مدیران فرهنگی دانشگاهها هنوز بر مدار دولت قبل عمل میکنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از کار فرهنگی گفت: «رهبری کار فرهنگی را به مثابه این میدانند که "با یک سوزن بخواهید یک کوه را تخریب کنید و یا تغییری در آن ایجاد کنید" این یک کار بسیار ظریف و در عین حال حساس و بزرگ است. بنابراین باید حساسیتها و ظرافتهای این حوزه را به درستی درک کنیم و با اقداماتی سنجیده در این مسیر حرکت کنیم.»
معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در پاسخ به یکی از مدیران فرهنگی که از کمبود نیروهای متخصص فرهنگی گلایه کرد، گفت: «مشکل کمبود منابع انسانی متخصص فرهنگی در کشور وجود دارد و دلیل آن هم این است که در حوزه فرهنگ تحصیلات آکادمیک وجود ندارد. در عین حال نباید این تصور را داشته باشید که برای انجام کارهای فرهنگی فاخر نیاز به تعداد زیادی متخصص فرهنگی دارید. وظیفه مدیران فرهنگی در دانشگاهها این است که فضا و بستر را برای فعالیت دانشجویان توانمند و خوشفکر فراهم کنند تا این افراد نیروهای شما باشند و کارها را پیش ببرند.»
فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به جای خالی یکی از کانونهای دانشجویی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: «یکی از کانونهایی که بسیار بر تشکیلشدن آن تاکید دارم کانونهای اندیشه است که فرصت مطالعاتی یا سیر مطالعاتی تعریف کنند. دانشجویان در این کانونها با موضوعات مختلف نظری و اعتقادی آشنا شده و مطالعه کنند و با برگزاری مناظره و کرسیهای آزاداندیشی دیگر دانشجویان را وارد این فضاها کنند. باید بستری فراهم شود که دانشجویان وارد این مسیر شوند و در آینده به نیروی فعال فرهنگی در دانشگاهها مبدل شوند.»
او با انتقاد از مدیران فرهنگی که در دولت تدبیر و امید در دانشگاهها دارای مسئولیت هستند ولی هنوز بر مدار دولت قبل عمل میکنند، گفت: «اگر در حوزه فرهنگ به اسم امنیت، جلوی بسیاری از فعالیتهای جمعی و دانشجویی را بگیریم و آنها را به تعطیلی بکشانیم، هم آزادی اجتماعی و قانون را نقض کردهایم و هم بیهنری خودمان را به اثبات رساندهایم. حوزه امنیتی ما در حوزه فرهنگی زمانی کاملا موفق است که حوزه فرهنگی را باز کرده باشد. حتما باید فضایی باز شود تا همه بتوانند حرف خودشان رو بزنند. ممکن است وقتی که بلند فکر میکنند و حرفهایشان را میزنند، عین ما فکر نکنند، اما اگر ما مدعی هستیم اندیشهها و افکار ما دارای پشتوانههای غنی فکری و دینی است، وقتی با آنها برخورد میکنیم به نوعی عمل کنیم که جاذبه ایجاد کنیم تا جذب این انقلاب شوند. اگر با برخورد خودتان فردی را از زیر چتر نظام خارج کرده و بستر شکوفایی او را از بین ببریم، باید در آن دنیا پاسخگو باشیم.»
فراهانی با اشاره به بیش از سه دهه کار فرهنگی خود، گفت: «پس از سالها کار فرهنگی به این نکته رسیدهام که به دلیل اینکه کار فرهنگی به دنبال ایجاد تغییر و تحول در انسانهاست، بدون عشق این امر میسر نیست. یعنی در حوزههای دیگر میتوان بدون عشق کار کرد و خروجی داشت، اما در حوزه فرهنگی بستر و سکوی پرش و موفقیت، عشق به این حوزه است. از دوستانی که علاقهای به این حوزه ندارند میخواهم که ادامه ندهند چون هم به خودشان ظلم میشود و هم حقالناس را پایمال میکنند.»
او مشکلات مالی موجود در حوزه فرهنگی را یکی از موانع موجود فعالیتهای فرهنگی دانست و گفت: «در سال گذشته بسیاری از مسئولان فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی با دست خالی فعالیتهای گسترده فرهنگی انجام دادند و به نوعی مجاهدت کردند، این موفقیت با تلاشهای معمول به دست نمیآمد، مسئولان فرهنگی در این دانشگاهها واقعا مایه گذاشتند و کار جهادی انجام دادند. البته ما نیز در ستاد به دنبال رفع این مشکل هستیم و اقداماتی برای تخصیص عادلانه منابع مالی انجام دادهایم که امیدواریم در سالهای آتی این نقیصه برطرف شود.»
