جای خالی اقتباس در صنعت بازی/ پروژههای فاخر به دلیل عدم سرمایه گذاری شکست میخورند
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازیسازی جزو موثرترین رسانههایی محسوب میشود که به خوبی و با روشی نوین مفاهیم فرهنگی را منتقل میکند. بسیاری از کشورهای پیشرفته روی صنعت بازی تمرکزی جدی دارند و در بازار جهانی هم سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دادهاند. ایران با توجه به ظرفیت و استعدادهایی که دارد میتواند در این عرصه مهم بدرخشد اما در کشور ما آن گونه که باید بازی سازی مورد توجه قرار نگرفته و سرمایه گذاری مناسبی روی آن صورت نگرفته است.
با توجه به اهمیت موضوع و لزوم بررسی چالشهای صنعت بازی به سراغ یکی از بازیسازان فعال در کشور رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه از نظر میگذرانید.
استودیوهای بازی سازی در شهرستانها گمنامند
محمد عبداللهی درباره جایگاه ایران در صنعت بازی گفت: پتانسیل و ظرفیت ایران در حوزه بازی خوب است؛ ولی این صنعت در کشور ما غریب است. نه کسی میتواند از این پتانسیل استقاده کند و نه شرایطی فراهم شده که افراد به این سمت رفته و برای تقویت بازیسازی تلاش کند. استودیوهای بازیسازی در کشور محدود و هم گمنام هستند. حمایت کننده نداریم و سرمایه گذاری کمی در این حوزه وجود دارد. من در استان یزد هستم که ۳ یا ۴ استودیو بازی سازی فعال است اما هنوز کوچک و مهجورند و در شهرستانها غریب بودن صنعت بازی بیشتر به چشم میخورد.
کمبود منابع آموزشی؛ چالش صنعت بازی
وی درباره چالشهایی که در بازی سازی وجود دارد، بیان کرد: مشکل اصلی منابع آموزشی کم و یا ناکارآمد است و گاهی حتی باید روی منابع خارجی تمرکز کرد. در شهرستانها هم که دیگر کمبود منابع آموزشی معضل شده است. علاقهمندان به بازی سازی باید وارد صنعت شوند و با محیط و بازی سازان دیگر آشنا شوند و تعامل برقرار کنند. اما بستر مناسبی برای آموزش و کارآموزی نیروهای جوان علاقهمند به بازی سازی در ایران وجود ندارد.
برگزاری اردوهای آموزش بازیسازی
این بازی ساز ایرانی درباره اینکه برای بهبود این وضعیت چه باید کرد، اظهار کرد: اقدام جدید بنیاد ملی بازیهای رایانهای خیلی خوب است. بنیاد ملی در استانها اردوهای آموزشی بازی سازی برگزار میکند. راهکار مهم و اساسی در حال حاضر این است که فرهنگ سازی انجام شود. از طرفی استودیوهای بازی سازی از نیروهای جدید و تازه نفس استقبال کنند و به آنها آموزش دهند و به انتقال تجربه بپردازند. معمولا تجارب و مهارت بازی سازان خبره و ماهر به نیروهای جدید منتقل نمیشود و این یک چالش بزرگ محسوب میشود. برای بهبود وضعیت بازی باید استودیوهای بزرگ و شرکتهای کلان فعال در حوزه بازی سازی نیروهای جدید و تازه کار را جذب کرده و به آموزش و انتقال تجربه و مهارت به آنها بپردازند.
عبداللهی درباره تاثیرگذاری بازی عنوان کرد: موثرترین عامل فرهنگی به خصوص برای رده سنی کودک و نوجوان بازی و انیمیشن است. اگر در ایران گیمی ساخته میشود باید آداب، رسوم و فرهنگ اصیل کشورمان را هم انتقال دهد چون در بازی بهتر فرهنگسازی شکل میگیرد.
جای خالی اقتباس در صنعت بازی با عدم سرمایه گذاری مناسب
وی درباره اینکه چرا ساخت بازی از شخصیتهای داستانی انجام نمیشود یا این حرکت ادامهدار نمیشود، گفت: به نظرم عدم حمایت باعث ادامهدار نشدن بازیهایی است که از ادبیات داستانی اقتباس گرفته میشود. بازی را سازنده ایرانی میسازد اما برای پیشرفت و ادامه بازی نیاز به حمایت مالی دارد.
این فعال حوزه بازی در ادامه افزود: همچنین سرمایه گذاری کم دلیل دیگر این موضوع است. این مدل پروژههایی که تولید شدهاند به موفقیت نمیرسند و با این اوصاف، بازی سازان کمتر به این سمت میروند و پروژههای فاخر به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب ادامه پیدا نمیکند. همه بازی سازان دوست دارند بازار هدف خود را به بازار هدف جهانی منتقل کنند. در بازار هدف ایران سرمایه گذاری به درستی انجام نمیشود و نسل جدید هنوز بازی با کیفیت ایرانی را نمیشناسد. خب این برای بازی ساز یک ریسک است که بازی را صرفا با توجه به بومیت ایران بسازد. پس بازی مناسب با بازار هدف جهانی تولید میکنند.
وی در توصیه به علاقهمندان بازی سازی خاطرنشان کرد: راه سختی در ایران پیش رو دارند. چون حمایت نیست و این صنعت مظلوم واقع شده است ولی ناامید نشوند. جا دارد که پیش بروند و به علاقه خود برسند. بالاخره روزی صنعت بازی به حدی که باید میرسد و نیاز به تلاش دارد.
انتهای پیام/