در مرحله ثبت اختراع است.
وی اضافه کرد: ما برای تولید نمونه اولیه این محصول نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه داریم. متاسفانه اعمال تحریمها شرایط کار را برای ما سختتر کرده اند. یکی از مشکلات اصلی مان این است که مجبوریم قیمت این دمو را به دلار اعلام کنیم، زیرا قیمت ریال ثبات ندارد و همه قطعات این محصول وارداتی هستند به همین دلیل نوسانهای بازار روند اجرای کار ما را دچار نوسان کرده است.
به گفته یحیایی، امیدواریم دولت برای رفع این مشکلات با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه به دانشجویان، ما را در این زمینه کمک کند.
انتهای پیام/