فراهانی به عوامل مختلفی که در عملکرد فرهنگی یک دانشگاه مؤثر است، اشاره کرد و گفت: «مؤلفههایی از قبیل قومیت، فرهنگ بومی، فضای سیاسی حاکم، اهتمام و توجه رئیس و مسئولان دانشگاه به مسائل فرهنگی، گردش مالی دانشگاه و بسیاری از مؤلفههای دیگر در قویتر و یا ضعیفتر شدن عملکرد فرهنگی دانشگاهها تأثیر دارد.»
او در پاسخ به پرسش یکی از مدیران فرهنگی که درخواست تبیین اهداف اصلی برنامههای فرهنگی در دانشگاهها را داشت، گفت: «نظام جمهوری اسلامی نظاماتی دارد و مراجعی هستند که سیاستگذاری میکنند. در حوزه فرهنگی دانشگاهها سند دانشگاه اسلامی مرجع و سند بالادستی محسوب میشود. در شورای انقلاب فرهنگی حدود 15 سال بر روی این سند کار شد و در سال 92 در دولت قبل به دانشگاهها ابلاغ شد. براساس این سند باید دانشجوی متدین، انقلابی، منتقد، پرسشگر، آزاداندیش، خردورز و شجاع تربیت کنیم. پس در حوزه فرهنگی ابهام تئوریک نداریم و اسناد وجود دارد، ما نیز در تدوین برنامهریزی عملیاتی به این اهداف توجه کردهایم.»
فراهانی با اشاره به تغییر شرایط اجتماع و گستردگی ارتباطات جهانی و دسترسی سریع افراد به اطلاعات، افزود: «امروزه مؤلفههای زیادی بر نسل جوان تأثیرگذار است و فقط محدود به والدین، مدرسه و حتی اجتماع نیست. براساس پژوهشی که در وزارت علوم بر روی 37هزار دانشجو انجام شده است، بیش از 90درصد دانشجویان به خداوند متعال اعتقاد داشته و باورهای دینی دارند و حدود80 درصد از آنها نماز میخوانند. علیرغم نگاه سیاهی که برخی از افراد به جامعه جوان دارند، آنها آسیبهایشان به نسبت دیگر اقشار جامعه کمتر است. قشر جوان کشور اعتقادات دینی دارند و وجدانشان پاک است، معیارها نیز نباید فقط ظاهری باشد و نباید با ناامیدی به این حوزه نگاه شود.»
معاون امور مجلس وزارت بهداشت با اشاره به اندیشههای علامه طباطبایی گفت: «از نقطهنظر علامه طباطبایی برای اینکه مولفههای فرهنگ قوی ایرانی - اسلامی در وجود انسان متبلور شود، دو راه خردورزی و احساسات تصعید شده یعنی احساساتی که با خرد انسان صعود پیدا کرده و بارور شدهاند، وجود دارد. احساساتی که پشتوانههای نظری و اندیشهای دارند، به اعتلای فرهنگ کمک میکنند. حبوطن، حسی است که منطبق بر اندیشهورزی است که چنانچه در رفتار انسان تجلی پیدا کند، نشانه نزدیک شدن به شاخصههای فرهنگ ایرانی- اسلامی است.»
او در ادامه گفت: «اگر بخواهیم در کار فرهنگی موفق باشیم، هیچ راهی نداریم جز اینکه فضا را برای خردورزی و اندیشهورزی بازکنیم. برای من قابل فهم نیست که چرا هنوز بر سر اینکه چه کسی در دانشگاه سخنرانی کند و چه کسی سخنرانی نکند، بحث داریم. اگر ادعا داریم که دارای اندیشه متغنی هستیم، چرا از بیان افکار دیگران میترسیم که مبادا برخی افراد با بیان نظراتشان در دانشگاه همه را منحرف کنند! این نوع تفکر ناشی از دست کم گرفتن ادراک دانشجویان است، دانشجویان ما اهل اندیشهورزی هستند و قدرت تشخیص دارند. اگر دو نفر نظرات مختلف دارند، بیایند در دانشگاه حرف بزنند تا دانشجویان در این بین رشد کنند. اگر کاری نکنیم که دانشجویانی خردورز، اندیشهورز و اهل مطالعه داشته باشیم، فرهنگی غنی ایرانی- اسلامی حاکم نخواهد شد.»
فراهانی بر لزوم جذب حداکثری دانشجویان به ویژه قشر خاکستری در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: «قشر خاکستری تعامل فرهنگی زیادی با نظام ندارند و به بلندگوهای نظام هم گوش نمیدهند، اگر بخواهیم این افراد را به طور مستقیم درگیر فعالیتهای فرهنگی کنیم، مطمئنا به سراغ ما نمیآیند، اما بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و هنری نظیر جشنوارههای فرهنگی، قرآنی و مسابقات ورزشی میتوانند ابزارها و پنجرههایی باشند که از طریق آنها بتوانیم با این دانشجویان ارتباط فکری برقرار کنیم.»
انتهای پیام/