فناوری بومی در دستان شما/از وابستگی تا خودکفایی در تولید گوشیهای ایرانی
خبرگزاری آنا، استفاده از ظرفیتها و توان دانشمندان در حوزه فناوری توانسته باعث اقدامات بسیاری در این حوزه شود. تولید گوشیهای همراه بومی هم از این قاعده مستثنی نبوده و خوشبختانه با همت متخصصین داخلی به دستاوردهای قابل قبولی رسیدهاند. هرچند که راه زیادی برای رسیدن به نقطه ایدهآل وجود دارد، اما با توجه به شرایط تحریمی و موقعیت کشور اقدامات صورت گرفته. گوشیهای تلفن همراه ایرانی در سالهای اخیر به عنوان یکی ازمسائل مهم توجه در حوزه فناوری و ارتباطات مطرح شدهاند؛ و با تأکید بر تولید ملی تلفنهای همراه از سوی نهادهای دولتی و خصوصی هر ساله جدیتر میشود و انتظار میرود که تا سال ۱۴۰۴، دستکم بیست درصد بازار تلفنهای همراه به گوشیهای ساخت داخل با سیستمعامل ایرانی اختصاص یابد.
با توجه به تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای واردات گوشیهای خارجی، تولید و عرضه گوشیهای تلفن همراه ایرانی به عنوان یک راهکار داخلی برای تأمین نیازهای بازار مورد توجه قرار گرفته است. در سالهای اخیر، چندین شرکت و برند داخلی اقدام به تولید و عرضه گوشیهای تلفن همراه کردهاند. برخی از این برندها معمولاً در ردههای قیمتی متوسط و پایین قرار دارند و هدف اصلی آنها تأمین نیاز کاربران ایرانی با قیمتهای مقرونبهصرفه است. خوشبختانه این گوشیها توانسته جای خود را در میان مردم باز کند و مورد استقبال جامعه قراربگیرد. این دستاورد میتواند علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، با راهاندازی کارخانههای تولید گوشی و توسعه زنجیره تأمین فرصتهای شغلی جدیدی را ایجاد کند و در نهایت نرخ بیکاری را در کشور کاهش دهد.
قیمت پایینتر گوشیهای بومی نسبت به نمونههای خارجی
از سوی دیگر به تقویت صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور کمک کرده و زمینهساز رشد و توسعه فناوریهای نوین است. با تولید داخلی، امکان تحقیق و توسعه بیشتر فراهم میشود که میتواند به نوآوریهای جدید و طراحی محصولات متناسب با نیازهای بازار داخلی منجر شود. با کاهش هزینههای واردات و تعرفهها، ممکن است قیمت نهایی گوشیهای ایرانی نسبت به نمونههای خارجی پایینتر باشد، که این امر میتواند برای مصرفکنندگان جذاب باشد. همچنین تولید محصولات داخلی میتواند به حفظ فرهنگ و هویت ملی کمک کند و مصرفکنندگان را به خرید محصولات بومی ترغیب کند.شاید تلفن های همراه داخلی از نظر ظاهری با نمونه های خارجی قابل رقابت باشد اما از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ضعیف تر هستند اما این مسئله با حمایت مصرف کننده داخلی قابلیت ارتقاء دارد.
تلفنهای همراه بومی دو دسته هستند گوشیهای هوشمندی که با داشتن قابلیتهای زیاد طرفداران زیادی دارند و گوشیهای دکمه دار که مخاطبان خاص خود را دارند. همچنین نکته قابل توجه این است که این کالاهای فناورانه در خط تولید داخلی جای خود را باز کرده و افرادی زیادی هستند که به دنبال توسعه این صنعت هستند تا پرچم تولید کالای ایرانی را بالا نگه دارند. از دیگر مزایای استفاده از گوشیهای داخلی سازگاری با شبکههای داخلی، پشتیبانی از زبان فارسی و مهمترین نکته اهمیت دادهها است که برخی از این گوشیها با تمرکز بر امنیت دادههای کاربران طراحی شدهاند و از سیستمهای عامل بومی یا اصلاحشده استفاده میکنند.
با توجه به این موضوع مهم در سال ۱۴۰۲، صد شرکت تازهتأسیس با دریافت مجوزهای لازم و بهرهمندی از حمایتها و تسهیلات دولتی، فعالیت خود را در زمینه تولید تلفنهای همراه آغاز کردند. هرچند تمام محصولات این شرکتها به بازار عرضه نشدهاند، اما وجود این تعداد واحد تولیدی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار قابل توجه است. در واقع بین ۲۵۰ برند فعال دنیا، ۴ عدد از آنها ایرانیاند که شامل جی ال ایکس، صاایران، ایکسویژن و جیپلاس میشوند.اما رشد این فناوری در کشور با چالشهایی در کشور همراه است که از جمله آن میتوان وابستگی به قطعات خارجی، کیفیت پایینتر نسبت به برندهای جهانی، عدم اعتماد کاربران است برشمرد که بخشی از این موارد هم با ارتقا کیفیت گوشیها و حمایتهای دولتی قابل برطرف شدن است.
آینده گوشیهای تلفن همراه ایرانی
اگرچه تمایل برای خرید گوشیهای خارجی در میان مردم وجود دارد و افراد به گوشیهای خارجی تمایل و اعتماد بیشتری دارند اما بهتر است با حمایت محصولات باکیفیت ایرانی به توسعه این فناوری در کشور کمک کنند. آینده این صنعت به میزان سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، بهبود کیفیت محصولات و کاهش وابستگی به قطعات خارجی بستگی دارد. اگر دولت و بخش خصوصی بتوانند همکاری مؤثری در این زمینه داشته باشند، گوشیهای ایرانی میتوانند به جایگاه بهتری در بازار داخلی و حتی بینالمللی دست یابند. همچنین، استفاده از فناوریهای نوین مانند فایوجی ،هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در طراحی گوشیهای آینده میتواند به افزایش جذابیت این محصولات کمک کند. این صنعت میتواند در کشور به یکی از بخشهای مهم فناوری ایران تبدیل شود و در عین حال، جلب اعتماد کاربران و رقابت با برندهای جهانی از جمله عوامل کلیدی برای موفقیت در این حوزه خواهد بود.
انتهای پیام/