دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ابداع ربات «گیاه‌مانند» برای مأموریت‌های جستجو و نجات

ابداع ربات «گیاه‌مانند» برای مأموریت‌های جستجو و نجات
دانشمندان ربات گیاه‌مانندی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند در مأموریت‌های جستجو و نجات یا در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر : 892778

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیچر، دانشمندان ایتالیایی با الهام از گیاهان، ربات جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در مناطقی که فاجعه‌ای در آن رخ داده مورد استفاده قرار گیرد. این ربات، که «فیلوبات» (FiloBot ) نام دارد، در پاسخ به محرک‌هایی همچون نور و فشار، مانند درخت انگور رشد می‌کند.

فیلوبات از دو بخش اصلی سر و بدن تشکیل شده است. سر ربات به یک پایه متصل می‌شود که از طریق آن مواد اولیه برای رشد ربات را دریافت می‌کند. این مواد اولیه پلاستیک تازه هستند که از یک «قرقره» (spool) تامین می‌شوند. فیلوبات با سرعت بسیار کندی رشد می‌کند و بدن آن فقط چند میلی متر در هر دقیقه کشیده می‌شود.

«امانولا دل دوتوره» (Emanuela Del Dottore)، متخصص رباتیک در موسسه فناوری ایتالیا، می‌گوید ربات‌های گیاه‌مانند می‌توانند در مأموریت‌های جستجو و نجات و یا محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی کاربرد داشته باشند. وی همچنین معتقد است که رشد آهسته این ربات‌ها می‌تواند یک مزیت باشد، زیرا می‌تواند از خرابی ناپایدار در ساختمان‌های فروریخته جلوگیری کند. این فناوری همچنین می‌تواند اساس زیرساخت‌های خودساز را تشکیل دهد.

دل دوتوره می‌گوید: ما مجذوب آن دسته از ویژگی‌های گیاهان هستیم که آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند در محیط های چالش‌برانگیز و متغیر زنده بمانند. او و همکارانش در مقاله‌ای که در 17 ژانویه در مجله علمی «ساینس رباتیک» (Science Robotics1) منتشر شد، به توصیف این ربات پرداخته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته