صنعت بازی نیاز به بازتعریف دارد/ امکان تقویت مهارت کودکان و نوجوانان با بازی
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازیسازی یکی از موثرترین حوزههایی است که میتواند فرهنگ و آداب و رسوم کشورها را با آموزندهترین روشهای ممکن برای مخاطب به همراه داشته باشد. در ایران توسعه دهندگان خوبی برای ارائه بازیهای ایرانی و با کیفیت پای کار هستند و با وجود مشکلات و چالشهایی که بر سر راهشان وجود دارد به فعالیت و تولید محتوا ادامه میدهند؛ اما برخی معتقد هستند که این صنعت در ایران نیاز به یک بازتعریف و فرهنگسازی مجدد دارد تا بیش از گذشته به این حوزه مهم توجه شود.
با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ یکی از فعالان دانشبنیان صنعت بازی رفتیم و با او به گفتوگو پرداختیم.
سعیده حسینی اقبال، مدیر یک شرکت خلاق و فعال در حوزه بازیسازی درباره جایگاه صنعت بازی در ایران گفت: در ایران بازیسازان توانمند و بااستعدادی هستند که خلاقیت بسیاری هم دارند، اما چالش اصلی ما کارتیمی، ایده پردازی و کیفیت کارها است که بیشترین نقطه آسیب ما محسوب میشوند. همچنین بازیسازان به قدری درگیر ایده میشوند که درآمدزایی را فراموش میکنند. گاهی کمال گرایی منجر به از دست رفتن یک تیم بازیساز میشود.
امکان تقویت مهارتهای شناختی و محیطی در کودکان با بازی
وی بیان کرد: نقش بازی خیلی پررنگ است چون رکن اصلی زندگی است. با بازی میشود از دنیای خشک و ماشینی خارج شد و با درون خود ارتباط گرفت. اگر بخواهیم فرهنگی را جا بیندازیم با بازی ممکن است. الگوی رفتاری با بازی به راحتی منتقل میشود. چون گارد نسبت به آن کمتر است و مردم به بازی علاقهمند هستند و هیچکس نیست که بازی کردن را دوست نداشته باشد.
حسینی اقبال اظهار کرد: اکنون روی توانمندسازی مهارتهای شناختی و محیطی کودکان و نوجوانان با ساخت بازیهای مناسب تمرکز داریم، اینکه بتوانیم قدرت تصمیم گیری سریع با بازی را آموزش دهیم. این بازیهای شناختی برای رده سنی کودک و نوجوان بسیار تاثیرپذیر هستند.
صنعت بازی تبدیل به میان رشته شود
این فعال حوزه دانشبنیان در پاسخ به این پرسش که برای بهبود وضعیت این صنعت چه باید کرد، گفت: بازی سازی در ایران یک باز تعریف لازم دارد تا از حالتی که فکر میکنند بازی برای سرگرمی و وقت گذرانی است، خارج شود. اینکه با فرهنگ سازی نشان دهیم بازی چه تاثیرات مثبتی را روی کودک و نوجوان میگذارد.
وی افزود: حمایت یکی از دغدغههای تیمهای بازی سازی است، چون زمان توسعه یک بازی زیاد است و نیاز به حمایت بیشتری نسبت به باقی صنعتها دارند. همچنین زیرساختی که استفاده میشود، باید قویتر باشد. اگر اطلاع رسانی انجام شود که با بازی خیلی از کارها شدنی است، فکر میکنم موج بعدی توجهات برای صنعت بازی باشد و تبدیل به یک میان رشته شود.
این بازیساز درباره نقاط قوت بازی در ایران عنوان کرد: توسعه دهندگان خیلی خوبی در کشور داریم که علاقه و اشتیاق هم دارند و اینکه میتوانند خیلی خلاق عمل کنند. اگر بازیسازان در چارچوب درستی قرار بگیرند کارهای خوبی صورت میگیرد. بازیهای ایرانی با کیفیت خیلی دیدم ولی پتانسیل ایران خیلی بیشتر از این هست و بازیسازان ایرانی باید در بستر مناسبی قرار بگیرند.
بازی؛ نقطه شروعی برای رواج فرهنگ ایرانی اسلامی
حسینی اقبال در پاسخ به این پرسش که چرا از شخصیتهای داستانی که داریم آنطور که باید در ساخت بازی بهره نمیبریم یا چرا این جریان ادامهدار نمیشود، گفت: یک نفر باید گام نخست را بردارد، البته بازیهایی هستند که از شخصیتهای داستانی در آن استفاده شده است. اینکه ساخته نمیشود یا ادامه دار نیستند به این علت است که شاید آن فرهنگ را غنی نمیدانند که روی آن کار کنند یا دلیل دیگر ناآشنا بودن با شخصیتهای داستانی و اسطورههای ایرانی است.
وی درباره ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی با بازی بیان کرد: بازی میتواند نقطه شروعی برای رواج فرهنگ ایرانی اسلامی باشد ولی تعادل و توازنی هم باید این میان در نظر گرفته شود. بین فرهنگ اسلامی و آیتمهای به روزی که در دنیا ارائه میشوند، باید تعادل برقرار باشد.
صنعت بازی نیاز به یک بازتعریف دارد
این فعال حوزه دانشبنیان در پاسخ به این سوال که در چند سال اخیر بازیسازان به مهاجرت روی آوردهاند برای مقابله با این موضوع چه باید کرد، گفت: یکی از علتهای مهاجرت، هزینههای هنگفت تولید بازی و شکستهای پی در پی تیمهای بازیسازی است. آنها گاهی به جایی میرسند که برخلاف میل خود دیگر نمیتوانند در ایران درآمدزایی کنند یا انقدر شکست میخورند که سر خورده شده و دیگر جایی برای پیشرفت نمیبینند.
وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، ارتباط و تعامل خوبی بین بازیسازان برقرار نشده است. هزینه زیرساختهای ما بالا است و سرمایهای که باید برای صنعت بازی صرف شود، ریسک بالایی دارد. به نظر من باید بستر مناسبی فراهم شود تا حمایت انجام شود. صنعت بازی در ایران در حاشیه قرار گرفته است یعنی انیمیشن و موشن گرافی جایگاه خودش را دارد ولی صنعت بازی نیاز به یک بازتعریف دارد. الان واقعیت مجازی هم به بازی راه پیدا کرده که میتوان در جهت مثبت از آن استفاده کرد.
انتهای پیام/