دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تقویت حملات سایبری فیزیکی با هوش مصنوعی

تقویت حملات سایبری فیزیکی با هوش مصنوعی
برخی کارشناسان نگران هستند که با گسترش هوش مصنوعی و افزایش دسترسی هکر‌ها به این فناوری، وارد عصر «حمله سایبری - فیزیکی» شویم.
کد خبر : 899950

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ وقتی بیشتر مردم درباره هک‌های امنیت سایبری می‌شنوند، مانیتور‌های مسدودشده، باج‌افزار‌ها و حملات «دیداس» (DDoS) را تصور می‌کنند که ارتباطات را برای چند ساعت یا حتی چند روز به خطر می‌اندازند.

با این حال، برخی کارشناسان نگران هستند که با گسترش هوش مصنوعی و افزایش دسترسی هکر‌ها به این فناوری، وارد عصر «حمله سایبری - فیزیکی» شویم.

ماه گذشته «اف‌بی‌آی» (FBI) به کنگره هشدار داد که هکر‌های چینی در تلاش برای واردکردن خسارت به زیرساخت‌های سایبری ایالات متحده نفوذ کرده‌اند. کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی گفت هکر‌های دولت چین برنامه‌های تصفیه آب، شبکه برق، سیستم‌های حمل و نقل و دیگر زیرساخت‌های حیاتی در آمریکا را هدف قرار داده‌اند.

پیوند حملات سایبری و فیزیکی/ هکی که منجر به انفجار شد

استوارت مدنیک، استاد سیستم‌های مهندسی دانشگاه ماساچوست و یکی از بنیانگذاران امنیت سایبری در این دانشگاه، در مورد پیوند حملات سایبری - فیزیک گفت: با ورود گسترده هوش مصنوعی مولد، نگرانی‌ها در مورد اینکه حملات فیزیکی مرحله بعدی جرایم سایبری هستند، افزایش یافته است.

با ورود گسترده هوش مصنوعی مولد، نگرانی‌ها در مورد اینکه حملات فیزیکی مرحله بعدی جرایم سایبری هستند، افزایش یافته است

مدنیک و گروهش حملات سایبری را در آزمایشگاه شبیه‌سازی کرده‌اند که منجر به انفجارمی‌شود. آن‌ها توانستند موتور‌های کنترل کامپیوتری را هک کرده و آنها را بسوزانند. حملاتی که باعث می‌شوند درجه حرارت سنج‌ها دچار اختلال شوند، فشار افزایش پیدا کند و مدار‌ها دور زده شوند نیز می‌توانند باعث انفجار در محیط آزمایشگاه شوند. به گفته مدنیک، چنین نتیجه‌ای بسیار بیشتر از این خواهد بود که یک سیستم را برای مدتی به حالت آفلاین درآورید، همان کاری که یک حمله سایبری معمولی انجام می‌دهد.

اگر شما باعث شوید که یک نیروگاه از یک حمله سایبری معمولی جلوگیری کند، به‌سرعت به حالت آنلاین باز خواهد گشت، اما اگر هکر‌ها باعث انفجار یا سوختن آن شوند، شما یک یا دو روز بعد به حالت آنلاین بازنخواهید گشت، هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید؛ زیرا بسیاری از قطعات این سیستم‌های تخصصی سفارشی هستند.

او افزود که این فناوری که اکنون توسط هوش مصنوعی تقویت شده است، برای تخریب سیستم‌های فیزیکی وجود دارد. با این حال، سه عنصر باید برای رخ دادن چنین حملاتی وجود داشته باشد: توانایی، فرصت و انگیزه.

مدنیک گفت: تنها چیزی که واقعاً از اتفاقات بد جلوگیری می‌کند این است که انگیزه کافی وجود ندارد. حمله به زیرساخت‌های فیزیکی مساوی با جنگ است و این چیزی است که دولت‌ها از آن اجتناب می‌‌کنند.

تقویت حملات سایبری فیزیکی با هوش مصنوعی/ هکی که می‌تواند منجر به انفجار شود!

با این حال، نظر کارشناسان در مورد سطح تهدید حملات سایبری و میزان تاثیر هوش مصنوعی متفاوت است.

هوش مصنوعی حمله به سیستم‌های کنترل صنعتی را آسان می‌کند

تیم چیس، مدیر ارشد امنیت اطلاعات در پلتفرم داده «لیز وورک» گفت نگران است که هکر‌ها بتوانند از هوش مصنوعی مولد برای کمک به ایجاد کد برای کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی استفاده کنند. زمانی که یک بازیگر بد این دسترسی را داشته باشد، می‌تواند سیستم‌های صنعتی را ویران کند و منجر به یک تجلی فیزیکی شود.

حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بسیار سریع اتفاق بیفتند به طوری‌که شناسایی و کاهش آن‌ها بسیار پیچیده است

چیس گفت: هوش مصنوعی می‌تواند حمله به سیستم‌های کنترل صنعتی را برای کسی که فاقد مهارت و صبر است آسان‌تر کند.

سیوان تیلا، مدیرعامل پلتفرم مدیریت امنیت سایبری «اونیکسا» (Onyxia) نیز نگران افزایش بالقوه حملات سایبری - فیزیکی است. او گفت: حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بسیار سریع اتفاق بیفتند به طوری‌که شناسایی و کاهش آن‌ها بسیار پیچیده است.

در حالی که او تهدید حملات سایبری - فیزیکی به کمک هوش مصنوعی را رو به رشد می‌داند، گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به افراد خوب کمک می‌کند. هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش دفاع سایبری، تشخیص و پاسخ موثرتر به تهدید‌ها با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها در زمان واقعی و شناسایی فعالیت‌های مخرب دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته